تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۶

گروه اجتماعی: مشترکان خبرهای SMS همشهری این روزها از طریق تلفن و پیام کوتاه 3 گلایه اصلی را مطرح کرده‌اند.

نخست اینکه چرا تعداد خبرهای ارسالی برای آنها در مقایسه با گذشته کاهش یافته است. دوم آنکه علت تأخیر در دریافت خبرها چیست و سوم اینکه به چه علت مانند ماههای نخست، نوع اخبار دریافتی از سوی مشترکان، طبق خواسته آنان نیست؟

محمد مهاجری مدیرمرکز اطلاع‌رسانی الکترونیک همشهری در این باره می‌گوید: این انتظارات بحق مشترکان همشهری کاملاً بجاست و ما آن را نشانه رویکرد مثبت شهروندان به رسانه جدیدی (SMS) می‌دانیم، که بسیار زودتر از حد تصور، جایگاه خود را باز کرده است.

وی می‌گوید: تعداد مشترکان SMS همشهری تا روز پنجشنبه 5/11/85 به رقم 798/156 نفر رسیده و با رشد فزاینده‌ای که از آن برخوردار است، به نظر می‌رسد تا پایان اسفند به 250 تا 300 هزار مشترک بالغ شود. این رقم،‌ از یک سو برای ما افتخاری بزرگ است و از سوی دیگر مشوقی برای تلاش بیشتر در راستای خدمت‌رسانی گسترده‌تر.

حال اگر فرض کنیم برای 798/156 مشترکی که به آن اشاره شد، در هر روز به طور متوسط فقط 5 تا 8 خبر ارسال شود، مجموع اخبار ارسالی به 800 هزار تا یک میلیون و سیصد هزار می‌رسد که در حال حاضر، ظرفیت‌های فنی در اختیار همشهری (و بهتر است بگوییم ظرفیت‌های سیستم مخابراتی)  به سادگی پاسخگوی چنین حجمی از SMS نیست. بنابراین گریزی نیست جز آنکه از تعداد اخبار ارسالی برای هر مشترک بکاهیم.

وی می‌ افزود:  روشن است که ارسال خبرها به میزان کنونی، به دلیل تنگناهای فنی که به آن اشاره شد، با سرعت و در زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست. بنابراین گاه اتفاق می‌افتد که بین زمان شروع ارسال خبر تا زمان دریافت آن توسط مشترکان، بعضاً بین یک تا 4 ساعت تأخیر به وجود می‌آید. تا هنگامی که تعداد مشترکان، یک سوم میزان فعلی بود، امکان انتخاب گروههای هفتگانه خبری (اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، شهری، فرهنگی، IT، ورزشی) وجود داشت، اما در حال حاضر، برای مشترکان جدید، گزیده‌ای از اخبار مختلف ارسال می‌شود که گرچه برای آنها قانع کننده نیست، اما با امکانات کنونی فنی همشهری، متأسفانه راه دیگری وجود ندارد.

مهاجری در ادامه می‌گوید: آنچه در بالا به آن اشاره شد، بیان نقایص و کاستی‌ها بود. اما لازم است در کنار آن به برخی امیدواری‌ها نیز اشاره کنیم. به لطف خدا و تلاش همکاران‌مان قابلیت‌های جدیدی در راه است و امید داریم با دعای خیر شما قبل از پایان سال جاری با راه افتادن آنها خدمتی در خور مردم عزیزمان ارائه کنیم. ضمن اینکه اصلاحات محتوایی و شکلی را نیز در دستور کارمان داریم. در آن صورت جامه عمل پوشاندن به خواسته‌های مشترکان بسیار ساده‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

مدیرمرکز اطلاع‌رسانی الکترونیک همشهری  در پایان اضافه می‌کند:  واقعیت آن است که گرچه می‌دانستیم رسانه SMS مورد اقبال مردم کشورمان قرار می‌گیرد، اما این سرعت استقبال را توقع نداشتیم و خود را برای چنین حجمی از کار آماده نکرده بودیم. اما هم اینک برآوردی دقیق‌تر از نیازها داریم و گمان می‌کنیم برنامه‌های میان‌مدت و درازمدت را با چشمانی بازتر طراحی می‌کنیم.

امیدواریم مشترکان خوب ‌SMS همشهری کاستی‌هایی را که هم اکنون با آن مواجهیم به دیده اغماض بنگرند و با لطف و محبتی که دارند، مایه پشتگرمی ما را در فراهم ساختن امکانات پیشرفته‌تر فراهم آورند.