همشهری آنلاین: مدیر گروه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست، وضعیت پسماندهای پزشکی را نامطلوب دانست و گفت: روزانه 400 تن پسماند پزشکی در کشور تولید می‌شود که جمع‌آوری و ساماندهی آنها به مدیریت و برنامه‌ریزی اساسی و اصولی نیاز دارد.

محمد علیزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا با بیان این که میزان اعتبارات در نظر گرفته شده برای مراکز پزشکی و درمانی متناسب با نیازهای آن‌ها نیست، افزود: نبودن یک برنامه عملیاتی مدون برای مراکز خدمات درمانی دلیل دیگر ایجاد وضعیت نامناسب و نامطلوب پسماندهای پزشکی است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، تولیدکنندگان پسماندهای پزشکی موظف هستند برنامه عملیاتی شامل شناسایی پسماند، تفکیک ، خنثی‌سازی ، سیستم امحاء و آموزش کارکنان را داشته باشند که متاسفانه در بسیاری از مراکز درمانی کشور چنین برنامه‌ای وجود ندارد.

وی گفت: البته برخی مراکز، دستگاه بی‌خطر سازی پسماند را تهیه کرده‌اند اما متناسب با ظرفیت آن مکان نیست یعنی یا دستگاه تهیه شده دارای حجم زیادی است و زباله‌های تولید شده آن مرکز کم یا برعکس؛ بنابر این این دستگاه در عمل کاربردی ندارند.

مدیر گروه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با توجه به ظرفیت خطر آفرین بودن پسماندهای پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست بر آن است که هم پسماند در محل تولید شده بی‌خطر شود و هم این‌که، به یک سیستم مرکزی پسماند سوز منتقل شود و به طور کامل از بین برود زیرا پسماندهای شیمیایی نیز در زباله‌های پزشکی وجود دارد که از طریق بی‌خطر سازی از بین نمی‌روند.

علیزاده تصریح کرد: در سازمان حفاظت محیط زیست این سیاست دنبال می‌شود که مراکز درمانی علاوه بر بی‌خطر سازی پسماندهای پزشکی باید یک سیستم زباله‌سوز مرکزی و حمل و نقل ایمن داشته باشند تا هیچ اثری از زباله‌ها باقی نماند.

وی گفت: بیش از 140 واحد بیمارستانی در کشور وجود دارد که 50 درصد آنها اقدام به خرید دستگاه خنثی‌سازی پسماندهای پزشکی کرده‌اند اما چون بسیاری از آن‌ها بدون کار کارشناسی و بی‌توجه به ظرفیت مرکز تهیه شده‌اند، بیش از 95 درصد آن‌ها عملا کارایی مطلوب را ندارند.

مدیر گروه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان نظارتی در این زمینه بر عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظارت می‌کند و وزارت بهداشت نیز بر عملکرد واحدهای درمانی نظارت دارد و گزارش این نظارت را باید به سازمان محیط زیست ارجاع دهد.

وی افزود: روزانه 48 هزار تن پسماند عادی، 9 هزار تن پسماندهای صنعتی و سالانه 170 میلیون تن پسماند کشاورزی در کشور تولید می‌شود که مضرات هر کدام از آن‌ها با توجه به نوع، وضعیت آب و هوایی و مکان تخلیه، متفاوت است.

منبع: همشهری آنلاین