گروه بین‌الملل: ائتلافی از گروه‌های معترض آمریکا با اعلام الگوبرداری از بیداری عربی و اعتراض‌های میدان التحریر قاهره، با تحصن در نیویورک اعتراض خود را به فساد و سلطه پول بر سیاست این کشور اعلام کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس، بیش از هزار نفر از مردم این کشور در «روز خشم» در حالی که کیسه خواب و وسایل اقامت بلندمدت به همراه داشتند اقدام به تحصن در منطقه منهتن در نزدیکی وال‌‌استریت «قلب اقتصادی آمریکا» کردند. برخی از شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی با اعلام الگوبرداری این حرکت از انقلاب‌های عربی در کشورهایی مانند مصر و تونس تأکید کرده‌اند که قصد دارند این منطقه را به میدان التحریر آمریکا تبدیل کنند.

سازمان دهندگان این اقدام که آن را به‌عنوان «تسخیر وال‌استریت» نامگذاری کرده‌اند با دعوت از مردم برای شرکت در این تحصن اعلام کرده‌اند که حرکت اعتراضی آنها حداقل چند ماه و تا رسیدن به اهداف‌شان ادامه خواهد داشت. فعالان این گروه در تلاش هستند با فراخوان‌های اینترنتی تعداد شرکت‌کنندگان در این تحصن را به ۲۰‌هزار نفر برسانند. بیل شاپو، یکی از سازمان‌دهندگان این حرکت روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفت: ما فکر می‌کنیم که هیچ شهروندی در آمریکا وجود ندارد که با نگاه کردن به اقتصاد و سیاست آمریکا به این نتیجه نرسد که این سیستم ورشکسته است.

سازمان‌دهندگان این حرکت اعلام کرده‌اند خواستار تشکیل کمیسیونی ویژه از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برای تحقیق تأثیر پول و جریان‌های مالی بر سیاست و نمایندگان مردم در واشنگتن هستند. در بیانیه یکی از گروه‌های شرکت‌کننده در این حرکت ائتلافی موسوم به پروژه ۹۹‌درصد آمده است: ما به‌عنوان 99‌درصد از جمعیت آمریکا دیگر تحمل فساد اقتصادی یک درصد دیگر را نداریم.گروه فعالان آنلاین بی‌نام یا Anonymous که پیش‌تر در طرفداری از ویکی‌لیکس به حملات اینترنتی دست زده‌بودند یکی دیگر از گروه‌هایی هستند که حمایت خود را از این حرکت اعلام کرده‌اند.

اوباما مالیات میلیونرها را افزایش می‌دهد

حرکت اعتراضی مردم آمریکا در حالی کلید خورده است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، قصد دارد با هدف افزایش درآمد دولت و کاهش کسری بودجه، نرخ‌های مالیاتی افرادی که بیش از یک میلیون دلار در سال درآمد دارند را افزایش دهد. قرار است رئیس‌جمهوری آمریکا امروز جزئیات این طرح را که براساس «قاعده بافت» ارائه شده است اعلام کند.

وارن بافت، میلیاردر معروف آمریکایی و از حامیان باراک اوباما بارها از افزایش مالیات ثروتمندان حمایت کرده است. او که بخش اعظم ثروتش را وقف امور خیریه کرده، می‌گوید که نرخ مالیاتی کارمندانش در عمل از نرخ مالیاتی وی بالاتر است و این وضع عادلانه نیست.

باراک اوباما همچنین اخیرا طرح تازه‌ای را برای افزایش رشد اقتصادی و کاهش بیکاری این کشور به کنگره ارائه کرده است. کسری بودجه دولت فدرال در سال‌جاری بیش از یک تریلیون و ۲۰۰‌میلیارد دلار اعلام شده است و مشکلات اقتصادی آمریکا مهم‌ترین معضل اوباما در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری به حساب می‌آید.

منبع: همشهری آنلاین