گروه بین‌الملل: ژنرال جوزف رالستون نماینده ویژه آمریکا در امور هماهنگی در مقابله با تحرکات نظامی پ.ک.ک در شمال عراق پس از گفت وگو با مقامات سیاسی و نظامی ترکیه، آنکارا را ترک کرد.

رالستون در آنکارا با ژنرال ادیب باشار همتای خود از ترکیه، تنی‌چند از نمایندگان پارلمان، وزیر امور خارجه و رئیس ستاد ارتش ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار رالستون از ترکیه پس از انتقادات شدید رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر این کشور صورت گرفت. اردوغان آمریکا و عراق را به انفعال در برابر چریک‌های جدایی‌طلب کرد ترکیه (پ.ک.ک) متهم می‌کند.

اردوغان ماه گذشته اعلام کرد واشنگتن و بغداد به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند و انتصاب رالستون در تابستان گذشته هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است.

آنکارا از واشنگتن خواسته است تدابیری ملموس و عینی بر ضد شورشیان کرد وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه که در عراق مستقر هستند اتخاذ کند و در غیر این صورت آنکارا رویکردی یک‌جانبه برای مبارزه با این شورشیان اتخاذ خواهد کرد.

پایگاه‌های نیروهای پ.ک.ک در شمال عراق به عنوان پایگاه تدارکاتی این نیروها برای عملیات در ترکیه محسوب می‌شود.

ژنرال ادیب‌باشر که مامور هماهنگی با طرف آمریکایی در قضیه پ.ک.ک است در گفت وگو با شبکه خبری ان‌تی‌وی گفت: ترکیه برای مقابله با شورشیان کرد مستقر در عراق تقویمی زمانی را در نظر گرفته است و در صورتی که با آمریکا در این زمینه به توافق دست نیابد دیگر دلیلی برای از دست‌دادن زمان وجود نخواهد داشت.

روزنامه ملیت چاپ ترکیه هم نوشته است:  ژنرال باشر به همتای آمریکای خود گفته است آنکارا در صورتی از تصمیم خود مبنی بر عملیات برون‌مرزی در شمال عراق منصرف می‌شود که آمریکا با فشار بر حکومت و گروه‌های کرد عراق موجب برچیده‌شدن اردوگاه‌های پ.ک.ک در شمال این کشور شود.

رالستون در آنکارا فقط به این نکته اکتفا کرده است که حساسیت ترکیه نسبت به فعالیت‌های تروریستی پ.ک.ک‌ را درک می‌کند. اما همچنان با عملیات برون مرزی ترکیه علیه پ.ک.ک در شمال عراق مخالف است.

از طرف دیگر،  یک مرکز پژوهشی آمریکا در گزارشی درباره عراق تاکید کرد دولت آمریکا باید موقتاً مانع تشکیل دولت مستقل کردستان در شمال عراق شود.

به نوشته روزنامه ملیت چاپ ترکیه، این مرکز پژوهشی در گزارش خود تصریح کرد عراق هر روز بیش از گذشته در جنگ داخلی فرو می‌رود و باید برای جلوگیری از گسترش جنگ به کشورهای همسایه تدابیر لازم اتخاذ شود.

در این گزارش که به قلم کنت پولاک و دانیل بیمن تهیه شده است، بر ضرورت جلوگیری از مداخله ترکیه در عراق تاکید شده است.

گزارش مذکور همچنین تصریح کرده است آمریکا باید کردهای عراق را درباره خودداری از اعلام استقلال قانع کند.

گزارش مذکور تصریح می‌کند آمریکا باید با ادامه حضور نظامی در منطقه به کردها درباره جلوگیری از مداخله نظامی ایران و ترکیه در منطقه تضمین دهد.

این گزارش تصریح کرده است:  دولت آمریکا باید با کمکهای مالی و نظامی بیشتر به کردهای عراق آنان را از اندیشه استقلال در آینده نزدیک منصرف کند.

آمریکا همچنین باید کردهای شمال عراق را برای پایان‌دادن به حضور پ.ک.ک در شمال عراق وادار به همکاری با ترکیه کند.