گروه حوادث: مرد شیاد با سوء‌استفاده از اسم یک شرکت فیلمسازی‌ و برگزاری مسابقه پیامکی در شبکه‌های ماهواره‌ای، دست به کلاهبرداری از طعمه‌هایش می‌زد.

این مرد بعد از دریافت پول از برندگان، به جای جوایز نفیس به آنها اسباب‌بازی می‌داد.تحقیقات پلیس برای دستگیری این مرد با شکایت مدیر یک شرکت فیلمسازی‌ در دادسرای ناحیه3 تهران شروع شد. شاکی در خصوص شکایتش به بازپرس شعبه هشتم دادسرا گفت: مدتی است که فرد یا افراد ناشناسی با سوءاستفاده از اسم شرکت ما دست به کلاهبرداری از مردم می‌زنند.

این افراد در شبکه‌های ماهواره‌ای به صورت زیرنویس و بعضی اوقات نیز در مجلات، مسابقات پیامکی برگزار کرده و از مردم می‌خواهند که جواب مسابقه را از طریق پیامک برایشان ارسال کنند. سؤال‌هایی هم که معمولا در این مسابقات طرح می‌کنند مربوط به فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی است و جواب آنها آنقدر راحت است که افراد برای شرکت در این مسابقه وسوسه می‌شوند.

شاکی ادامه داد: از آنجا که این افراد از اسم شرکت ما برای برگزاری این مسابقه استفاده می‌کنند، هر روز افراد زیادی با شرکت تماس گرفته و درخواست جایزه می‌کنند و همین مسئله برای ما مشکلات زیادی به وجود آورده است.

شروع تحقیقات

بعد از اظهارات مدیر شرکت فیلمسازی‌، پرونده در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و تحقیقات در این زمینه شروع شد. ماموران در نخستین اقدام به شناسایی افرادی پرداختند که در مسابقه پیامکی کلاهبرداران شرکت کرده بودند و به تحقیق از آنها پرداختند. یکی از آنها گفت: چند روز بعد از شرکت در مسابقه پیامکی، فردی با من تماس گرفت و خودش را از مسئولان شرکت فیلمسازی‌ معرفی کرد. سپس مدعی شد که من در مسابقه برنده یک دستگاه تلویزیون ال‌سی‌دی شده‌ام و خواست 50هزار تومان به‌عنوان هزینه حمل‌ونقل به حساب شرکت واریز کنم تا هر چه زودتر جایزه را برایم ارسال کنند.

من که حسابی خوشحال شده بودم این مبلغ را پرداخت کردم اما چند ساعت بعد بسته‌ای در اختیارم قرار گرفت که داخل آن پر از اسباب بازی‌های بی‌ارزش بود. اظهارات این مرد در حالی بیان می‌شد که دیگر شاکیان نیز مدعی بودند بعد از واریز کردن هزینه ارسال جایزه‌شان به حساب شرکت فیلمسازی‌، یا چیزی دستگیرشان نشده یا تعدادی اسباب‌بازی بی‌ارزش دریافت کرده‌اند.

سرنخ در دوربین مداربسته

ماموران برای دستگیری کلاهبردار ناشناس، شماره حسابی را که او در اختیار مالباختگان داده بود ردگیری کردند. بررسی‌ها نشان می‌داد که این حساب با استفاده از مدارک جعلی افتتاح شده و در این مرحله از تحقیقات سرنخی به دست نیامد. ماموران در ادامه متوجه شدند که مرد کلاهبردار چند روز قبل با حضور در یکی از بانک‌ها از حساب جعلی‌‌اش مبلغ زیادی برداشت کرده است.

مأموران با حضور در این بانک و بررسی فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته، تصویر متهم تحت تعقیب را به دست آوردند و پی به موضوع مهمی بردند؛ مرد کلاهبردار یک مجرم سابقه‌دار بود که 2‌سال پیش هم به اتهام کلاهبرداری با همین شگرد دستگیر شده بود. با پیگیری این سرنخ، مخفیگاه شاهین در غرب تهران شناسایی و او در آپارتمانی شیک و مجلل دستگیر شد.

مرد جوان بعد از انتقال به اداره آگاهی به کلاهبرداری پیامکی اعتراف کرد و گفت: 2سال پیش وقتی برای یک کلاهبردار حرفه‌ای کار می‌کردم، این شگرد را از او یاد گرفتم و بعد از آزادی از زندان تصمیم گرفتم با استفاده از آن از مردم کلاهبرداری کنم. برای همین دفتری اجاره کردم و با استخدام 15نفر به‌عنوان پیک‌موتوری و مسئول بسته‌بندی جعبه‌های اسباب بازی، کارم را شروع کردم. من در شبکه‌های ماهواره‌ای و بعضی از مجلات مسابقه پیامکی برگزار و با سوء‌استفاده از اسم یک شرکت فیلمسازی‌ معروف و به بهانه برنده شدن در مسابقه پیامکی از طعمه‌هایم کلاهبرداری می‌کردم.

هشدار پلیس

سرهنگ محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران، با اشاره به دستگیری کلاهبردار پیامکی گفت: بسیاری از مالباختگان این پرونده افراد شهرستانی هستند که تاکنون حاضر نشده‌اند از متهم شکایت کنند. وی ادامه داد: البته اینگونه مجرمان به خوبی می‌دانند که برخی از مالباختگان به خاطر اینکه پول زیادی از دست نداده‌اند از آنها شکایت نمی‌کنند، به همین دلیل پلیس به تمامی افرادی که هدف اینگونه کلاهبرداری‌ها قرار‌می‌گیرند، حتی اگر پول زیادی از دست نداده‌اند، توصیه می‌کند ماجرا را به پلیس اطلاع داده و از ادامه فعالیت این افراد سودجو جلوگیری کنند.

سرهنگ محمدیان افزود: وقتی که از شرکت‌کنندگان در یک مسابقه درخواست می‌شود قبل از دریافت جایزه مبلغی به‌عنوان هزینه پست یا حمل‌ونقل پرداخت کنند، یقین بدانید که این مسابقه جعلی و هدف آن کلاهبرداری است. بنابراین به شهروندان توصیه می‌شود مراقب این دسته از مجرمان باشند و به‌راحتی در دام آنها گرفتار نشوند.

منبع: همشهری آنلاین