به گزارش همشهری، یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا بازگشایی مدارس را مصادف با آغاز وضعیت ناسالم هوا برای شهر تهران دانسته است. وی با اعلام اینکه بالاخره باید از یک جایی با تولید بالای آلودگی هوا مقابله کرد، اظهار داشت: هماکنون با آلایندههای جدیدی نظیر ذرات معلق با قطر2.5 میکرون و کمتر از 10میکرون، منواکسیدکربن و دی اکسید نیتروژن و ازن نیز مواجهیم.
رشیدی همچنین با اشاره به اینکه هماکنون با وجود وزش باد بازهم وضعیت هوای شهر تهران در حالت ناسالم قرار دارد، گفت: از آنجایی که تولید آلایندهها بالاست پیشبینی میشود با گذشت زمان و سردتر شدن هوا وضعیت آلودگی به سمت بسیار ناسالم و خطرناک نیز پیش رود. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون 69 روز هوای سالم، 123 روز هوای ناسالم و 3 روز هوای بسیار ناسالم داشتیم، گفت:
در واقع ما امسال حتی یک روز هوای پاک نداشتیم. وی اظهار کرد: متأسفانه برای حل معضل آلودگی هوا بیشتر از آنکه کار عملی و اجرایی صورت گیرد، حرف زده میشود و جان و سلامتی تمام شهروندان به خاطر شرایط بد آلودگی هوا در خطر است. به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، تجربه نشان داده وضعیت هوای شهر تهران شکننده است و چاره کار نیز این است که کنترل آلودگی هوا از منابع اصلی تولیدکننده آن نظیرخودروها و موتورسیکلتها آغاز شود.
وی افزود: برای تحقق این مهم چارهای جز توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی نداریم وگرنه وقتی که آلودگی به حد بحرانی رسید مسئولان احتمالا بهدنبال راهحلهای ابتدایی نظیر آبپاشی شهر از آسمان که بیشتر به یک شوخی شباهت دارد، خواهند رفت.
بیتفاوتی نسبت به مرگ شهروندان بر اثر آلودگی هوا
صدرالدین علیپور، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز گفت: اعتقاد جدی داریم که معاینه فنی خودروها باید یکساله باشد اما با توجه به وضع موجود به دوسالهبودن معافیت خودروها از معاینه فنی نیز قانع شدهایم و امیدواریم نمایندگان مجلس هرچه زودتر تغییر این قانون را در دستور کار خود قرار دهند. وی با اشاره به اینکه یک میلیون و 300هزار دستگاه خودرو مشمول این قانون میشوند، اعلام کرد: سالانه 100 تن آلاینده به هوای تهران وارد میشود که به کشته شدن 4هزار نفر بر اثر آلودگی هوا میانجامد و البته باید اضافه کنم شنیدن این آمارها برای برخی مسئولان عادی شده است!
علیپور از معاینه فنی بهعنوان یک ابزار مهم کنترلی بهمنظور آلودگی هوا نام برد و اظهار کرد: اگر این ابزار جدی گرفته نشود شرایط بسیار بحرانیتر و وخیمتر از اینکه هست، خواهد شد و این در حالی است که تصویب قانون معافیت پنجساله خودروهای صفر کیلومتر از معاینه فنی تمام معادلات را به هم ریخت. وی با بیان اینکه با اجرای این قانون مراجعه به مراکز معاینه فنی بسیار محدودشده، تصریح کرد: در شرایطی که تصادفات رانندگی مربوط به نقص فنی خودروها در کشور سالانه 3 هزار کشته به همراه دارد، شهروندان باید به این باور برسند که معاینه فنی برای سلامت خود و خانوادهشان ضروری است.
علیپور اطمینان از ایمنی خودرو را از نتایج انجام معاینه فنی دانست و گفت: نقص یک قطعه یا سیستم خودرو میتواند لطمات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد، درصورتی که با مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو که هزینه و وقت چندانی از شهروندان نمیگیرد میتوان از وقوع بسیاری از حوادث رانندگی جلوگیری کرد.