گروه اقتصادی: همزمان با فاش شدن اسناد تازه‌ای از قصور مدیران ارشد بانک صادرات به ویژه محمد جهرمی در شکل‌گیری اختلاس بی‌سابقه بانکی، مردان اقتصادی دولت برای سامان دادن به اوضاع مدیریتی بانک‌های درگیر در پرونده اختلاس به تکاپو افتادند.

کارگروه طرح تحول بانکی دیروز دستور کار خود را تغییر داد و با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و مدیران برخی بانک‌ها برای کالبدشکافی ضعف‌های نظارت بر شبکه بانکی جلسه گذاشت. محمود بهمنی در این نشست هشدار داد: شیوه گشایش اسناد اعتباری (LC) در حال حاضر فاقد پشتوانه لازم نظارتی است و اگر اصلاح نشود در آینده هم ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد هم گفت: در طرح تحول بانکی 3 رده نظارتی باید همزمان به اجرا درآید تا ایمنی و سلامت عملیات بانکی تضمین شود. او تاکید کرد: نظارت عالی یا حاکمیتی، نظارت‌های داخلی و نظارت‌های متقابل یا ضربدری باید در شبکه بانکی ایجاد شود تا جلوی سوء‌استفاده از منابع تسهیلات یا اعتبار گرفته شود. براساس گزارش‌های رسیده از این نشست، قرار است سامانه نظارتی جامع بانکی در کمترین زمان نهایی و به تصویب کارگروه برسد.

حضور وزیر اقتصاد در بانک ملی

خبر دیگر اینکه عصر شنبه وزیر اقتصاد به همراه معاون بانکی خود جلسه‌ای ویژه با اعضای هیأت‌مدیره بانک ملی برگزار کرده و از هیأت مدیره بانک ملی خواسته است که در حدود وظایف خود کارها را انجام دهند تا خللی در فعالیت‌ها پیش نیاید. این اولین جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی با هیأت مدیره بانک ملی پس از خروج محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی ایران از کشور است. براساس اعلام رسمی بانک ملی، حسینی وزیر اقتصاد در نشست یادشده با تأکید بر لزوم اجرای فعالیت‌های بانکی بدون توجه به حاشیه‌های ایجاد شده از اعضای هیأت مدیره بانک‌های صادرات و ملی خواست تا جلسات مشترکی برای تعیین شیوه پرداخت بدهی‌ها باهم داشته باشند.

خاوری بر نمی‌گردد

درعین حال با وجود اینکه بعد از انتشار اخباری مبنی بر فرار خاوری، سخنگوی بانک ملی از بازگشت وی به ایران طی هفته گذشته خبر داده بود یکی از اعضای هیأت مدیره این بانک به فارس گفت: اصلاً‌ قرار نبود خاوری به کشور برگردد.

ردپای هیأت مدیره بانک صادرات

دیروز خبرگزاری مهر 3 نامه مربوط به نقش هیأت مدیره بانک صادرات در پرونده امیر منصور آریا را منتشر کرد که بر اساس آن کمیته عالی اعتبارات این بانک با صدور 3نامه جداگانه در 18 مرداد 88، 3اسفند 88 و 8 تیر 90 خواستار اعطای تسهیلات به گروه ملی فولاد ایران ( تحت مالکیت امیرمنصور آریا) شده است. این نامه‌ها که به تفکیک به امضای اعضای کمیته عالی اعتبارات و از همه مهم‌تر، سیدمحمد جهرمی مدیرعامل بانک صادرات رسیده است، پرده دیگری از ماجراهای اخیر را روایت می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین