گروه سیاسی: پرونده دومین سفر استانی رئیس‌جمهور از دور چهارم سفرهای استانی‌اش در همدان بسته شد.

پیش از انجام این سفر، محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود که در این دور از سفرها برای پیگیری اجرای همه مصوبات در استان‌های کشور برنامه‌ریزی می‌شود تا دولت‌های بعدی هیچ دغدغه‌ای از ناحیه عملکرد دولت نهم و دهم نداشته باشند.این جمله را رئیس‌جمهور در یک برنامه تلویزیونی که در همدان هم داشت به زبان آورد و تکرار کرد: دور چهارم از سفرهای استانی برای بررسی مصوبات 3 دور قبلی و رفع موانع احتمالی در مسیر اجرای مصوبات انجام می‌شود تا در پایان دولت دهم هیچگونه کار انجام نشده‌ای باقی نمانده باشد.

وی تأکید کرد: مردم نگران نباشند و مصوبات دولت حتما اجرایی می‌شود. چندی پیش فاطمه بداغی معاون حقوقی نیز از بررسی موانع پیشرفت مصوبات استانی در هیات دولت خبر داده بود اما در کنار این سخنان مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیس‌جمهور روایتی دیگر از اجرایی شدن مصوبات استانی به دست داده و گفته است: حدود 75 درصد مصوبات دور دوم سفر‌های استانی در تمام استان‌ها اجرایی شده است.

نمایندگان ملت در مجلس اما روایتی دیگر از اجرایی شدن مصوبات استانی در حوزه‌های انتخابیه خود دارند. این اواخر در مجلس هر نماینده‌ای به وکالت از مردم حوزه انتخابیه‌اش بخشی از نطق میان دستورش را به انتقاد از اجرایی‌نشدن مصوبات سفرهای استانی اختصاص می‌دهد. موسی قربانی، نماینده مردم قائنات در مجلس در گفت‌وگویی که خانه ملت آن را منتشر کرده است با بیان اینکه هم‌اکنون مهم‌ترین درخواست مردم از دولت اجرای مصوبه‌های سفرهای استانی است، گفته است:

اتصال خراسان جنوبی به شبکه راه‌آهن کشور به‌وسیله مسیر چابهار به بیرجند و بیرجند به مشهد، دوبانده کردن راه‌های استان، افزایش اعتبار استان خراسان‌جنوبی و بسیاری موارد دیگر که جزو مصوبه‌های سفرهای استانی هستند که باید اجرایی شوند.جلال محمود‌زاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: بیش از۹۰درصد مصوبات سفر سوم و ۷۵درصد مصوبات سفر دوم و ۵۰ درصد مصوبات سفر اول در استان آذربایجان غربی و شهرستان مهاباد اجرایی نشده است و از همین رو مردم نسبت به سفرهای استانی ناامید شده‌اند.

آمارهای مشابه

رئیس‌جمهور در جمع مردم استان همدان گفته است که طی 3سفر قبلی 371مصوبه اجرا و 200 مصوبه در دست اجراست اما عیسی جعفری نماینده مردم کبودرآهنگ گفته است براساس اعلام دولت ۹۰ درصد مصوبات سفرهای دور اول، ۵۰ درصد مصوبات دور دوم و ۳۰ درصد مصوبات سومین سفر عملیاتی شده است اما نگاه دولت در ارائه آمار از میزان عملی‌شدن مصوبات کمی است؛ بدین صورت که از 10مصوبه، راه‌اندازی نیروگاه برق و احداث کتابخانه در آمارگیری آنها دارای امتیاز برابر است؛ درحالی‌که به‌نظر ما بررسی کیفی چگونگی اجرایی شدن مصوبات مهم‌تر است.

منبع: همشهری آنلاین