گروه ادب و هنر: در طول سه‌دهه، چند نسل کودکی‌شان را با آنچه ایرج طهماسب و حمید جبلی در جعبه جادو یا پرده‌نقره‌ای ارائه می‌کردند گذراندند.

 متولدان دهه 50، برنامه‌هایی چون «آسمون و ریسمون»، «محله برو و بیا» و «محله بهداشت» را خوب به خاطر می‌آورند و در سال‌های بعد این کلاه قرمزی و پسرخاله بودند که محبوب‌ترین کاراکترهای بچه‌ها شدند.

همزمان با روز جهانی کودک از ایرج طهماسب و حمید‌جبلی به‌همراه رضی هیرمندی و مهرنوش معصومیان تجلیل به‌عمل آمد. مراسمی که در آن علاوه بر این هنرمندان، سید محمد هادی ایازی، معاون شهردار تهران نیز به دلیل همکاری‌اش با خانه هنرمندان مورد تقدیر قرار گرفت.

در این برنامه با نام «کودک و هفت‌خوان هنر» که عصر روز شنبه در تالار استاد جلیل شهناز (بتهوون) خانه هنرمندان برگزار شد، بیژن بیرنگ ـ کارگردان ـ با تبریک روز جهانی کودک گفت: این روز را به تمام کودکان و کسانی که روزگاری کودک بوده و حالا به پیری مبتلا شده‌اند، تبریک می‌گویم. او از حاضران خواست به خاطر روزهای کودکی‌شان خود را تشویق کنند. بیژن بیرنگ با اشاره به یکی از جملات ایرج طهماسب اضافه کرد: طهماسب معتقد است، آدم‌ها را با خاطرات دوران کودکی‌شان می‌توان شناخت که حرف درستی است؛ چرا که آینده بچه‌ها در روزگار کودکی‌شان شکل می‌گیرد و دوره کودکی تاثیر بسیاری بر آینده دارد.
سپس با حضور مرضیه برومند و فرهاد توحیدی از ایرج طهماسب و حمید جبلی تقدیر شد.

ایرج طهماسب در سخنان کوتاهی از طرف حمید جبلی که به‌دلیل سفر نتوانسته بود در این برنامه حضور داشته باشد عذرخواهی کرد.

طهماسب گفت: تنها به بیان یک جمله بسنده می‌کنم که تمام سال‌های فعالیتم را توجیه می‌کند. اعتقاد دارم بچه‌ها بزرگ‌ترین معجزه خداوند هستند و هرچقدر برایشان کار کنیم کم کرده‌ایم. وی ادامه داد:وقتی به آسمان نگاه می‌کنم فکر می‌کنم چقدر بچه آن بالاست که قرار است بیایند پایین پیش ما. بنابراین هرچقدر برایشان کار کنیم کم است.

در بخش دیگری از این برنامه، ابراهیم حقیقی هنرمند گرافیست و عضو شورای‌عالی خانه هنرمندان با همراهی محمدعلی بنی اسدی از مهرنوش معصومیان تصویرساز کتاب‌های کودکان تقدیر کردند.

در ادامه مراسم تقدیر از رضی هیرمندی نویسنده و مترجم آثار کودکان با حضور هوشنگ مرادی کرمانی و مهدی حجوانی، ‌نایب رئیس هیأت‌مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد. رضی هیرمندی در سخنانی گفت: اگر می‌دانستیم خانه هنرمندان این برنامه را برای ما برگزار می‌کند حتما بیش از اینها به کارمان توجه می‌کردیم.

وی ادامه داد: هر انسانی آفریننده کار است. کار سازنده و تیماردار هر انسانی است. هر کسی هرچه دارد از کار است.
او قطعه شعر کوتاهی از سیلور استاین نویسنده مورد علاقه‌اش خواند و گفت: شعر تازه‌ای از او می‌خوانم تا کسی خیال نکند از آن دنیا نمی‌توان شعر فرستاد: «وقتی شعرهایم را ورق می‌زنی نمی‌توانم صورتت را ببینم اما از جایی از دور دست‌ها صدای خنده‌ات را می‌شنوم و لبخند می‌زنم»

سرسنگی:مکانی برای فعالیت هنری کودکان فراهم می‌کنیم

در این برنامه مجید سرسنگی ـ مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ـ در سخنانی با اظهار تأسف از بی‌توجهی نسبت به حوزه هنر و ادبیات کودک گفت: شاید یکی از مشکلات اساسی ما این است که همواره حوزه هنر و ادبیات را مورد کم توجهی قرار می‌دهیم. بسیاری اشتباهشان در این است که کار کودک را کم ارزش می‌پندارند، درحالی‌که فعالیت برای کودکان ارزش بسیار بالایی دارد.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها سرمایه‌گذاری هنری از کودکان آغاز می‌شود؛ زیرا همین کودکان هستند که فرهنگ و هنر آینده را پایه‌ریزی می‌کنند. امیدوارم همه نهادهای مرتبط شرایطی فراهم آورند که سرمایه‌گذاری برای کودکان آغاز شود و امکان فعالیت آنها از همان دوره کودکی آغاز شود. سرسنگی با ابراز خرسندی از برگزاری این برنامه اظهار امیدواری کرد که این برنامه سرآغاز فصل نوینی در حوزه هنر و ادبیات کودک و نوجوان باشد.

او با تقدیر از حمایت‌های ایازی، معاون شهردار به بیان درخواستی از شهردار تهران پرداخت و گفت: اگر شهرداری کمک کند می‌توانیم در باغ هنر، مرکزی برای فعالیت‌های فرهنگی و ادبی کودکان، فراهم کنیم تا سال آینده فضایی در شان بچه‌های ایران داشته باشیم. مدیرکل خانه هنرمندان ایران با قطعه شعری از قیصر امین پور که درباره امام رضا (ع) سروده شده سخنانش را پایان داد. در ادامه این برنامه سید محمد هادی ایازی، معاون شهرداری تهران به‌دلیل همکاری‌اش با خانه هنرمندان ایران تقدیر شد.

ایازی در سخنانی گفت: شهروندان انتظارات بجایی برای توجه جدی‌تر به مقوله کودک دارند. او با اشاره به یکی از مصوبات شورای شهر تهران اضافه کرد: خود ما از این فعالیت‌ها رضایت نداریم و معتقدیم حتی هوای شهرمان برای کودکان آلوده است و بچه‌های ما در آن امنیت ندارند. ایازی وعده داد: مسئولان و مدیران شهر بیش از پیش دغدغه‌های مربوط به کودکان را پیگیری کنند.

او همچنین از اختصاص 2بوستان ویژه کودکان در تهران خبر داد و گفت: ساخت این دو بوستان را آغاز کرده‌ایم که قرار است نام آنها شهر کودکان باشد. امیدواریم سال‌های آینده برنامه روز جهانی کودک را در این بوستان‌ها که در منطقه 14 و 19 است آغاز کنیم. علاوه بر این در تمام بوستان‌های تهران فضاهای ویژه‌ای برای کودکان درنظر گرفته‌ایم.

وی تاکید کرد: درخواست سرسنگی را دنبال می‌کنیم تا زودتر محقق شود زیرا جامعه ما، جامعه جوانی است و حتما باید برنامه‌های شاد داشته باشد.

ایازی در پایان صحبتش گفت: در قیاس با نیازهای کودکانمان امکانات بسیار محدودی داریم که امیدواریم بتوانیم این امکانات را گسترش دهیم.

سپس لوح یادبودی توسط یکی از کودکان به معاون شهردار تهران اهدا شد. اجرای قطعات موسیقی توسط گروه ارف به سرپرستی مسعود نظر، اجرای قطعات نقالی توسط 3 دختر بچه نقال از دیگر بخش‌های این برنامه بود.