مرحله مقدماتی یورو 2012 به پایان می‌رسد و سرنوشت سرگروه‌ها و همچنین تیم‌هایی که به پلی‌آف صعود می‌کنند، مشخص خواهد شد.

پیش از این تیم‌های اسپانیا، هلند، آلمان، ایتالیا و انگلیس صعود کرده‌اند و امشب 2 تیم فرانسه و پرتغال هم در صورت کسب یک تساوی، به یورو می‌رسند.

بوسنی ناامید است

در حساس‌ترین بازی امشب، فرانسه با یک امتیاز بیشتر از بوسنی، صدرنشین گروه D است و با تساوی مقابل این تیم در پاریس هم به یورو می‌رسد. با وجود این، بلان پس از پیروزی 3 بر صفر جمعه شب فرانسه مقابل آلبانی گفت که بازیکنانش را با هدف پیروزی به زمین می‌فرستد؛ «حسابگری در فلسفه مربیگری من نیست. استاددوفرانس پر از تماشاگر خواهد بود و در این شرایط 10 بازیکن را در زمین خودی نمی‌گذارم تا دفاع کنند.» مشکل بلان مصدومیت بن‌زما و ریبری است ولی آبیدال و گامیرو به تمرینات بازگشته‌اند و مدافع بارسا ممکن است در ترکیب اصلی باشد. این در حالی است که سافت سوزیچ، سرمربی بوسنی امیدی به برد تیمش ندارد و می‌گوید: «نمی‌گویم این ماموریت غیرممکن است ولی تقریبا اینطور است. فرانسه تیم بهتری است و 80 هزار هوادار خواهد داشت. بازیکنان من از نظر ذهنی این قدر قوی نیستند و از حالا بلیت مراسم قرعه‌کشی پلی‌آف را رزرو کرده‌ایم.» با وجود این، همه بازیکنان فرانسه از تهدیدی به نام ادین ژکو گفته‌اند و مراقب حرکات ستاره بوسنی خواهند بود. فرانسه در 14 بازی اخیرش بدون شکست بوده است.

اطمینان رونالدو

پرتغال که شروع سختی در این مسابقات داشت، به صدر جدول گروهH بازگشته و امشب با تساوی مقابل دانمارک در کپنهاگ به یورو صعود خواهد کرد. هر دو تیم 16 امتیازی هستند ولی پرتغال به‌دلیل برد 3 بر یک در بازی رفت با تساوی هم صعود می‌کند. این در حالی است که پرتغال درصورت شکست پرگل و پیروزی نروژ مقابل قبرس حتی ممکن است به رده سوم سقوط کند. رونالدو اما به موفقیت تیمش در بازی امشب امیدوار است؛ «ما توانایی پیروزی در دانمارک را داریم. می‌دانیم که تساوی هم کافی است ولی می‌خواهیم برنده این بازی باشیم.» آمار هم به نفع پرتغال است و این تیم در 11 رویارویی‌اش مقابل دانمارک 7 بار برنده شده است. په په به‌دلیل مصدومیت در این بازی غایب است.

راه آسان روسیه

روسیه و یونان هم امشب با یک تساوی به یورو می‌رسند. روسیه که با20 امتیاز صدرنشین گروه B است، مقابل آندورای بدون امتیاز کار بسیار راحتی دارد. یونان هم به‌عنوان صدرنشین گروه F باید در زمین گرجستان به یک تساوی برسد ولی با توجه به تساوی دوتیم در بازی رفت، کار چندان آسانی ندارد. شکست یونان بیش از همه کرواسی را خوشحال می‌کند که درصورت پیروزی مقابل لتونی مستقیما به یورو می‌رسد. البته جایگاه دومی کرواسی در هر حال تضمین شده است.

در گروه B حساس‌ترین بازی در دوبلین برگزار می‌شود و ایرلند و ارمنستان برای کسب رتبه دوم مبارزه می‌کنند. ایرلند با یک تساوی هم صعود می‌کند ولی تراپاتونی می‌گوید که تیمش با تفکر دفاعی به زمین نمی‌رود؛ «اگر برای تساوی به زمین برویم اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ایم.» ایرلند در 8 بازی اخیرش گلی نخورده ولی ارمنستان در 3 بازی اخیرش مقابل آندورا، اسلواکی و مقدونیه 11 گل زده و این تقابل جالبی را رقم می‌زند. رابی کین، کاپیتان ایرلند به‌دلیل مصدومیت به احتمال زیاد این بازی را از دست می‌دهد.

رقابت بلژیک و ترکیه

در گروه A که آلمان با 9 پیروزی متوالی صعودش را حتمی کرده، بلژیک و ترکیه رقابت نزدیکی برای دومی دارند. بلژیک برای حفظ رتبه دوم باید در خاک آلمان به پیروزی برسد. لیکنز، سرمربی بلژیک در این مورد می‌گوید: «باید با جرات بازی کنیم چون چیزی برای از دست دادن نداریم.» این در حالی است که لو گفته که هدف آلمان در این بازی کسب دهمین برد متوالی است. شکست بلژیک به ترکیه فرصت می‌دهد که با کسب 3 امتیاز آسان مقابل آذربایجان به پلی‌آف برسد.

مأموریت غیرممکن اسکاتلند

اسکاتلند برای حفظ رتبه دوم گروه I باید در یک ماموریت غیرممکن در خاک اسپانیا به پیروزی برسد. با وجود این کرگ لوین، سرمربی این تیم ناامید نیست و می‌گوید: «تجربه بازی مقابل اسپانیا در همپدن پارک که با تمام وجود بازی کردیم (شکست 3 بر 2 در بازی رفت) به بازیکنان کمک خواهد کرد. آنها در بازی‌های اخیر بدون ترس بازی کرده‌اند و این به ما روحیه می‌دهد.» درصورت شکست اسکاتلند، جمهوری چک درصورت تساوی در خاک لیتوانی هم به پلی‌آف می‌رسد.

بازی‌های مهم امشب

آلمان - بلژیک
ایرلند - ارمنستان
اسلوونی - صربستان
فرانسه - بوسنی
سوئد - هلند
گرجستان - یونان
دانمارک - پرتغال
اسپانیا - اسکاتلند

منبع: همشهری آنلاین