همشهری آنلاین: بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دولت عربستان نیروها و تجهیزات نظامی بیشتری برای سرکوب معترضان به استان شرقیه این کشور فرستاده است.

در حالی که تظاهرکنندگان ضد دولتی کوچکترین نشانه‌ای از عقب نشینی با وجود سرکوب شدید دولتی از خود نشان نداده‌اند، فعالان روز دوشنبه (18 مهر، 10 اکتبر) اعلام کردند، ده‌ها خودروی نظامی از جمله چندین تانک از یک پایگاه نظامی در مرکز کشور عربستان به استان شرقیه این کشور اعزام شدند.

اعزام نیروهای بیشتر به استان شرقیه عربستان در حالی انجام گرفته است که تنها حدود یک هفته از فرستادن 40 خودروی نظامی به این منطقه جهت کمک به پلیس محلی برای سرکوب معترضان می‌گذرد.

با وجود این‌که تجمعات سیاسی از هر نوعی در پادشاهی مطلقه عربستان ممنوع است، صدها عربستانی در طول چند هفته گذشته در شهرهای قطیف و عوامیه و دیگر شهرهای استان شرقیه این کشور با برگزاری راهپیمایی‌های اعتراض آمیز خواستار اصلاحات سیاسی، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی بیان و رعایت حقوق بشر شده‌اند.

آن‌ها همچنین خواستار عقب نشینی نیروهای نظامی سعودی از کشور بحرین که صحنه سرکوب مرگبار معترضان به دست رژیم آل خلیفه است، شده‌اند.

بر پایه این گزارش، نیروهای امنیتی عربستان بر روی صدها معترض دولتی در شهر عوامیه آتش گشوده و دست کم 27 فعال از جمله سه زن را زخمی کردند.

با وجود این، وزارت کشور عربستان ادعا می‌کند، در این حمله 14 نفر زخمی شدند.

بعد از این‌که نیروهای امنیتی عربستان 2 شهروند سالخورده از جمله یک مرد 60 ساله را دستگیر کردند تا بدین وسیله پسران آن‌ها را که فعال ضد دولت هستند وادار به تسلیم خود به مقامات سعودی کنند، دور جدیدی از اعتراضات در شهر قطیف آغاز شد.

از آن موقع تاکنون، صدها عربستانی با تجمع در مقابل اداره پلیس در قطیف، خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان هستند. با وجود این نیروهای امنیتی با توسل به خشونت معترضان را پراکنده می‌کنند.

فعالان عربستانی می‌گویند، بیش از 30 هزار زندانی سیاسی در عربستان هستند که بیشتر آن‌ها به دلیل ابراز عقیده در زندان‌های سرتاسر این کشور در حبس به سر می‌برند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بعضی از بازداشت شدگان بیش از 16 سال است که بدون محاکمه در زندان هستند.

گفتنی است گروه‌های حقوق بشری مکررا دولت عربستان سعودی را به دلیل نقض حقوق بشر در این کشور، مورد انتقاد قرار داده‌اند.

با وجود این، کشورهای غربی نسبت به موارد نقض حقوق در عربستان سکوت کرده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها