گروه اجتماعی : خبری دیروز در مطبوعات منتشر شد که از تخلف 4‌مددکار اجتماعی خبر می‌داد اما موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، اعلام کرد که این افراد عنوان مددکار اجتماعی را جعل کرده و مورد سوءاستفاده قرار داده‌اند.

با حسن موسوی چلک گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

  • مهم‌ترین کاستی در این واقعه چه بوده است؟

ما وقتی عنوانی را برای‌ افراد می‌گذاریم باید متناسب با تحصیلاتشان باشد، در حال حاضر هر کسی که چند تا پرونده دارد یا با چند ارباب رجوع برخورد دارد اسم مددکار اجتماعی بر خود می‌گذارد در حالی‌که مددکار اجتماعی به‌عنوان یک حرفه تعریف دارد؛ هم در طرح طبقه‌بندی مشاغل تعریف دارد هم شرایط احرازش مشخص است. 4 نفر که خودشان قبلا معتاد بوده‌‌اند و حالا ترک کرده‌‌اند خودشان را مددکار معرفی کرده و یک مرکز ترک اعتیاد راه‌اندازی کرده‌اند. وقتی جرمی رخ می‌دهد قاضی هم به‌عنوان مددکار برای این افراد حکم صادر می‌کند، آنچه در مطبوعات منتشر می‌شود نشان از تخلف آشکار 4 مددکار دارد در حالی‌ که ما در این‌جا با مددکاران واقعی روبه‌رو نیستیم در واقع با کسانی روبه‌رو هستیم که از عنوان مددکار سوءاستفاده‌ کرده‌اند که خود به نوعی جرم محسوب می‌شود.

  • در حکم قاضی هم عنوان مددکار انشا شده است؟‌

من حکم قاضی را ندیده‌ام ولی آنچه در مطبوعات منتشر شده به مردم اطلاع می‌‌دهد که 4 مددکار تخلف کرده‌اند که این خود خلاف واقعیت است بنابراین باید به این نکته هم دقت کرد که اطلاع‌رسانی برخلاف واقعیت نیز مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

  • الان مددکاران از سوی چه مراکزی تأییدیه و مجوز کار دریافت می‌کنند؟‌

متأسفانه ما اصلا سازمان نظام مددکاری اجتماعی نداریم که برای فعالیت این گروه از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی پروانه‌کار صادر کرده و بر روند کارشان نظارت داشته باشد. ما در حوزه مددکاری در این بخش مظلوم واقع شده‌ایم. اگر سازمان نظام مددکاری اجتماعی وجود داشته باشد هر کسی نمی‌تواند به‌خودش اجازه بدهد با این عنوان وارد بازار کار شود هر کس هم که در این رشته تحصیل کرده است باید مجوز کارش توسط سازمان نظام مددکاری اجتماعی تدوین شود.

  • این سازمان نظام مددکاری باید توسط فارغ‌التحصیلان همین رشته راه‌اندازی شود؛ ‌چرا این کار تا الان انجام نشده است؟

دلایل این تاخیر را باید از پیشکسوتان این رشته پرسید. الان کمیسیون اجتماعی مجلس در حال پیگیری طرح لایحه قانون تشکیل سازمان نظام مددکاری اجتماعی است منتظر هستیم تا از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شده و کارها انجام شود.

منبع: همشهری آنلاین