همشهری‌آن‌لاین- محمد رسولی: چنانچه تمایل به ردیابی اتومبیل خود دارید و می‌خواهید از وضعیت آن در هر لحظه مطلع شوید؛ این مطلب را بخوانید.

شرکت اینیلکس www.inilex.com  ابزار جدیدی را برای ردیابی اتوموبیل و گزارش وضعیت، موقعیت، سرعت و ... ارائه کرد.
این ابزار که Kepler Advantage نام دارد به قیمت 600 دلار برای دستگاه و 100 دلار آبونمان ماهانه به فروش می‌رسد و با استفاده از ماهواره اقدام به ردیابی اتوموبیل مورد نظر می‌کند.
علاقه‌مندان پس از نصب دستگاه بر روی اتوموبیل خود، به سایت مراجعه کرده و با ورود به محیط اختصاصی، برای حوادث مختلف پیغام یا زنگ خاصی را تعیین می‌کنند که در هنگام حادثه، از طریق تلفن همراه یا پست الکترونیک به اطلاع آنها رسانده می‌شود.
به عنوان مثال در هنگام پارک کردن اتوموبیل برای یک مدت خاص، هرگونه حرکت اتوموبیل به اطلاع صاحبش رسانده می‌شود و حتی پس از دزدی  نیز محل آن را می‌توان مشخص کرد و به اطلاع پلیس رساند. از دیگر کاربردهای این وسیله "محیط مجازی" است که با استفاده از آن می‌توان با تعریف یک محدوده کاری برای ماشین و بر روی نقشه، از حرکت ماشین در خارج از این محدوده  مطلع شد. والدین می‌توانند با استفاده از این قابلیت؛ محدوده حرکت فرزندان خود را کنترل کنند و یا موسسه‌های کرایه اتومبیل با این قابلیت می‌توانند اتوموبیل‌های خود را کاملا کنترل کنند.
همچنین قرار است در سرویس جدید این شرکت که به زودی به سرویس‌های موجود اضافه می‌شود، کاربر بتواند با استفاده از تلفن همراه، اتومبیل را روشن کرده و درب‌های ماشین را قفل یا باز کند.
پیش از این نیز شرکت لوجک، برخی از این سرویس‌ها را در ابزار خود ارائه کرده بود ولی مهم‌ترین مشکل آن استفاده از امواج رادیویی است که آن را محدود به مناطق خاص کرده اما سرویس اینیلکس به دلیل استفاده از ماهواره می‌تواند در کل کره زمین مورد استفاده قرار گیرد.
شرکت مزبور تاکنون 5000 عدد از ابزارهای قدیمی خود را به فروش رسانده است و مسئولان آن بسیار امیدوارند بتوانند با این دستگاه خود جهانی شده و کاربران بسیاری را جذب کنند. شرکت لوجک که با ابزار قدیمی خود تحت عنوان " سیستم ضد دزدی" ، تقریبا سهم عمده‌ای از بازار را داشت؛ 5.8 میلیون کاربر فعال در 28 کشور جهان دارد ولی با ورود سرویس ماهواره‌ای، بدیهی است بسیاری از کاربران جدید به سمت Kepler Advantage  بروند.

Rasouli@Hamshahri.org