مهدی‌ربوشه‌: تغییرات هیأت‌مدیره باشگاه استقلال که منجر به حضور چندباره قریب حامی اصلی امیر قلعه‌نویی شده، شرایط را به‌سوی هرچه مسلط‌تر شدن رئیس سازمان فوتبال استقلال پیش می‌برد.

این در حالی است که قلعه‌نویی با آوردن تئودور یونگ تمام سعی خود را به کار گرفته تا نقش نظارتی‌اش را در تیم استقلال را به طور مطلق دنبال کند.

رئیس سازمان فوتبال استقلال چندی پیش به دلیل سرزنش تیم مرفاوی در پی حذف از جام‌حذفی، جنگ سردی را با این سرمربی جوان تجربه کرد. تقابل امیر با صمد به شکلی پیش رفت که رئیس سازمان فوتبال باشگاه استقلال حتی کاریزمای خود را هم در خطر دید.

چه این‌ بار سرمربی جوان و البته برخی بازیکنان نسبت به برخورد تند قلعه‌نویی واکنش منفی از خود نشان دادند. در حالی که مرفاوی در دو جبهه درون تیم و پیشکسوتان نامدار استقلال همچون ناصر حجازی و منصور پورحیدری مورد حمایت قرار می‌گرفت، این امیر قلعه‌نویی بود که در تصمیم تازه‌ای توپ جنگ سرد را با زمزمه آوردن یک مربی خارجی به زمین دیگری انداخت تا این بار نه خود، که یک جانشین برابر مرفاوی قرار گیرد.

قلعه‌نویی البته در توضیح تصمیم تازه خود گفت: «یونگ کنار مرفاوی و در نقش یک تمرین‌دهنده به موفقیت استقلال در جام باشگاه‌های آسیا کمک مؤثری خواهد کرد.»

رسولی‌نژاد، عضو هیأت‌مدیره این باشگاه در واقع اولین فردی بود که در قبال تصمیم رئیس سازمان فوتبال استقلال واکنش نشان داد. او گفت: «هیچ هماهنگی با ما صورت نگرفته و معلوم نیست یونگ قرار است با چه شخصی قرارداد ببندد.»

اگرچه به فاصله زمانی خیلی کم، قلعه‌نویی در مقام پاسخگویی به رسولی‌نژاد برآمد اما در این بین مرفاوی جوان همان کاری را انجام داد که امثال حجازی به خاطر این ویژگی همیشه صمد را سرزنش کرده‌اند؛ سکوت.شاید قطعی شدن حضور یونگ در استقلال به نتیجه بازی استقلال و مس کرمان کمترین وابستگی را داشت، چراکه این مربی هلندی با بهترین توجیه ممکن یعنی کمک به استقلال در جام باشگاه‌های آسیا در آستانه پیوستن به این تیم است.

این مسئله را خود مرفاوی هم تأیید می‌کند و در عباراتی که البته دال بر ناخرسندی وی از تصمیم قلعه‌نویی است می‌گوید: «بحث حضور یک مربی خارجی در استقلال از اول فصل هم وجود داشت.

اما اعتقاد من این است که استقلال باید در ترکیب تیم با جذب چند بازیکن تقویت شود، نه چیز دیگر!»با این حساب حضور یونگ در استقلال که البته از نزدیک شاهد تساوی تیم مرفاوی برابر مس کرمان بود، به طور واضح با مخالفت سرمربی جوان آبی‌پوشان پایتخت روبرو شده است.مربی هلندی اما شاگرد مکتب آری‌هان به شمار می‌رود، اگرچه خیلی‌ها معتقدند شایستگی‌های فنی یونگ حتی بیشتر از آری‌هان است.

در واقع یونگ به همان سبک و سیاقی که آری‌هان با پروین برخورد کرد و در ابتدا نقش اسطوره را در پرسپولیس نادیده گرفت، قصد دارد نقش صمد مرفاوی را در استقلال حتی قبل از عقد قرارداد رسمی کمرنگ کند. بنابراین وی پس از تساوی استقلال برابر تیم کرمانی‌ مقابل چشم هوادارانی که به مرفاوی اعتراض می‌کردند، تأکید کرد: «اگر به استقلال بیایم، تصمیمات اجرایی را من می‌گیرم.»

تئودور یونگ حتی ادامه کار استقلال با مرفاوی را یک خطر بزرگ دانسته و تصریح کرده که اگر من استقلال را هدایت کنم این تیم سقوط نمی‌کند و راهی لیگ دسته دوم نمی‌شود.

مرد هلندی در حالی قبل از هرگونه عقد قرارداد رسمی با باشگاه استقلال برای سرمربی جوان این تیم خط و نشان می‌کشید که صمد مرفاوی در فاصله جغرافیایی نزدیک به یونگ با تمام حرص، لبخند می‌زد و می‌گفت: «متأسفانه بازیکنان از موقعیت‌ها خوب استفاده نکردند و بازی در نهایت به تساوی کشیده شد. اما اگر می‌خواهید دلیل اصلی این نتیجه را بدانید بهتر است بروید از آن‌هایی که یونگ را آورده‌اند، سئوال کنید.»

تمرکز مرفاوی تا حدی به هم ریخته بود که هواداران معترض را هم به باد انتقاد گرفت و تأکید کرد: «این‌ها همیشه اعتراض می‌کنند. اگر می‌بردیم هم  اعتراض می‌کردند.»

مرفاوی با عباراتی که از مخالفت صریح او با قلعه‌نویی خبر می‌دهد در اصلی‌ترین فاز واکنش خود نسبت به حضور یونگ می‌گوید: «سرمربی استقلال من هستم و تصمیمات اجرایی زیرنظر من به انجام خواهد رسید.»

رئیس سازمان فوتبال این باشگاه نیز حرف‌های مرفاوی را به شیوه خاص خودش تأیید کرده. قلعه‌نویی، مرفاوی را سرمربی استقلال دانسته و تصریح کرده است: «این درست است که مذاکرات با یونگ انجام شده اما در نهایت مرفاوی تحت هر شرایطی سرمربی خواهد بود.»
قلعه‌نویی حضور یونگ را مانعی برای استقلال مرفاوی نمی‌داند: «قرار نیست کسی از کادر فنی حذف شود و در ضمن حضور یونگ به استقلال مرفاوی لطمه نمی‌زند.»

این در حالی است که فاصله مبلغ قرارداد مربی هلندی با سرمربی جوان استقلال به خوبی گویای این واقعیت است که تئودور یونگ با 450 هزار دلار در نقش یک کمک‌مربی به استقلال نیامده است. از طرفی طبق معیارهای جهانی که این روزها سرمربی تیم ملی اشاره خاصی هم بدان داشته این سرمربی تیم ملی است که برای خود کمک انتخاب می‌کند نه رئیس سازمان فوتبال باشگاه.

یونگ تمرین‌دهنده و یونگ سرمربی در حال حاضر بهترین دوگانه‌ای است که رئیس سازمان فوتبال باشگاه استقلال توسط آن می‌تواند مرفاوی جوان که اتفاقاً نشانه‌های به‌هم‌ریختگی در او به وضوح پیداست را به چالش بکشد. بازی جنگ سرد میان رئیس سازمان فوتبال استقلال و مرفاوی به سود قلعه‌نویی در جریان است. او با حمایت دوستان خود در هیأت‌مدیره بیش از حد بر اوضاع مسلط شده تا نقش نظارتی خود را گسترده‌تر سازد.

او با تصمیمات خود مدیرعامل باشگاه را هم وادار به واکنش کرده تا جایی که مقداد نجف‌نژاد نیز قلعه‌نویی را مسئول و پاسخگوی این اتفاقات دانسته است. آگاهان این دعوا می‌گویند: «یونگ برای سرمربی نشدن 450 هزار دلار گرفته است چون حضور او بهترین تضمین برای تثبیت نقش نظارتی رئیس سازمان فوتبال است.»