گروه شهری: رئیس شورای شهر تهران، صبح دیروز در بازدید از عملیات عمرانی خط3 متروی تهران، این خط را از خطوط اصلی شمال به جنوب شهر خواند و گفت:

 اگر سالانه 1800 تا 2000میلیارد تومان بودجه به متروی تهران اختصاص یابد ظرف 3سال آینده تمام خطوط مترو کامل خواهد شد.مهدی چمران گفت: امسال 800 میلیارد تومان اعتبار به متروی تهران اختصاص یافت که پیش‌بینی می‌شود با این میزان تا 5سال آینده خطوط مترو کامل شود. وی در ادامه سهم مصوب مجلس برای دولت را از این 800میلیارد تومان 200میلیارد تومان عنوان و خاطرنشان کرد: از این میزان 180میلیارد تومان پرداخت شده است، همچنین از اعتبارات نقدی و غیرنقدی شهرداری تهران تا الان حدود 150میلیارد تومان دریافت شده است.

چمران در ادامه ابراز تأسف کرد: کمبود قطار از مشکلات اصلی متروی تهران است که امیدواریم اختلاف گمرک با بانک هرچه سریع‌تر حل شود. وی شروع خط3 متروی تهران را از جنوب به بزرگراه آزادگان و ادامه آن را به ایستگاه‌های راه‌آهن، خیابان ولیعصر، مصلی و نهایتا شهرک قائم در شمال شرق تهران عنوان کرد و گفت: کل این خط 35کیلومتر است که از حدود 7کیلومتر آن با 2ایستگاه در چهارراه ولیعصر نزدیک پارک دانشجو و مصلی تا پایان سال90 بهره‌برداری می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: پیشنهاد شورای شهر این است که با برنامه‌ریزی، این خطوط سریع‌تر کامل شوند تا خط3 مترو، میدان راه‌آهن را به شمال شهر وصل کرده و همشهریان راحت‌تر سفرهای درون‌شهری خود را انجام دهند. چمران همچنین خاطرنشان کرد: اگر با تامین اعتبارات هر سه‌ماه یک ایستگاه در این 35کیلومتر افتتاح شود تا پایان سال91 از تمام خط3 بهره‌برداری خواهد شد.همچنین حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان این بازدید، گفت:

تسریع پرداخت اعتبارات به مترو در کمیسیون عمران مطرح خواهد شد تا بتوانیم تا پایان امسال 7کیلومتر از خط3 متروی تهران را به بهره‌برداری برسانیم. وی ادامه داد: خطوط یک، 2 و 3مترو هر کدام می‌توانند روزانه یک میلیون مسافر را جابه‌جا کنند اما در خط4 به‌علت کمبود قطار فعلا فقط از یک چهارم ظرفیت خط استفاده می‌شود که اگر قطارها به این خط اضافه شوند این خط نیز روزانه می‌تواند یک تا یک میلیون و 800 هزار مسافر را جابه‌جا کند. رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر در ادامه ابراز امیدواری کرد که با تامین اعتبارات متروی خط3 از نوبنیاد به نیاوران وصل شده و از طریق خیابان شهید باهنر به خط یک متصل شود.

هابیل درویش، مدیرعامل متروی تهران نیز خاطرنشان کرد: اگر سالانه 1800میلیارد تومان اعتبار به متروی تهران اختصاص یابد ظرف مدت 3سال تمام متروی تهران ساخته می‌شود و از این طریق می‌توان روزانه 2میلیارد تومان در مصرف بنزین صرفه‌جویی کرد.وی طول خط3 متروی تهران را 35 کیلومتر با 28 ایستگاه عنوان کرد که تا شهرک قائم ادامه پیدا می‌کند. وی ادامه داد: امسال ایستگاه چهارراه ولیعصر و مصلی افتتاح خواهد شد و نیز اگر اعتبارات تامین شود تا پایان سال91 تمام 35 کیلومتر خط3 به بهره‌برداری خواهد رسید.

منبع: همشهری آنلاین