همشهری آنلاین: جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر و موضوع خرید آثار هنری در جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد.

به گزارش همشهری آنلاین، محمد حسین ایمانی خوشخو رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: ضرورت دارد که شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عالی‌ترین نهاد فرهنگی اشراف بیشتری بر جشنواره‌های هنری داشته باشد و این جشنواره‌ها را رصد کند و مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

ایمانی خوشخو ادامه داد: یکی از رویدادهای هنری مهم جشنواره‌های فجر است که تا حدودی می‌تواند سیاست و رویکردهای موسیقی را در کشور هدفگذاری کند و به توسعه موسیقی اصیل کشور کمک کند.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: سند توسعه موسیقی در این کمیسیون تدوین خواهد شد تا وحدت رویه و هماهنگی در بین دستگاه‌های مختلف در حوزه موسیقی ایجاد شود.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت موضوع خرید آثار هنری گفت: اقتصاد هنر امروز از مباحث مهم بخصوص در زمینه هنرهای تجسمی است و در راستای خرید و فروش آثار هنری، تالار بورس هنر که قبلا از سوی شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری می‌شد، می‌تواند در این کمیسیون مطرح و ارزیابی شود و به تصویب نهایی برسد تا خرید آثار هنری جدی تر دنبال شود.

حسن ریاحی، دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در این جلسه با ارائه گزارشی از روند جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر دو جنبه دارد، یکی آنکه جشنواره موسیقی فجر یک جشن ملی است که گروه‌هایی برای مخاطبان، علاقمندان و مردم برنامه اجرا می‌کنند و یک جنبه جشنواره مسئله فرهنگی آن است.

ریاحی ادامه داد: تمرکز جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر روی نسل جوان است و امروز به خاطر آموزش موفق موسیقی در چند دانشگاه، نسل جوان با فکر نو و آشنایی با مسایل هنری روز دنیا در این زمینه فعالیت می‌کند و ضرورت دارد جشنواره با تمرکز بر نسل جوان، هنرمندان و گروه‌های برگزیده را شناسایی کند و مورد حمایت قرار دهد تا جشنواره به لحاظ فرهنگی تاثیرگذار باشد.

دبیر جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با تاکید بر اهمیت پژوهش گفت: در این جشنواره بخش پایان نامه‌های دانشجویی نیز قرار گرفته است و پایان نامه‌های برتر معرفی خواهد شد.

ریاحی نبود سیاست و رویکرد مشخص و روشن در حوزه موسیقی را مساله اصلی حوزه موسیقی خواند.

در ادامه این جلسه اعضای کمیسیون در راستای ارتقای کمی و توسعه کیفی جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر پیشنهادات خود را ارائه کردند.

محمود شالویی، مدیر کل هنرهای تجسمی نیز در ادامه جلسه درباره خرید آثار هنری گفت: قانون اختصاص یک دهم درصد از بودجه عمرانی ساختمانی دستگاههای قوای سه گانه به خرید آثار هنری تصویب شد و با اجرایی شدن آن حرکتی در اقتصاد هنر صورت می‌گیرد.

شالویی ادامه داد: این قانون از چند سال قبل پیگیری شد و قبلا قانون به گونه‌ای تصویب شده بود که دستگاه‌ها مجاز بودند که نیم درصد از بودجه خود را به خرید آثار هنری اختصاص دهند اما چون دستگاه‌ها موظف نبودند، اتفاقی در خرید آثار حاصل نشد اما در قانون امسال دستگاه‌ها موظف به خرید آثار هستند.

مدیر کل هنرهای تجسمی افزود: آیین نامه این قانون از سوی مرکز هنرهای تجسمی و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشته شده است که در این آیین نامه در زمینه هنرهای تجسمی نگارخانه‌ها به عنوان مهمترین مراکز عرضه و فروش آثار هنری، اکسپوهایی که توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود و اکسپوهایی که با حمایت دولت برگزار می‌شود به عنوان بسترهای خرید آثار هنری تعیین شده است و با اجرایی شدن آیین نامه از فصل زمستان فروش آثار هنری افزایش یابد.

شالویی با اشاره به افزایش تعداد نگارخانه‌ها در سال‌های اخیر گفت: در این چند سال تعداد نگارخانه‌ها به حدود 400نگارخانه افزایش داشته و نگارخانه‌های شهرستان‌ها هم رشد قابل توجهی داشته است.

مدیر کل هنرهای تجسمی گفت: در این سال‌ها اقبال و توجه حراجی‌های خارجی به آثار هنرمندان کشورمان افزایش یافته است و مرکز هنرهای تجسمی نیز ارتباطاتی را با حراج کریستی برقرار کرده است و هنرمندان دیگری از کشورمان را به این حراجی معرفی می‌کند.

در جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی، چند تن از اعضای کمیسیون از جمله حسن بلخاری، محمدرضا جعفری جلوه، عباس اخوین، غلامرضا اسلامی، محمد علی خبری، مجتبی آقایی و محمد حسین نیرومند نیز نظرات و دیدگاه‌های خود را ارائه کردند.

منبع: همشهری آنلاین