رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار واگذاری نمایشگاه‌های تخصصی به تشکل‌های مربوطه شد.

محمد نهاوندیان در این نامه با بیان این‌که توسعه وتوانمندسازی تشکل‌های اقتصادی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در برنامه‌های توسعه‌ای‌کشور، در سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مورد تأکید قرار گرفته، آورده‌ است:

در مواد 94 و 97 قانون برنامه پنجم توسعه به وزارت بازرگانی اجازه داده شده تا در راستای اجرای سیاست‌‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و به منظور ارتقای مشارکت و افزایش سهم تشکل‌ها در اقتصاد کشور، برخی امور اجرایی حوزه تجارت و بازرگانی را به تشکل‌ها واگذار کند و در مقابل تشکل‌های موضوع این ماده در برابر اختیارات واگذار شده پاسخگو باشند.

وی با انتقاد از واگذارنشدن مسئولیت برگزاری نمایشگاه مبلمان به اتحادیه صادرکنندگان مبلمان از غضنفری خواسته تا مسئولیت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی را به تشکل‌های تخصصی مربوطه واگذار کند.احمدیان رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران نیز در این باره اظهار داشت: با توجه به کیفیت برگزاری نمایشگاهها و همچنین رشد کمی و کیفی نمایشگاهها که موجبات تبدیل یک نمایشگاه در سال 86 را به 3 نمایشگاه تخصصی در سال 89 داده است، اتحادیه به عنوان الگوی برگزاری نمایشگاهها بوده است.

وی اظهارداشت: همچنین مهمترین هدف اتحادیه به عنوان تشکل صادراتی از برگزاری نمایشگاهها ارتقاء صنعت مبلمان و دکوراسیون کشور، توسعه صادرات و همچنین مدیریت واردات بوده است.

احمدیان خاطرنشان کرد: مکاتبات و پیگیری‌های مکرری با سازمان توسعه تجارت به عمل آمده است؛ ولی متاسفانه تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نپذیرفته است.

به گفته احمدیان، تصمیم عدم ارائه مجوز به اتحادیه موجب ایجاد خلل در پروژه‌های اجرایی اتحادیه در جهت توسعه صادرات خواهد شد. پروژه‌های تحقیقاتی مانند تدوین استراتژی صنعت مبلمان با رویکرد صادراتی، تحلیل روند صادرات و واردات صنعت مبلمان و شناسایی بازار هدف که در اتحادیه انجام شده و نمونه اجرایی مشابهی ندارد، نشان دهنده عملکرد رو به رشد اتحادیه بوده است.

همچنین فرشچی، مدیرکل خدمات تجاری بین‌المللی اتاق ایران نیز در نامه‌ای خطاب به جلالی‌پور، مدیرکل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه و تجارت ایران نوشته است: ‌با عنایت به سیاست‌های سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق ایران درخصوص حمایت از تشکل‌های کشور به خصوص در بعد صادراتی، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران در سال‌های اخیرفعالیت‌های چشمگیری در راستای توسعه این صنعت داشته است؛ لذا در ارتباط با صدور مجوز برگزاری دهمین نمایشگاه ماشین‌آلات، یراق‌آلات و تجهیزات مربوطه به نام اتحادیه مذکور با قید شرط سپردن پیمانکاری اجرا به یکی از مجریان نمایشگاهی و نظارت مستقیم اتحادیه مبلمان موجب خواهد شد که مسئولیت انجام تعهدات و برنامه‌های پیشنهادی خدشه‌دار و سازمان واحدی پاسخگو نباشد.

همچنین مظفر علیخانی، دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران هم در این مورد گفت: قانون یا مقررات متکی به قانون بخشنامه یا دستورالعملی نداریم که برگزاری نمایشگاه توسط اتحادیه‌ها و تشکل‌ها را منع کرده باشد؛ ‌بلکه بالعکس در اساس‌نامه تشکل‌های مختلف تولیدی و صادراتی برگزاری کنفرانس، همایش، میزگرد ونمایشگاه یکی از ابزارهای بازاریابی و توسعه صادرات قلمداد شده و جزو وظایف آن‌ها ذکر شده و تشکل‌ها طبق وظیفه خود مبادرت به برگزاری نمایشگاه می‌کنند.جواد رجبی‌راد، نایب رئیس کمیسیون تشکلهای اتاق نیز نیز گفت: اتحادیه در 10 سال نمایشگاه برگزار کرده است، نمایشگاه باید توسط متخصصین خود برگزار شود، چراکه شرکتی که تخصصی در زمینه مبلمان ندارد، نباید نمایشگاه برگزار کند