همشهری‌آنلاین: هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در 600 غرفه و 90 هزار متر مربع فضا از صبح سه‌شنبه سوم آبان‌ در مصلای تهران گشایش خواهد یافت

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری ها ساعت 11 صبح روز سه شنبه سوم آبان ماه با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجعفر محمدزاده معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وی و جمعی از مسئولان فرهنگی و اهالی رسانه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

نمایشگاه امسال در فضایی به مساحت 90 هزار مترمربع دایر شده و شعار آن هم «جهاد اقتصادی، توسعه کیفی و تذهیب رسانه» است.

در نمایشگاه هجدهم جانمایی غرفه‌ها و حضور نشریات و خبرگزاریها با افزایش سه برابری رو به رو شده و در این رویداد حدود 600 غرفه شامل مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاه‌های اطلاع رسانی است.

توزیع 500 میلیون تومان بن خرید مطبوعات: امسال در اقدامی جدید 500 میلیون تومان بن خرید مطبوعات به بازدیدکنندگان از نمایشگاه مطبوعات اختصاص می‌یابد. این مبلغ برای مرحله نخست در نظر گرفته شده و در صورت استقبال مناسب اقشار مختلف مردم از نمایشگاه، قابل افزایش است.

البته سقف بن‌های در نظر گرفته شده برای اقشار مختلف بازدیدکننده از نمایشگاه مطبوعات متفاوت است و بیشترین آن یعنی 20 هزار تومان به اصحاب رسانه، دانشجویان علوم ارتباطات و طلاب حوزه‌های علمیه تعلق می‌گیرد.

امسال همچنین مقرر شده به مدارسی که به صورت دسته جمعی از نمایشگاه مطبوعات بازدید می‌کنند، بن خرید مطبوعات ویژه مدارس داده شود.

طبق هماهنگی‌های ایجاد شده میان آموزش و پرورش و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، دانش‌آموزان مدارس می‌توانند به صورت دسته جمعی از نمایشگاه مطبوعات امسال بازدید کنند.

دانش‌آموزان می‌توانند با بن‌های خرید مطبوعات که از طریق مدیران مدارس مربوطه در اختیار آنها قرار می‌گیرد، اشتراک مطبوعات و نشریات مورد نظر خود را دریافت کنند؛ مبلغ بن‌های خرید در نظر گرفته شده برای هر دانش‌آموز 5 هزار تومان است.

حضور بیش از 18 نشریه در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه

امسال بیش از 18 نشریه کودک و نوجوان در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه مطبوعات حضور خواهد داشت. بر اساس اعلام مسئولان در بخش کودک، شبکه رادیویی کودک با برپایی یک غرفه دایر کرده است و در طول نمایشگاه به اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی مختص این گروه سنی می‌پردازد.

از دیگر اقدامات طراحی و اجرای طولانی‌ترین روزنامه دیواری دانش آموزی جهان در بخش کودک و نوجوان است. این روزنامه دیواری با مشارکت صدها نفر از دانش آموزان تهران و در یک حرکت نمادین به مناسبت برگزاری نمایشگاه مطبوعات انجام می‌شود.

گسترش فرهنگ روزنامه‌نگاری در میان دانش‌آموزان، آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با رسانه، تقویت روحیه همکاری و کارگروهی در میان دانش آموزان و انجام یک حرکت نمادین از اهداف دیگذ این طرح است.

طول این روزنامه دیواری، یک کیلومتر بوده و توسط دانش‌آموزان منطقه 15 آموزش و پرورش تهران طراحی و اجرا خواهد شد.

بر اساس دستورالعمل معاون امور مطبوعاتی، بن مطبوعات به منظور ارائه تخفیف مخصوص در اختیار همه رسانه‌های حاضر در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاریها قرار می‌گیرد.

مخاطبان آثار رسانه‌ای کودک و نوجوان با مراجعه به غرفه‌های این بخش در نمایشگاه مطبوعات و تهیه این بن، می‌توانند محصولات مورد نظر خود را با تخفیف از نمایشگاه خریداری کنند.

حضور 100 رسانه از 50 کشور در نمایشگاه مطبوعات:در بخش بین‌الملل هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاریها نیز 100 رسانه از 50 کشور حضور خواهند داشت.

در نخستین سال برگزاری بخش بین‌الملل نمایشگاه مطبوعات در سال 1386، تنها 27 رسانه از 15 کشور حضور داشتند و در سال جاری این تعداد به حدود 100 رسانه از بیش از 50 کشور جهان افزایش یافته است.

بیشترین میزان حضور در این بخش مربوط به نشریات و خبرگزاریهای عراق، افغانستان، ارمنستان و سوریه است. بخش بین‌الملل نمایشگاه مطبوعات البته از 6 آبان گشایش می‌یابد.

مدیران ارشد نشریات اسلامی 30 کشور جهان در نخستین اتحادیه مطبوعات جهان اسلام در نمایشگاه بین المللی مطبوعات هجدهم حضور دارند. از این تعداد 23 نفر از کشورهای مسلمان و 7 نفر از کشورهای غیرمسلمان هستند.

جزیئات نشست‌های علمی و تخصصی نمایشگاه امسال

بر اساس اعلام دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ایام برپایی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاریها 12 نشست و کارگاه علمی آموزشی با موضوعات مختلف برگزار می‌شود. این نشست‌ها از روز دوم این رویداد فرهنگی هنری آغاز خواهد شد.

در دومین روز نمایشگاه مطبوعات سه نشست و کارگاه آموزشی با موضوعات «تیتر نویسی» ساعت 10 تا 11 و 30 دقیقه، «احساس امنیت در رسانه و فضای مجازی» 15 تا 16 و 30 دقیقه و «کارگاه‌های آموزشی کارشناسان آموزشی استان» 9 تا 11 و 45 دقیقه برگزار خواهد شد.

همچنین در سومین روز نمایشگاه نیز نشست‌های تخصصی «نقش مطبوعات در پیشبرد شاخص‌های جهاد اقتصادی» 10 تا 11 و 30 دقیقه، «گزارش‌نویسی» 14 تا 15 و 30 دقیقه و «مصاحبه خبری» 16 تا 17 و 30 دقیقه برگزار می‌شود.

برگزاری یک نشست تخصصی با موضوع «رسانه‌های اجتماعی و انتخابات» از ساعت 16 تا 17 و 30 دقیقه هم برنامه روز چهارم این رویداد فرهنگی هنری خواهد بود.

نمایشگاه مطبوعات در پنجمین روز خود نیز شاهد برگزاری سه نشست تخصصی با موضوعات «چالش‌های روزنامه‌نگاری سایبری در ایران» از ساعت 10 تا 11 و 30 دقیقه، «نقش مطبوعات در مبارزه با فساد اقتصادی» 16 تا 17 و 30 دقیقه و «کارگاه های آموزشی کارشناسان مطبوعات استان‌ها» از ساعت 14 تا 15 خواهد بود.

همچنین در ششمین و هفتمین روز هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاریها به ترتیب نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی علمی «سواد رسانه‌ای و آموزش رسانه‌ای در ایران» از ساعت 10 تا 11 و 30 دقیقه و «رسانه و اسلام‌هراسی» از ساعت 10 و 30 دقیقه تا 12 برگزار می‌شود.تمامی نشست‌های یاد شده در سالن شبستان مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

حضور نشر اولی‌ها و اولین‌های مطبوعات ایران در نمایشگاه

امسال همچنین برای نخستین‌بار در طول برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها، «نشر اولی‌ها» در هجدهمین دوره این نمایشگاه حضور می‌یابند.

نشر اولی‌ها، نشریاتی را شامل می‌شود که برای نخستین بار در طول سال گذشته و یا سال جاری پا به عرصه انتشار گذاشته و نخستین شماره خود را منتشر کرده‌اند.

علاوه بر این در نمایشگاه امسال و با برگزاری یک نمایشگاه جانبی در سرای روزنامه نگاران ایران، «اولین‌های مطبوعات ایران» به بازدید کنندگان معرفی می‌شوند.

نمایشگاه اولین‌های مطبوعات جلوه‌ای از تاریخ مطبوعات کشور خواهد بود و نشریاتی که برای نخستین بار ابتکار خبری و رسانه‌ای در حوزه‌های مختلف به خرج داده و آن را به منصه ظهور رسانده‌اند، به نمایش گذاشته می‌شوند.

 شب‌های خاطره‌گویی مجموعه‌برنامه‌هایی است که  در سرای روزنامه نگاران برگزار و در آنها پیشکسوتان حوزه مطبوعات و سردبیران باسابقه، روایت‌هایی از آنچه در تحریریه سال‌های دور بر آنها گذشت، می‌گویند.

بنا بر اعلام مسئولان نمایشگاه هجدهم، جنبه‌های بصری نمایشگاه امسال تقویت شده و نمایشگاه ویژه عکس و کاریکاتور در درون نمایشگاه مطبوعات برگزار خواهد شد.

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاریها از 3 تا 10 آبان ماه در مصلای امام خمینی (ره) برپاست

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها