همشهری آنلاین: در حالی که تا‌کنون اجساد دست‌کم 270‌نفر از قربانیان زمین لرزه 7.2 ریشتری ترکیه از زیر آوار بیرون کشیده شده است بیش از 1000 مجروح در مراکز درمانی بستری شده‌اند.

بعد از ظهر یکشنبه گذشته زلزله شدیدی استان وان در شرق ترکیه را لرزاند و باعث فرو ریختن ده‌ها خانه و ساختمان شد. به‌دنبال این زمین لرزه تلاش‌ها برای نجات حادثه دیدگان شروع شد و تیم‌های امدادی توانستند تا عصر روز گذشته اجساد 270‌نفر از قربانیان را از زیر آوار بیرون بکشند. این در حالی است که تلویزیون ترکیه گزارش داده که احتمالا آمار کشته‌شدگان به 1000‌نفر خواهد رسید.

فرار زندانیان

زمین لرزه روز یکشنبه باعث تخریب بخشی از دیوار زندان استان وان شد و به‌دنبال آن 160 نفر از محکومان که پس از زلزله به محوطه زندان آمده بودند با مشاهده تخریب دیوار از آنجا فرار کردند. مسئولان زندان وان گفتند که در بین فراریان، محکومان سیاسی وجود نداشته است. به گفته این مسئولان، 74‌نفر از زندانیان پس از دیدار با اعضای خانواده‌های خود به زندان بازگشته‌اند و تلاش برای دستگیری دیگر زندانیان فراری ادامه دارد.

نجات با پیامک

در حالی که تلاش تیم‌های امدادی برای نجات حادثه دیدگان ادامه دارد، مردم عادی هم به امدادگران پیوستند و توانستند در منطقه ایرکیش استان وان، 3 نفر از جمله 2 کودک را پس از 20 ساعت از میان آوار بیرون آورند. یکی از نجات یافتگان فردی بود که با ارسال پیامک به شماره پلیس، موقعیت خود را گزارش کرده و از زنده ماندنش خبر داده بود و امدادگران با این اطلاعات توانستند او را زنده از زیر آوار بیرون بکشند.

شدیدترین زلزله در 30 سال اخیر

زمین لرزه7.2 ریشتری ترکیه در حالی شدیدترین زمین لرزه طی 30 سال اخیر گزارش شده که سازمان زمین‌شناسی آمریکا از ثبت ده‌ها پس‌لرزه بعد از زلزله اصلی خبر داده و اعلام کرده که بزرگ‌ترین آنها، 6‌ریشتر بوده است. به‌دلیل همین پس لرزه‌ها تعداد بی‌شماری از مردم، شب گذشته را از ترس در خارج از منازل خود و در سرمای زیر صفر درجه به سر بردند و این در حالی است که پتو، غذا و وسایل گرمایی مهم‌ترین نیاز آنها اعلام شده است.

مجروحان در ایران

در همین حال فرماندار شهرستان خوی اعلام کرد: نخستین گروه از مصدومان زلزله استان وان در شرق ترکیه از طریق مرز رازی وارد شهرستان خوی شدند. غلامحسین عماری به ایرنا گفت: این افراد شامل 10 نفر زن و مرد هستند که در مراکز درمانی خوی تحت درمان قرار خواهند گرفت. وی اضافه کرد: اکثر این افراد ایرانی هستند که در بیمارستان‌های قمر‌بنی هاشم و شهید مدنی پذیرفته می‌شوند.

هم‌اکنون دومین محموله کمک‌های انسان دوستانه ایران شامل چادر، پتو، زیرانداز، نان، آب معدنی، دارو و مواد سوختی از شهرستان خوی به‌سوی استان وان ترکیه ارسال شده و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از آمادگی این وزارتخانه برای اعزام پزشکان داخلی جهت کمک به آسیب‌دیدگان زلزله اخیر ترکیه خبرداده است.

منبع: همشهری آنلاین