تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۴

عباس ثابتی‌راد: پاییز فصل رنگ‌هاست، فصل برگریزان، فصل دگرگونی و تغییر؛ فصلی که منبع الهام شاعران است و سرشار از راز آلودگی. فصل پاییز زیباست.

 این هجوم رنگ‌ها اما برای همه زیبا نیست. گاهی دلتنگی‌ها در ازدحام رنگ‌ها می‌آید و گاه خستگی‌ها و نگرانی‌ها. اما هر‌چه هست پاییز فصل شاعرانگی است. شاعرانگی همه آدم‌ها؛ حتی کسانی که در زندگی‌شان شعر نخوانده‌اند و شعری نسروده‌اند.با این‌همه این فصل برای بسیاری از کسانی که در همین تهران زندگی می‌کنند رنگی از احساسات ندارد. پاییز برای آنان به معنای کار و تلاش بیشتر است. برای آنان پاییز یعنی آلودگی هوا، یعنی آغاز ترافیک سال تحصیلی جدید، یعنی باران‌های ناگهانی و آبگرفتگی معابر، یعنی وارونگی هوا... و این معنای پاییز است برای بسیاری از کسانی است که تلاش می‌کنند شهر را در این فصل برایمان زیباتر ‌کنند.

ابتدای این فصل مسئولان راهنمایی و رانندگی، شهر را برای آغاز سال تحصیلی آماده می‌کنند چرا که ناگهان در آغاز این فصل 25درصد به ترافیک شهر افزوده می‌شود و این به معنای قفل شدن خیابان‌های شهر است. ابتدای این فصل ستاد مهر کار اجرایی‌‌اش را آغاز می‌کند. هنوز ستاد مهر کارش را به پایان نبرده،ستاد دیگری آغاز به کار می‌کند و شهر را برای فصل پاییز آماده می‌کند. تمیز کردن پارک‌های شهر و زدودن خیابان‌ها از شاخ و برگ‌های درختان و لایروبی معابر و انهار سطح شهر هنگام هر بارندگی کار این ستاد را به اوج می‌رساند و هنوز کار این ستاد به پایان نرسیده ،ستاد زمستانی آغاز به کار می‌کند و انبوه کیسه‌های شن و نمک در حاشیه بزرگراه‌ها به چشم می‌آید و خیابان‌های اصلی شهر نیز آماده ورود شهر به فصل زمستان می‌شوند.

مسلما افرادی که مدام در این گیرو‌دار در تلاش هستند، کمتر می‌توانند مرغ خیال را به پرواز در آورند و از زیبایی‌های پاییز بگویند و بشنوند. پاییز برای آنان فصلی زیباست اما در عین حال فصلی پرکار؛ فصلی که قرار است در آن واحد آماده باشند تا مشکلات شهر را رفع کنند.

دیگر روزگار قفل شدن شهر بر اثر یک بارندگی یا بارش ناگهانی گذشته است. دیگر باید انتظار داشته باشیم که با بارش هر باران بیش از هر چیز آماده بهره بردن از این نعمت آسمانی باشیم؛ این به معنای آغاز فصل تغییر است. در این میان اقدامات شهرداری تهران قابل توجه است. مرکز فوریت‌های 137شهرداری یکی از پرکارترین مراکز شهرداری به‌حساب می‌آید. از سوی دیگر معاونت خدمات شهری تهران نیز با بیشترین تلاش سعی دارد کاری کند که کمترین مشکل در شهر تهران به وجود‌ آید.

معاون خدمات شهری شهردار تهران با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده به مناسبت فصل پاییز می‌گوید: ما هر ساله طرح استقبال از پاییز را به اجرا می‌گذاریم. این طرح بر اساس دستورالعملی است که به تأیید شهردار محترم تهران رسیده و هر ساله بر این اساس اقدام می‌کنیم.

محمدحسین کلخورانی در این‌باره می‌گوید: بخشی از این دستورالعمل فعالیت‌هایی است که در خصوص آبگرفتگی معابر صورت گرفته است. در پی آن، جلسات گوناگونی با معاونین امور شهری مناطق برگزار می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار تهران در ادامه از تجربیات سال‌های گذشته می‌گوید و معتقد است: ما در این جلسات و دستورالعمل‌های اجرایی، بر اساس تجاربی که از سال‌های گذشته به‌دست آمده و مواردی که از مرکز فوریت‌های 137 نیز در اختیار ما قرار گرفته و همچنین انتظارات شهردار محترم، فعالیت‌هایمان را شروع می‌کنیم. وی می‌گوید: طرح ضربتی برای آمادگی پاییز از همان هفته اول مهرماه آغاز شد و طی این مدت، بسیاری از جوی‌ها و انهار سطح شهر لایروبی شدند.

محمدحسین کلخورانی از آبگرفتگی معابر در زمان بارندگی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات سطح شهر یاد می‌کند و می‌افزاید: نظافت انهار و جوی‌های سطح شهر همزمان با آغاز پاییز در دستور کار قرار می‌گیرد اما مشکل زمانی است که متوجه می‌شویم بعد از مدت کوتاهی جلوی فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها و برخی فروشگاه‌های عرضه سبزیجات، به‌دلیل نبودن سطل زباله، زباله‌ها به داخل جوی‌ها سرازیر می‌شود و دوباره با مشکل گرفتگی انهار روبه‌رو می‌شویم.

به گفته معاون خدمات شهری، براساس قوانین موجود، هر فروشگاه عرضه مواد غذایی و سبزیجات و سوپرمارکت می‌بایست یک سطل زباله برای مواد بازیافتی نصب کند اما این موضوع که اتفاقا جایگاه قانونی هم دارد، کمتر مورد توجه قرار گرفته و عمده زباله‌ها به درون انهار ریخته می‌شود.

معاون شهردار تهران در ادامه به فعالیت‌های عمرانی سطح شهر نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: پیش‌بینی ما بر این است که امسال بخشی از آبگرفتگی سطح معابر به‌دلیل وجود کارگاه‌های عمرانی در سطح شهر است. به‌عنوان مثال کارگاه مترو و تقاطع‌های غیرهمسطح در سطح شهر می‌تواند باعث مسدود شدن برخی انهار شود که در این باره نیز پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است، به نحوی که به پیمانکاران اجرای این طرح‌ها پیشنهاد کرده‌ایم که علاوه بر باز نگه داشتن مسیر نهر‌ها نسبت به رفع اشکالات هندسی آنها نیز اقدامات لازم را انجام دهند.

کلخورانی می‌گوید: با وجود نظافت دائمی نهرها و همچنین آمادگی تمامی واحد‌های شهرداری برای خدمات رسانی، باز هم شاهد مسدود شدن نهرها هنگام بارندگی هستیم، لذا از همه شهروندان تهرانی در خواست می‌کنیم خودشان نسبت به ریختن زباله حساسیت داشته باشند و باعث افزایش خدمات‌رسانی به خودشان شوند. اگر شهروندان از ریختن زباله در شهر تهران جلوگیری کنند، هنگام بارندگی دیگر با مشکل آبگرفتگی در سطح معابر روبه‌رو نخواهیم شد.

کلخورانی همچنین به آغاز فعالیت ستاد زمستانی شهرداری اشاره کرده و می‌گوید: این ستاد نیز به منظور آغاز فصل زمستان شروع به کار کرده است و در آینده اقدامات اجرایی‌‌اش را آغاز خواهد کرد.

وی در پایان می‌افزاید: کارهایی که ما در سطح شهر انجام داده‌ایم، با مشارکت شهروندان بیشتر قابل مشاهده خواهد شد و می‌توان ثمرات آن را هنگام بروز بارندگی مشاهده کرد، به خصوص همگی بر این امر اتفاق نظر داریم که باران نعمت الهی است و نگذاریم با بی‌مبالاتی‌هایمان باعث تلخ شدن این عطیه به کام دیگران شویم.

امیدواریم با تلاش شهروندان، شهری بهتر داشته باشیم و در این راستا همه همکاران ما در بخش‌های مختلف شهرداری از‌جمله حوزه خدمات شهری و مرکز فوریت‌های137 و نظارت همگانی 1888 برای ارائه خدمات بیشتر به‌طور شبانه روز فعال هستند.