گروه شهری: قطع 300 درخت کهنسال در باغ سفارت انگلیس، که موجب صدور دستور برخورد با تخلف سفارت انگلیس از سوی شهردار تهران شد و ارجاع پرونده این سفارت به قوه قضاییه، واکنش نمایندگان شورای شهر تهران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برانگیخت.

 رئیس شورای شهر تهران با اشاره به قطع 300 درخت کهنسال در باغ سفارت انگلستان گفت: تمامی سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشورهای خارجی باید به قوانین حاکم بر جمهوری اسلامی احترام بگذارند و از آن پیروی کنند. مهدی چمران با اعلام این مطلب اظهار داشت: همه مردم شهر تهران و دیگر شهرهای کشور، برای فضای سبز به‌ویژه باغ‌های قدیمی، ارزش زیادی قائل هستند؛ به‌ویژه اینکه معضل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ باعث شده است تا هر درخت ارزش زیادی برای مردم داشته باشد و قابل قیمت‌گذاری نباشد. رئیس شورای‌عالی استان‌ها با اشاره به قوانین سختگیرانه به‌منظور حفظ فضای سبز اظهار داشت: شورای شهر تهران گاهی اوقات حتی برای قطع یک درخت، مجوز صادر نمی‌کند و در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران نیز هر گونه تغییر کاربری در لکه‌گذاری فضای سبز را غیرممکن اعلام کرده‌ایم.

چمران با اشاره به مصوبات شورای شهر برای ساماندهی بخش عظیمی از باغات کن اظهار داشت: بیش از 100 هکتار زمین در این محدوده با یک پنجم بودجه شهرداری خریداری شد و قرار است این محدوده به‌عنوان پارک در اختیار شهروندان قرار گیرد. این حرکت نشان‌دهنده میزان اهمیتی است که مدیران شهری برای پاسداشت فضای سبز شهری قائل هستند. رئیس شورای شهر تهران در ادامه تصریح کرد: باغ سفارت انگلیس یک باغ قدیمی است و ارزش زیادی دارد. هم‌اکنون این باغ در اختیار سفارت انگلیس قرار دارد اما این نکته دلیل نمی‌شود تا این سفارت از قوانین جاری کشور پیروی نکند.

به گفته چمران اگر سفارت قصد قطع درخت را داشت می‌بایست از طریق مراجع قانونی اقدام می‌کرد و درصورت تایید، این اقدام صورت می‌گرفت. رئیس شورای‌عالی استان‌ها افزود: برای مدیران شهری فرقی نمی‌کند که این اقدام قبیح از سوی یک شهروند صورت گرفته یا سفارت انگلیس. شهرداری تهران از مجرای قانونی اقدام کرده و باید عوامل این اقدام مجازات شوند. مهدی چمران تاکید کرد: شورای شهر با جدیت برای پیگیری حقوق مردم و شهروندان تهرانی این پرونده را پیگیری خواهد کرد.

برخورد قضایی و دیپلماتیک

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اقدام سفارت انگلیس در نابودی 300درخت قدیمی گفت: قانون برای همه محترم است؛ به‌ویژه نمایندگی‌ها و حتی سفارت ایران در کشورهای دیگر نیز باید به قوانین کشور میزبان احترام گذاشته و از آن پیروی کنند. علی اکبر آقایی با اشاره به شکایت شهرداری از سفارت انگلیس در قوه قضاییه اظهار داشت: نمایندگی کشورهای دیگر در ایران باید از قوانین جاری جمهوری اسلامی پیروی کنند و حق ندارند خارج از این قوانین رفتارهای خلاف داشته باشند. به گفته وی توسعه فضای سبز در سال‌های گذشته از مهم‌ترین نکاتی بود که مدیریت شهری نسبت به آن اهتمام داشت، حال چگونه است که سفارتخانه یک کشور خارجی بدون توجه به معیارهای زیست‌محیطی، اقدام به قطع درختان قدیمی در یک باغ قدیمی می‌کند؟
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: باید با این اقدام سفارت انگلیس برخورد قضایی و دیپلماسی شود و مدیریت شهری نیز برای پاسداشت حقوق شهروندان، گامی مؤثر در ارجاع پرونده این سفارتخانه به قوه قضاییه برداشته است.

بریدن تنفس‌گاه جرم است

مخبر کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه فضای سبز در هر شهر به‌ویژه تهران به‌منزله تنفس‌گاه شهر است، گفت قطع درخت نیز به منزله مسدود کردن راه تنفسی مردم خواهد بود. ابوالقاسم رحمانی با اشاره به اینکه سفارتخانه‌ها نه به‌عنوان ملک شخصی کشورهای دیگر بلکه به‌عنوان حریم‌های شخصی در حریم شهر هستند و هرگونه دخل و تصرفی در آن تنها با اجازه مدیریت شهری باید باشد، گفت: باید قوانین جاری کشور در همه حوزه‌ها توسط همه اجرا شود. بین سفارتخانه‌های کشورهای دیگر و شهروندان عادی تفاوتی وجود ندارد. به گفته نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی، قطع درختان قدیمی باغ سفارت انگلیس، لطمه به حقوق شهروندان تهرانی است؛

چرا که به‌دلیل آلودگی هوا این شهروندان بیش از هر چیزی قدر فضای سبز و درخت‌های کهنسال را می‌دانند. رحمانی در پایان افزود: در ماجرای باغ سفارت انگلیس واقعیت این است که حق مردم از بین رفته و مدیریت شهری باید با جدیت از حقوق عامه شهروندانش دفاع کند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص شکایت شهردار تهران از سفارت انگلیس به‌خاطر قطع درختان باغ قلهک گفت: شهردار تهران حق ملت و تاریخ ایران را از غاصبان بگیرد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی با تاکید بر اینکه باغ قلهک ازجمله باغ‌های مهم ایران است، گفت: در چنین فضایی شکایت حق مسلم ایران است و شهردار تهران با شکایت از انگلیس نشان داد که به‌خوبی از این حق حراست می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین