گروه سیاسی - محسن تولایی: درحالی‌که روز یکشنبه، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس اعلام کرده بود تعداد امضاکنندگان طرح سؤال از رئیس‌جمهور به حدنصاب رسیده و این سؤال به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع می‌شود، در جلسه دیروز مجلس، این طرح نه تنها اعلام وصول نشد بلکه اعلام شد که مجدداً از نصاب افتاده است.

علی لاریجانی، در پاسخ به انتقاد برخی نمایندگان گفت: در شرایط فعلی، نیاز به وحدت و انسجام است و نمایندگان نیز با توجه به این موضوع امضاهای خود را پس‌گرفته‌اند و ما نیز این موضوع را در حال حاضر مناسب نمی‌دانیم؛ اتفاقی که علی مطهری همواره نسبت به رویه شدن آن در مجلس گلایه داشته است. براین اساس طرح سؤال نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور هم‌اکنون 70 امضا دارد و برای آغاز بررسی آن، 3 امضا کم است تا به حد نصاب لازم برسد. با وجود این علی مطهری، نماینده مردم تهران و طراح اصلی سؤال از رئیس‌جمهور که بر استعفای خود اصرار داشت با رای قاطع نمایندگان، همچنان در خانه ملت می‌ماند. از میان 199 نماینده حاضر در جلسه دیروز با وجود تلاش‌های فراوان نمایندگان حامی دولت، 155 نفر با استعفای وی مخالفت کردند و تنها 31 نفر به این استعفا رای مثبت دادند؛ رای 12 نماینده هم ممتنع بود.

در عین حال معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز که 2 روز پیش با اقدامی مشابه از سوی مجلس در حمایت از وزیر اقتصاد دولت، موفقیت زیادی نصیبش شده بود با اعلام خبر از نصاب افتادن امضاها گفت: با توجه به اینکه تعدادی از نمایندگان که طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضا کرده بودند، امضاهای خود را پس‌گرفته‌اند و این امضاها از حد نصاب پایین آمده است و نمایندگان معترض نیز نامه انصراف خود را داده‌اند، باید قضیه سؤال از رئیس‌جمهور را منتفی شده تلقی کنیم. محمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به سؤالاتی که در طرح سؤال از رئیس‌جمهور از سوی نمایندگان مطرح شده است، گفت: این سؤالاتی است که قبلا در کمیسیون اصل 90 مطرح شده و دولت نیز جواب آنها را داده است.

محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس، در واکنش به سخنان برخی از نمایندگان مبنی بر وارد شدن فشار از سوی هیات رئیسه مجلس بر نمایندگان امضاکننده طرح سؤال از رئیس‌جمهور برای بازپس‌گیری امضا‌ها گفت: والله و بالله هیات رئیسه هیچ‌گونه فشاری بر نمایندگان امضاکننده این طرح وارد نکرد. اما ‌مطهری با پافشاری بر دخالت هیأت رئیسه در کاهش امضاها، این سؤال را مطرح کرد که با سؤال از رئیس‌جمهور چه اتفاقی می‌افتد که اعضای هیأت رئیسه مجلس از سویی و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از سوی دیگر مانند دو تیغه یک قیچی نمایندگان امضاکننده را تحت فشار قرار دادند تا امضای خود را پس بگیرند؟

مطهری با تاکید بر اینکه هیأت رئیسه در اینگونه موارد باید بی‌طرف عمل کند، تصریح کرد: اگر در همان روز پنجم تیر ماه که هیأت رئیسه نامه طرح سؤال را دریافت کرد، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس عمل می‌کرد و سؤال را به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌داد، مسئله پس گرفتن امضاها پیش نمی‌آمد‌ اما وقتی نماینده احساس می‌کند هیأت رئیسه مایل نیست یا مردد است، دو‌دل می‌شود. وی با اشاره به اینکه پس از استعفای وی طرح سؤال 85 امضا داشته است خاطرنشان ساخت: هیأت رئیسه ترجیح داد به جای به جریان انداختن نامه سؤال، استعفای این بنده را اعلام وصول کند و آنگاه به همراه دولت به پس گرفتن امضاها بپردازد که این بهترین دلیل بر عزم جدی برخی اعضای هیأت رئیسه مجلس در عملی نشدن طرح سؤال از رئیس‌جمهور است.

مطهری با بیان اینکه من باید دلایل استعفای خود را بیان کنم، گفت: نخستین جرقه سؤال از رئیس‌جمهور زمانی زده شد که رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال یک خبرنگار درخصوص اجرای قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها گفت: من این قانون را، قانون نمی‌دانم و اجرا نمی‌کنم. ضرورت اجرای این قانون با آغاز هدفمندکردن یارانه‌ها افزایش یافت اما این قانون هیچ‌گاه اجرا نشد. با این حال مخالفت نمایندگان با استعفای مطهری او را همچنان در مجلس ماندگار کرد اما سرنوشت طرح سؤال از رئیس جمهور همچنان مبهم است.