همشهری آنلاین: جو فریزر در مبارزه با سرطان شکست خورد.

بوکسور آمریکایی،‌ جو فریزر در اثر ابتلا به بیماری سرطان کبد درگذشت.

قهرمان سابق بوکس سنگین‌وزن جهان یک ماه پس از تشخیص بیماری‌اش در واپسن ساعات روز دوشنبه (16 آبان) در سن 67 سالگی از دنیا رفت. محمدعلی کلی در مورد فوت او اظهار داشت: "دنیا قهرمان بزرگی را از دست داد. من همیشه با احترام و تحسین از وی یاد می‌کنم و الان به فکر خانواده و دوستداران او هستم."

به گزارش دی ولت،‌ فریزر در سال 1971 اولین شکست در مسابقات جهانی را در نیویورک در مقابل کلی متحمل شد و قبل از آن در سال 1970 با پیروزی بر "جیمی الیس"، ‌قهرمان جهان شده بود و در سال 1973 این عنوان را در مقابل "جرج فورمن" از دست داده بود. در دومین مصاف بین فریزر و کلی، در ژانویه سال 1974 و باز هم در نیویورک، البته نه در جام جهانی، کلی با امتیاز پیروز میدان شده بود و در نهایت نیز قهرمان آن مسابقات شد که در سال 1975 نیز باز هم در مقابل فریزر از عنوانش دفاع کرد.

علی و فریزر هیچگاه از یکدیگر خوششان نمی‌آمد. محمدعلی که مخالف جنگ ویتنام و بت جنبش حقوق سیاهان بود،‌ همیشه از فریزر با عنوان بوکسور سفیدپوستان یاد می‌کگرد و فریزر نیز در مقابل او را با نام اولیه‌اش کاسیوس کلی صدا می‌کرد، نامی که کلی آن را پس از مسلمان‌ شدن به محمدعلی تغییر داده بود .

جو فریزر در 12 ژانویه سال 1944 در کارولینای آمریکا به دنیا آمد. وقتی 15 ساله بود، خانواده‌اش به فیلادلفیا نقل مکان کرد و در آنجا بود که وی وارد ورزش بوکس شد.

در سال 1964 درتوکیو، فریزر با پییروزی بر "هانس هوبر"، قهرمان المپیک شد و بعد از آن به بوکس حرفه‌ای روی آورد. از 19 مسابقه اولش 17 پیروزی کسب کرد. ضربه‌های هوک چپ وی بسیار معروف بود.

بعد از دومین شکست مقابل "جرج فورمن"، در سال 1976 به فعالیتش پایان داد، اما در سال 1981 یک بار دیگر در مسابقه مقابل "فلوید کامینگس" به رینگ بازگشت. این رویارویی با تساوی به اتمام رسید، و پس از آن فریزر دستکش‌هایش را آویخت.

وی در طول مدت فعالیتش تنها در برابر "محمدعلی کلی" و "جرج فورمن" شکست خورد.