گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: مشکلات گرمایشی و سرمایشی فضاهای آموزشی و خوابگاه‌ها همچنان ادامه دارد و با وجود هزینه بسیار هر سال شاهد حوادث ناگواری هستیم.

مسئولان و سازمان‌های ذی‌ربط پاسخگو نیستند و هر یک دیگری را مقصر می‌دانند و پس از چندی همه چیز فراموش می‌شود.

آبان‌ماه امسال در یک خوابگاه دانش‌آموزی در چابهار حادثه آتش‌سوزی رخ داد که متأسفانه طی آن 2 دانش‌آموز در آتش سوختند و 3 دانش‌آموز دیگر نیز دچار سوختگی بالای 90 درصد شدند که با تحمل مشکلات بسیار پس از انتقال به زاهدان، نهایتا برای درمان به تهران منتقل شدند و تا‌کنون هیچ‌یک از مسئولان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش در این باره حاضر به پاسخگویی نشده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این حادثه و بدون توجه به جایگاه وزارت آموزش و پرورش در قبال مدارس کشور تنها به بیان این جمله بسنده کرد: «این مدرسه زیرنظر ما نیست و وابسته به دانشگاه علوم دریانوردی چابهار است و ما تنها نظارت می‌کنیم.» البته ایشان اشاره نکردند که چه نوع نظارتی بر این مدارس دارند و آیا این جمله موجب جلوگیری از وقوع حوادث بعدی خواهد شد؟

درحالی‌که مسئولان درباره موضوع آتش سوزی خوابگاه دانش‌آموزی چابهار سکوت کرده‌اند، رئیس شورای اسلامی استان سیستان و بلوچستان با ارسال نامه‌ای خطاب به وزرای آموزش و پرورش و علوم با اشاره به حادثه چابهار از آنها پرسید: پاسخگوی مرگ دو دانش‌آموز چابهاری و سوختگی بالای 90 درصد 3 دانش‌آموز دیگر کیست؟

عبدالعزیز بلوچ‌زهی در نامه خود با بیان جزئیات حادثه آتش‌سوزی خوابگاه دانش‌آموزی آورده است: «... این حادثه دل هر انسان باوجدانی را به درد می‌آورد، حال جای این پرسش‌ها باقی است که آقای وزیر، پاسخگوی سوختن این بچه‌ها و طفل‌های معصوم کیست؟ پدر و مادر روستایی که بچه‌هایشان را برای نهادینه کردن علم و فرهنگ و دانش به ظاهر در بهترین مکان و جا برای تحصیل فرستاده‌اند یا نبود نظارت آموزش و پرورش در امور خوابگاه‌ها ‌یا بی‌توجهی و نبود احساس مسئولیت مسئولان دانشگاه؟»

رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان در ادامه نامه خود پرده از جزئیات این حادثه برداشته است: «با وجود چند بار تذکر و یادآوری به سرپرستان و مسئولان درباره مشکلات برق و اتصال و سایر مشکلات، متأسفانه این تذکرات مورد مسامحه و سهل‌انگاری قرار گرفته و منجر به بروز این حادثه دلخراش شده است. آقای وزیر آیا می‌دانید در چابهار چه خبر است؟ آیا در جریان امر قرار دارید که طفل‌های معصوم روستایی سوخته و ‌یا دچار سوختگی بالای 90 درصد هستند اما حتی یک آمبولانس برای انتقال آنها به مرکز استان پیدا نمی‌شود؟ تا کی باید مردم تاوان کم‌‌کاری‌ و یا دروغ‌‌ پردازی‌های مسئولان محلی را پس دهند؟»

رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان به نکته بسیار مهمی اشاره کرده که معمولا در هر حادثه‌ای مبهم می‌ماند و آن هم بررسی دقیق موضوع، معرفی مقصران و برخورد قانونی با مقصران یا مسببان حادثه است؛« آقای وزیر ‌یا وزرای مربوطه، قبل از اینکه دیر شود، بیایید علت آتش گرفتن و سوختن طفل‌های معصوم را مورد بررسی و تحقیق قرار داده و قلب‌های غمدیده خانواده‌هایی که هیچ کس جز خدا را ندارند التیام بخشید.»

سامانه گرمایشی مدارس همچنان قربانی می‌گیرد

تاسیسات گرمایشی و سرمایشی فضاهای آموزشی در کشور همچنان قربانی می‌گیرند و با وجود تاکید همه ساله مسئولان آموزش و پرورش هنوز تاسیسات گرمایشی و سرمایشی فضاهای آموزشی استاندارد نیست و هر سال مسئولان آموزش و پرورش از اختصاص بودجه چند ده میلیارد تومانی سخن می‌گویند اما حکایت به قوت خود باقی است. البته عوامل مختلفی در بروز حوادث ناگوار در مدارس و خوابگاه‌ها دخیل هستند که استفاده نادرست از وسایل گرمایشی و سرمایشی و تبدیل فضاهای غیراستاندارد به خوابگاه از مهم‌ترین عوامل به شمار می‌روند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تایید قصور برخی مسئولان آموزش و پرورش در این باره به مهر گفت: «زمانی که یک ساختمان اداری و یا آموزشی را تبدیل به خوابگاه می‌کنند قطعا غیراستاندارد است و اگر حادثه و مشکلی در آن پیش نیاید باید به آن شک کرد.» مرتضی رئیسی با بیان اینکه فضای خوابگاه با محیط اداره، مدرسه و دانشگاه متفاوت است از تبدیل ساختمان‌هایی که کاربری دیگری دارند به خوابگاه انتقاد کرده و گفـت: این اماکن یقینا از لحاظ ایمنی و بهداشتی دچار مشکلات متعددی خواهند شد و باید منتظر حادثه در آنها بود.

صدور بخشنامه تکراری

باز هم بخشنامه‌ای از سوی وزیر آموزش و پرورش صادر شد تا جلوی حوادث ناگوار در فضاهای آموزشی را بگیرد. به هر روی بخشنامه تکراری «ممنوعیت استفاده از تجهیزات گرمایشی غیراستاندارد در مدارس» صادر شد.

در این بخشنامه آمده است: از محل اعتبارات تعمیرات اساسی، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان و غیره، مدیران کل آموزش و پرورش استان باید نسبت به آماده‌سازی‌ سامانه گرمایشی در مدارسی که دارای سیستم حرارت مرکزی هستند، اقدام کنند. به‌نظر می‌رسد این بخشنامه باید در تابستان صادر شود تا مدیران کل پیش از آغاز فصل سرما سامانه گرمایشی مدارس را آماده کنند نه اکنون!

منبع: همشهری آنلاین