گروه اجتماعی‌- محمد‌علی بدری: هر روز 170 نفر در کشور کشته می‌شوند که 35 درصد این تعداد جان خود را بر اثر حوادث رانندگی از دست می‌دهند. در همین زمینه معاون هماهنگ‌کننده پلیس راهور ناجا از پیشنهادی خبر داد و گفت: یکی از پیشنهادهای خوبی که در حال بررسی است نصب جعبه سیاه در خودروهاست تا علل بروز تصادفات به‌طور صحیح‌تر مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

بر این اساس، در هر 24 دقیقه سه نفر کشته می‌شوند که یکی از آنها مربوط به حوادث رانندگی است. این تعداد مرگ و میر در جاده‌های کشور، آماری است که معاون هماهنگ‌کننده پلیس راهور ناجا آن را اعلام کرده است.

در گفته‌های سرهنگ موسی امیری اما اشاره‌ای به میزان مجروحان این حوادث نشده است. به‌کاربردن عبارت «مجروح» برای این گروه تعریف مبهمی از میزان فاجعه ایجاد می‌کند. این در حالی است که همواره بخش زیادی از مجروحان جاده‌ای را افراد قطع نخاع و قطع عضو شده تشکیل می‌دهند.

امیری، معاون هماهنگ‌کننده پلیس راهور ناجا با بیان اینکه سرعت غیرمجاز یکی از مهم‌ترین دلایل بروز تصادفات جاده‌ای است خبر داد که در سال گذشته بیش از 23 هزار نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند.

وی به ایسنا گفت: بیش از 27 درصد علل تصادفات ناشی از سرعت غیرمجاز است.

امیری ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد اگر سرعت چهار کیلومتر کاهش یابد، میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای و مصدومیت‌های ناشی از آن به‌ ترتیب 15 و 8 درصد کاهش می‌یابد.

وی حضور پلیس و قانون را دو عامل مهم در کنترل سرعت در جاده‌ها دانست و ادامه داد: یکی از پیشنهادهای خوبی که در حال بررسی است، نصب جعبه سیاه در خودروهاست تا علل بروز تصادفات به‌طور صحیح‌تر مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

معاون هماهنگ‌کننده پلیس راهور ناجا در حالی چنین گفت که علاوه بر خطای انسانی که نمی‌توان از آن چشم پوشید، کیفیت جاده‌های کشور به‌ویژه دسترسی‌های درجه دو و همچنین آسیب‌پذیری خودروهای غیراستاندارد تولید داخل و خودروهای وارداتی از برخی تولیدکنندگان نامعتبر دنیا، در نظر مسافران علاقه‌‌مند به سفر زمینی و آشنایان به گردشگری جاده‌ای در ایران، نقش کمتری در چنین حوادثی ندارد.

امیری اما درباره نقش مدیریت سرعت در کاهش تلفات جاده‌ای اظهار کرد: باید بین ایمنی و کارایی وسایط نقلیه تعادل برقرار شود و این مسئله هم با کنترل و نظارت نیروی انتظامی و هم با فرهنگ‌سازی و ایجاد مکانیسم خودکنترلی قابل اجراست.

منبع: همشهری آنلاین