تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۱

عبدالله ‌آلبوغبیش: در هفته‌ای که گذشت، رفعت اسد، عموی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، ضمن معرفی خویش به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای رهبری این کشور، به‌وجود اختلاف و چند دستگی در میان مخالفان سوری اذعان کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه و روزنامه لوموند با اذعان به‌وجود اختلافات گسترده میان مخالفان سوری از یک جهت، و شورای امنیت و اتحادیه عرب از جهت دیگر، از مخالفان سوری و به‌طور مشخص از شورای ملی سوریه که اخیرا در استانبول و با حضور مقام‌های قطر و ترکیه شکل گرفت، به‌شدت انتقاد کرد.

رفعت ضمن معرفی خود به‌عنوان گزینه سوم تاکید کرده شورای ملی سوریه تجمعی از طیف افراطی اخوان المسلمین است که پشت سر مردی مخفی شده‌اند که هیچ کس در سوریه او را نمی‌شناسد. برهان غلیون رئیس شورای ملی مخالفان، استاد دانشگاه و از مخالفان تبعیدی دولت سوریه در پاریس است.

به گفته رفعت اسد، این شورا به‌دنبال مداخله نظامی خارجی در سوریه است. گروه دیگری از مخالفان که مخالفان مستقر در داخل کشور هستند اما با هرگونه مداخله خارجی مخالف بوده و از گفت‌‌وگو با نظام حاکم در سوریه حمایت می‌کنند. رفعت اسد 29 سال پیش و در زمان حکومت حافظ اسد برادرش، مسئول گردان‌های دفاعی بود که مسئولیت حملات علیه گروه‌های اخوان‌المسلمین در مناطق مرکزی و غربی سوریه را به‌عهده داشت. مخالفان دولت سوریه، رفعت را به جنایت و حتی کشتار جمعی در آن سال‌ها متهم می‌کنند. سازمان عفو بین‌الملل شمار قربانیان درگیری‌های سه‌دهه پیش در شهر حما را بین 10 تا 25 هزار نفر تخمین زده است. رفعت برادر کوچک‌تر حافظ اسد و معاون وی بود و برای مدت زمان زیادی احتمال می‌رفت که جانشین برادرش خواهد شد اما پیش از آن، اقدام به کودتای نافرجامی کرد که در پی آن، در سال 1984 تبعید شد و هم‌اکنون در لندن و پاریس زندگی می‌کند. رفعت، طی روزهای گذشته به موازات هیأت هماهنگی ملی به رهبری حسن عبدالعظیم و شورای ملی سوریه به رهبری برهان غلیون، شورای ملی دمکراتیک را تاسیس کرد که مشخصا اعضای حزب متبوعش یعنی تجمع ملی دمکراتیک یکپارچه و شماری از رهبران سابق حزب بعث را دربرمی‌گیرد.

حسن عبدالعظیم به‌عنوان رهبر اپوزیسیون داخل، به نوبه‌خود و پس‌از دیدار با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب در قاهره، اعلام کرد که شورای ملی سوریه به رهبری غلیون تنها نماینده مردم سوریه نیست و گروه‌های دیگری هم از مردم هستند که در چارچوب این مجموعه نمی‌گنجند. علاوه بر رفعت اسد، عبدالحلیم خدام هم به‌دنبال به دست گرفتن بخش دیگری از رهبری مخالفان است. وی طی روزهای گذشته خواستار دخالت نظامی بین‌المللی علیه سوریه شده که اتفاقا با واکنش خانواده رفعت اسد و به‌طور مشخص پسرش ریبال رفعت اسد مواجه شده است.

ریبال با انتقاد شدید از این فراخوان عبدالحلیم خدام معاون سابق بشار اسد، تاکید کرده که برخی‌ها در خارج از کشور با خانواده‌های خود در امن و آسایش به سر می‌برند و خواستار دخالت خارجی هستند. این یک فاجعه است و ملت سوریه در این بین قربانی خواهند شد.ریبال هم با اذعان به‌وجود اختلاف و چند دستگی در گروه‌های مخالف سوری، تاکید کرد که مخالفان سوری تنها مشغول ناسزاگویی به همدیگر هستند.

وی با تاکید بر اینکه سوریه لیبی نیست، گفت: سوریه همپیمانانی در منطقه و در سطح جهان دارد که اجازه نمی‌دهند سناریوی لیبی در سوریه تکرار شود. کما اینکه شمار نیروهای ارتش سوریه نیم میلیون نفر است و برخلاف ارتش لیبی، ارتشی سامان یافته است که واکنش سختی به هرگونه حمله ناتو نشان خواهد داد. وی با اشاره به اینکه شورای ملی سوریه، نماینده مردم نیست، تاکید کرده که این گروه چهره‌ها و گروه‌های تندرو و سلفی را در برمی‌گیرد و اذعان کرده که اپوزیسیون خارج از کشور سوریه مرکب از افرادی ناآگاه است که نمی‌توانند بر سرنوشت سیاسی سوریه تاثیری بگذارند.

منبع: همشهری آنلاین