گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: ایران خودرو از صدور مجوز هیات‌دولت برای ادامه‌ تولید وانت پیکان تا پایان سال 90 خبر داد.

این در حالی است که خودروهای تولیدی در ایران، باید استانداردهای 51 گانه‌ای را داشته باشد و وانت پیکان 13 مورد از استاندارد‌های یک «خودرو» را دارد. شورای‌عالی استاندارد این «باید» را تعیین کرده است، شورایی که رئیس آن رئیس‌جمهور است.اکنون اما بیرون از چارچوب‌های رسمی این شورا، نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در کارگروه حمایت از تولید، تصمیم گرفته‌اند که تولید یک خودروی غیراستاندارد را مجاز اعلام کنند. این تصمیم مستند به اصل 127 قانون اساسی اعلام شده است.

در اصل 127 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: رئیس‌جمهور می‌تواند در موارد خاص، بر حسب ضرورت با تصویب هیأت وزیران، نماینده یا نمایندگان ویژه با اختیارات مشخص تعیین نماید. در این موارد تصمیمات نماینده یا نمایندگان مذکور در حکم تصمیمات رئیس‌جمهور و هیأت وزیران خواهد بود.آنچه اکنون به‌عنوان «مورد خاص» درنظر گرفته شده، بازگرداندن یک خودروی غیراستاندارد به چرخه تولید است.این در حالی است که رئیس سازمان ملی استاندارد از این تصمیم ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز در گفته‌های گذشته خود، بارها بر غیرقانونی بودن بازگشت خودروهای ناایمن به چرخه تولید تاکید کرده است.

تناقض با فرض

تصمیم برای تولید و شماره‌گذاری وانت‌پیکان اما علاوه بر این اختلاف‌های دیوانی و بین نهادی، یک ایراد منطقی اساسی نیز دارد.اگر وانت پیکان استاندارد است چرا سازمان استاندارد جلوی شماره‌گذاری این خودرو را گرفته است و اگر غیراستاندارد است پس چگونه قرار است مجوز شماره‌گذاری یک خودروی غیراستاندارد به امضای سازمان استاندارد برسد؟

سازمان استاندارد خبر ندارد

در همین باره رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرده است: ما مجوزی برای ادامه تولید و شماره‌گذاری وانت پیکان صادر نکرده‌ایم.نظام‌الدین برزگری در پاسخ به این سؤال که ظاهراً مجوز شماره‌گذاری برای وانت پیکان صادر شده، آیا سازمان ملی استاندارد با این مسئله موافق است؟ تاکید کرد: ما روی حرف خود هستیم ولی اگر دولت تصمیم دیگری بگیرد ما در جریان این مسئله نیستیم.از سوی دیگر اما علی‌اصغر سرایی‌نیا معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو که نخستین خبر مجوز دولت برای بازگشت وانت پیکان به چرخه تولید را داد، گفت: طبق این مصوبه تداوم تولید وانت پیکان پس از پایان سال 1390 منوط به رعایت استاندارد‌های مدنظر سازمان ملی استاندارد ایران خواهد بود.

یک روز پس از خط‌ونشان ‌پلیس

سرایی‌نیا معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو در این‌باره‌ گفت: مصوبه‌ مذکور در 25 آبان 90 با امضای معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است.محمدرضا رحیمی درست یک روز پس از آن چنین مصوبه‌ای را برای اجرا ابلاغ کرد که فرمانده پلیس راهور ناجا درباره شماره‌گذاری خودروهای غیراستاندارد، گفته بود: در برابر خودروسازان کوتاه نمی‌آییم.اکنون اما به‌نظر می‌رسد، خارج از تمام ضوابط سازمان استاندارد و بی‌توجه به همه خط‌ونشان‌های رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ، نمایندگان رئیس جمهور در کارگروه حمایت از تولید می‌توانند واقعیت غیراستاندارد بودن وانت پیکان را نادیده و تنها «حمایت از تولیدکننده» را درنظر بگیرند و در نهایت تصمیم خود را مستند به یک بند از عالی‌ترین قانون کشور کنند.

منبع: همشهری آنلاین