گروه دانش و سلامت: با وجود برخی اقدامات نهادها و سازمان‌ها در زمینه مقابله با بحران‌های احتمالی و حوادث پیش‌بینی نشده در کشور به‌دلیل فقدان سامانه فرماندهی و کنترل متمرکز درصورت بروز حادثه، امدادرسانی با دشواری روبه‌رو خواهد شد.

دکتر محمود کمره‌ای رئیس پنجمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل، راهبرد و توسعه ملی پایدار (C4I) در گفت‌وگو با همشهری با اعلام این مطلب اظهار داشت: هم اینک وزارتخانه‌های دفاع، نیرو، نفت و ارتباطات هریک دارای بخش فرماندهی، کنترل و کمیته بحران برای مقابله با سوانح طبیعی و بحران‌های پیش‌بینی نشده هستند، در حالی‌که مدیریت بحران نیازمند یک فرماندهی متمرکز است.

وی با اشاره به اینکه امروزه بحث فرماندهی و کنترل از بخش نظامی به سایر بخش‌ها گسترش یافته، تصریح کرد: با توجه به گسترش مفهوم پدافند غیرعامل (مقابله هریک از مردم با بحران‌های احتمالی بدون اتکا به تشکیلات و تجهیزات خاص از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی به آنان) و لزوم مواجهه با هرگونه سانحه طبیعی و غیرطبیعی، پنجمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل، راهبرد و توسعه ملی پایدار در دانشگاه تهران برپا می‌شود.

دکتر کمره‌ای گفت: مفهوم فرماندهی و کنترل یک مفهوم عمومی بوده و وظیفه و هویت آن مختص یک دستگاه یا نهاد نیست بلکه با مشارکت اقشار جامعه در قالب پدافند غیرعامل یا به‌صورت مشارکت بخش خصوصی مانند شرکت‌های خصوصی مخابرات که در بخش کدگذاری فعال هستند می‌توان از خسارت‌ها و تلفات در مواقع بحران کاست.

وی افزود: با استفاده از سامانه فرماندهی و کنترل می‌توان بسیاری از موارد خاص و شرایط ویژه را در شرایط اضطراری مدیریت بحران کنترل کرد. رئیس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران از سیستم حمل‌ونقل و راه‌ها در مواقع زلزله و انفجار ناشی از لوله‌های گاز در حوادث پیش‌بینی نشده، نام برد که به کمک شبکه‌های مخابراتی توانمند می‌توان با ترکیب اطلاعات کامپیوتر و مدیریت با حوادث مقابله کرد و خسارت‌ها را کاهش داد. وی مهم‌ترین اثربخشی مسئله فرماندهی و کنترل را واکنش بموقع در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی، به حداقل رساندن اشتباهات و کسب اطلاعات لازم به‌منظور پیشگیری از تلفات انسانی و خسارت‌های مالی عنوان کرد.

دکتر کمره‌ای با اشاره به نام کنفرانس C4I گفت: با ترکیب فرمان (commond)، کنترل (control)، ارتباطات (communication)، کامپیوتر (computer) و اطلاعات و هوش (‌Intelligence‌) می‌توان بحث فرماندهی کنترل را به نحو مطلوبی انجام داد که این مسئله از اهداف این کنفرانس دو روزه به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: به‌دلیل اهمیت بخش مخابرات در انتقال اطلاعات، مخابرات ارکان بحث فرماندهی و کنترل را تشکیل می‌دهد.

وی یادآور شد: در شرایط بحران مانند آتش‌سوزی که ارتباطات باسیم قطع می‌شود، بخش ارتباطات بی‌سیم، مخابرات سیار، سلولی و موبایل اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که لزوم توسعه و گسترش زیرساخت‌های این بخش‌ها می‌بایست در اولویت بخش مخابرات قرار گیرد. وی ادامه داد: استفاده از شبکه‌های مخابراتی ابتدا نیازمند استانداردسازی سامانه‌ها از طریق ورود به تنظیم مقررات ‌رگولاتوری‌ است. دکتر کمره‌ای ادامه داد: باتوجه به اهمیت این موضوع، یکی از محورهای این کنفرانس تنظیم مقررات رگولاتوری، ارتباطات و فناوری در توسعه ملی است.

وی از کاربرد ارتباطات و فناوری اطلاعات در سامانه فرماندهی و کنترل و امنیت فضای تبادل اطلاعات به‌عنوان دیگر محورهای پنجمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل، راهبرد و توسعه ملی پایدار نام برد.پنجمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل (C4I‌) با هدف ایجاد مدیریت یکپارچه در حوزه‌های فرماندهی و کنترل، کامپیوتر، ارتباطات و اطلاعات به همت انجمن ملی فرماندهی و کنترل ایران و دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران از 2 تا 3آذر ماه امسال در پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین