گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: ورزش مدارس چندان حال و روز خوشی ندارد و طرح‌های فانتزی آموزش‌وپرورش هم نتوانسته ورزش مدارس را از خمودگی نجات دهد.با این حال هر روز طرحی جدید مطرح می‌شود که براساس یکی از آنها ارائه «گواهینامه رشته‌های شنا و طناب‌زنی» شرط ورود دانش‌آموزان به دوره تحصیلی بالاتر می‌شود.

 سال گذشته تحصیلی آموزش شنا در پایه سوم دبستان اجباری شد که مسائل و مشکلات بسیاری همراه داشت و به جز اندکی، اغلب دانش‌آموزان پایه سوم دبستان، شنا را نیاموختند اما مسئولان آموزش و پرورش با تبلیغات فراوان اعلام کردند بیش از 90‌درصد دانش‌آموزان، شنا فراگرفته‌اند.

قائم‌مقام وزیر آموزش‌و‌پرورش در امور تربیت‌بدنی و سلامت که پیش از این وعده ورود ورزش‌هایی مانند باستانی، ژیمناستیک و پینگ‌پنگ را به مدارس داده بود به خبرگزاری فارس گفت: درصورت تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش، از سال تحصیلی آینده یادگیری «شنا» و «طناب‌زنی» و دریافت گواهینامه، شرط گذر از دوره دبستان به دوره راهنمایی می‌شود.

کیومرث هاشمی، در باره شیوه آموزش رشته «طناورز» که تلفیقی از طناب‌زنی و حرکات ورزشی است، در پایه چهارم دبستان در سال تحصیلی91-90 اظهار کرد: این رشته امسال به‌طور صددرصد و با پوشش سراسری، آموزش داده می‌شود و 13مهارت پایه طناب‌زنی به دانش‌آموزان آموزش داده خواهد شد.

آنچه در بحث آموزش طناورز همچون آموزش شنا بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کند تأکید بر ارائه «گواهینامه» یادگیری است و در مقابل، روی یادگیری واقعی دانش‌آموزان و مسائل مرتبط کنترل چندانی وجود ندارد و به هر روی هدف ارائه گواهینامه پایان دوره است و یادگیری دانش‌آموزان زیاد مهم نیست.

وی سال89 نیز گفته بود با تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش، دانش‌آموزان دبستانی برای ورود به دوره راهنمایی باید گواهینامه آموزش شنا ارائه دهند.

ژیمناستیک آزمایشی

وی از اجرای آزمایشی رشته «ژیمناستیک» در پایه دوم دبستان در 30 درصد از استان‌ها خبر داده و اینکه شیوه‌نامه اجرایی آن نیز «به‌زودی» ابلاغ می‌شود.به گفته هاشمی از سال تحصیلی‌92-91 رشته ژیمناستیک در همه مدارس آموزش داده خواهد شد.

افزایش مربیان آموزش شنا

وزیر آموزش و پرورش در آیین گشایش نخستین دوره آموزش طناورز مدعی شد: سال گذشته بیش از 90‌درصد دانش‌‌‌آموزان پایه سوم دبستان در طرح آموزش شنا شرکت کردند.

حمید‌رضا حاجی‌بابایی به نکته‌ای مهم نیز اشاره کرد و آن اینکه افزایش معلمان ورزش باید از 12‌هزار به 27‌هزار نفر و سپس به 60‌هزار نفر برسد.

وزیر آموزش و پرورش، ورزش مدارس را موفق ارزیابی می‌کند و دلیل آن هم این است که ایران سال گذشته در مسابقات 10 رشته ورزشی دانش‌آموزی که بین 11‌کشور جهان برگزار شد، صاحب8 رتبه برتر شد. البته نکته در اینجاست که ایران در بین 11 کشور به چه رتبه‌ای دست یافت؟

به گفته وزیر آموزش و پرورش امسال طرح طناورز برای دانش‌آموزان پایه چهارم دوره ابتدایی با شرکت یک میلیون و 200‌هزار دانش‌‌آموز اجرا می‌شود.

افزایش 200 هزار نفری دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده یک میلیون و 200‌هزار دانش‌آموز پایه چهارم دبستان، امسال در طرح طناورز شرکت می‌کنند، جالب اینکه دانش‌آموزانی که امسال در پایه چهارم درس می‌خوانند سال گذشته در پایه سوم تحصیل می‌کردند و تعدادشان یک میلیون نفر بود، گواه این سخن، اظهارات سال گذشته وزیر آموزش و پرورش و دیگر مسئولان این دستگاه است که بارها اعلام کردند «حدود یک میلیون دانش‌آموزان تحت پوشش طرح آموزش شنا قرار گرفتند.»

با مقایسه سخنان سال گذشته و امسال وزیر آموزش‌وپرورش به این نتیجه می‌رسیم که حدود 200‌هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی پایه سوم افزوده شده و از حدود یک میلیون در سال تحصیلی 90-89 به یک میلیون و 200‌هزار نفر در سال تحصیلی91-90 بالغ شده است.

با توجه به این نکته، پرسش مهمی مطرح می‌شود: «چگونه دانش‌آموزان پایه چهارم سال تحصیلی جاری که سال گذشته درپایه سوم حدود یک میلیون نفر بوده‌اند وقتی به پایه چهارم می‌آیند 200 ‌هزار نفر افزایش می‌یابند؟» البته آموزش و پرورش اعلام کرده در نخستین سال اجرای طرح آموزش شنا به دانش‌آموزان، حدود 900 ‌هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند و البته به تعبیر قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور تربیت بدنی و سلامت 900‌ هزار دانش‌آموز «شناگر» شدند.

درهر صورت به جای ارائه آمار برای بزرگ‌تر جلوه دادن کارها، بهتر است به‌طور جدی به ورزش مدارس توجه شود، فارغ از نام رشته‌های ورزشی در اندیشه احیای ورزش مدارس باشیم که وقت تنگ است و راه بسیار دراز.

منبع: همشهری آنلاین