گروه سیاسی: نخستین نشست شورای مرکزی مجمع جهانی بیداری اسلامی با حضور بیش از 30 نفر از برجسته‌ترین نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام دیروز آغاز به‌کار کرد.

ابراهیم جعفری نخست‌وزیر پیشین عراق، رمضان عبدالله رئیس جنبش اسلامی فلسطین، قاضی حسین احمد رئیس جماعت اسلامی پاکستان، ساجد نبوی رئیس نهضت جعفریه پاکستان و‌ دکتر مصطفی کمالاک دبیرکل حزب سعادت ترکیه ازجمله شرکت‌کنندگان در این نشست هستند. علی اکبر ولایتی در نخستین نشست شورای مرکزی مجمع بیداری اسلامی که دیروز در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: در اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی که با بیانات ارزشمند و راهگشای مقام معظم رهبری به‌عنوان نقشه راه این اجلاس افتتاح شد، مباحث مهم و قابل توجهی مطرح شد و نظرات شرکت‌کنندگان محترم در بیانیه پایانی مورد اشاره قرار گرفت.

وی همچنین گفت: نخستین همایش بین‌المللی بیداری اسلامی علاوه بر اینکه بیانگر جهت‌گیری‌های عمومی امت اسلامی و به‌ویژه نخبگان و شخصیت‌های برجسته جهان اسلام در حمایت از روند گسترش بیداری اسلامی بود، تأثیر تعیین کننده‌ای در میان مسلمانان جهان برجای گذاشت و توانست امید را در دل ملت‌های مسلمان و جنبش‌های به پاخاسته زنده کند. ولایتی ادامه داد: از آن زمان تا‌کنون 2 تحول بسیار مهم در روند بیداری اسلامی رخ داده است که یکی پیروزی انقلاب عظیم مردم لیبی و سرنگونی رژیم طاغوتی آن کشور فرصتی را فراهم آورد تا زمینه تأسیس یک نظام مردمی مبتنی بر مبانی اسلام فراهم آید و دوم در تونس نیز مردم این کشور برای نخستین بار در تاریخ پرفراز و نشیب خود پس‌از استقلال توانستند در یک انتخابات آزاد شرکت کرده و نمایندگان حقیقی خود را در مجلس انتخاب کنند که این نیز در حقیقت پیروزی دیگری برای جنبش جهانی بیداری اسلامی به شمار می‌رود.

وی طی گزارشی در زمینه فعالیت‌های انجام گرفته در مجمع بیداری اسلامی گفت: بلافاصله پس از پایان برگزاری نخستین اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی در تهران گزارش اجلاس به زبان‌های عربی و انگلیسی تهیه و برای تمامی اعضای شرکت‌کننده ارسال شد. دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: پس از تشکیل نخستین اجلاس، اجلاس مجمع جهانی بیداری اسلامی از مهم‌ترین وظایف محوله دبیرکل، تشکیل دبیرخانه دائمی در تهران بود تا بتواند در شرایط حساس و سرنوشت ساز کنونی به‌نحو احسن رسالت خود را به انجام برساند، لذا با تمهیدات لازم دبیرخانه دائمی اجلاس تشکیل شد و روند کاری خود را آغاز کرد. برگزاری نشست کنونی شورای مرکزی نخستین رهاورد این دبیرخانه به شمار می‌رود.

بیداری اسلامی و حاکمیت قرآن

آیت‌الله محمد علی تسخیری در نخستین نشست شورای هماهنگی مجمع جهانی بیداری اسلامی نیز گفت که با فرا رسیدن قرن بیستم، جهان اسلام غیر از چند کشور معدود به تصرف غرب درآمد تا کشورهای استعمارگر اهداف خود را در این کشورها پیاده کنند. وی به انقلاب اسلامی در ایران اشاره کرد و گفت: غرب به یکباره در دهه70 میلادی با نهضتی روبه‌رو شد که تسلط آن را بر خود نمی‌پذیرفت؛ از همین رو تلاش کرد که انقلاب اسلامی ایران را در محاصره قرار داده و اجازه ندهد نور آن به دیگر کشورها برسد.

تسخیری تأکید کرد: غرب در این مسیر از راهبردهای مختلفی مثل شیعه‌هراسی، اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی استفاده کرد ولی با وجود این پس از 30‌سال انقلاب اسلامی راه خود را به دل ملت‌ها باز کرد. وی بیداری اسلامی را منبعث از انقلاب اسلامی دانست و گفت: این بیداری با روح اسلامی سرتاسر جهان اسلام را فرا گرفته و قرآن واقعیت خود را در بیداری نشان داد. دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: ما در واقع خود منبع بیداری اسلامی نبودیم بلکه این خداوند بود که به واسطه قرآن نور بر دل تمام مسلمانان تاباند. تسخیری در پایان افزود: بیداری اسلامی در واقع ابزاری به شمار می‌رود که ما هدف بزرگ‌تر خود یعنی قرآن را اجرایی کنیم.