گروه سیاسی: نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که کشورمان در کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای که امروز و فردا از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار می‌شود شرکت نخواهد کرد.

علی اصغر سلطانیه درخصوص دلایل این تصمیم به ایسنا گفت: تا زمانی که رویکرد و عملکرد مدیرکل آژانس نسبت به برخی مسائل از جمله سوریه و رژیم صهیونیستی دوگانه است، برگزاری چنین کنفرانس‌هایی هیچ دستاوردی نخواهد داشت.به‌نظر می‌رسد این تصمیم کشورمان پیش درآمدی است بر تصمیم فردای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که قرار است درخصوص نحوه ادامه همکاری‌های ایران با آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی تجدیدنظر کنند.

سلطانیه گفته با توجه به اینکه موارد نقض قانون و مقررات بین‌المللی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شخص مدیرکل آن در گزارش اخیر صورت گرفته است، ایران در این کنفرانس شرکت نمی‌کند.

از طرف دیگر محمدجواد لاریجانی، دبیرستاد حقوق بشر قوه قضاییه که در نیویورک به‌سر می‌برد درخصوص درخواست آمانو برای بازرسی از ایران به شبکه بی‌بی‌سی گفت: اگر آنها می‌خواهند بازدید کنند باید حداقل برای ما توجیه کنند که چرا می‌خواهند از آن بازدید کنند زیرا ما هم به فعالیت‌های آژانس مشکوکیم و اعتمادی به نقش آن نداریم.اما پس از آنکه به‌دلیل مخالفت چین و روسیه با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس روز جمعه هرگونه مذاکره درباره موضوع هسته‌ای ایران به بهار آتی موکول شد، گلین دیویس، نماینده دائم آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در اظهاراتی گفت: تصویب قطعنامه ضد‌ایرانی بدون اجماع اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را زیر سؤال برد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در گروه 1+5 نیز روز گذشته از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خاطر نشت آگاهانه اطلاعات محرمانه درباره برنامه هسته‌ای ایران توسط دبیرخانه این نهاد به‌شدت انتقاد کرد. این اشاره‌ای است به این موضوع که گزارش اخیر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در باره ایران در یک اقدام غیرمعمول در نشست با مقامات امنیتی آمریکا در سفر به نیویورک و با پوشش حضور در سازمان ملل نهایی شد و بدون اینکه زمان ارائه اولیه و نهایی آن برسد، در اختیار کشورهای مخالف برنامه صلح آمیز اتمی ایران و رسانه‌های آمریکایی قرار گرفت. به گزارش ایرنا و براساس گزارش دیروز سایت وزارت امورخارجه روسیه، سرگئی ریابکوف با اشاره به حاشیه‌های قبل و بعد گزارش اخیر دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های ایران اظهار داشت: نشت اطلاعات از آژانس این تصور را به‌وجود می‌آورد که این نهاد نسبت به فعالیت حرفه‌ای، بسیار مسئولیت‌پذیر و بیطرف خود به‌عنوان دستاورد یک دهه گذشته، سهل‌انگار و به ابزاری برای ارسال پیام‌هایی فاقد کارایی در حل مشکلات تبدیل شده است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به کاربرد اصطلاح سؤالات پاسخ داده نشده درباره برنامه هسته‌ای ایران در گزارش جدید آژانس، گزارش 117صفحه‌ای ایران در سال 2008 پیرامون اسامی افراد، مکان‌ها و سازمان‌های هسته‌ای خود را یادآور شد و گفت که ایران در این گزارش به این اتهامات پاسخ داده است. ریابکوف افزوده است: نمی‌خواهم محتویات اتهامات و پاسخ ایران به آژانس را بازگویی کنم، ولی یادآور می‌شوم که در میان پاسخ‌ها بر ضرورت ارائه اسناد اصلی و اکتفا نکردن به بازگویی صرف آنها در گزارش آژانس تاکید شده بود.

منبع: همشهری آنلاین