همشهری آنلاین: 32 کشور به این قطعنامه رای مثبت، ۳۲ کشور رای منفی و ۵۹ کشور نیز به آن رای ممتنع دادند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در رای‌گیری سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، قطعنامه پیشنهادی کانادا درباره آنچه «نقض گسترده حقوق بشر در ایران» ادعا شده است را با وجود مخالفت علنی یا تلویحی 91 کشور در مقابل 86 رای مثبت تصویب کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، 86 کشور به این قطعنامه رای مثبت، ۳۲ کشور رای منفی و ۵۹ کشور نیز به آن رای ممتنع دادند.

عفو بین‌الملل پنجشنبه گذشته از مجمع عمومی سازمان ملل خواسته بود به وضعیت حقوق بشر در ایران و دو کشور دیگر رسیدگی کند.

عفو بین‌الملل ، با انتشار بیانیه‌ای همگانی، از کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل خواسته است تا موضوع نقض حقوق بشر در سه کشور ایران، کره‌شمالی و میانمار را پیگیری و با هر تلاشی به منظور خارج کردن این موارد از دستور کار کمیته مخالفت کند.

کمیته امور اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل، موسوم به کمیته سوم، یکی از شش کمیته مجمع برای رسیدگی به موضوعات خاص است و مسایلی مانند حمایت و پیشبرد حقوق اجتماعی و مقابله با تبعیض و نقض حقوق بشر در نقاط مختلف جهان در حوزه فعالیت آن قرار دارد.

در دوره قبلی مجمع عمومی سازمان ملل، حدود 60 موضوع در دستور کار این کمیته قرار داشت که نیمی از آنها به مباحث عمومی در ارتباط با حقوق بشر مربوط می‌شد اما وضعیت حقوق بشر در ایران، کره‌شمالی و میانمار به عنوان موارد مرتبط به کشورهای خاص هم مورد بررسی قرار گرفت.

عفو بین‌المل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران طی موضعی بی‌اساس مدعی شده بود که پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده به کمیته سوم شامل گزارشی راجع به شمار چشمگیر موارد نقض حقوق بشر و افزایشی قابل توجه در اجرای احکام اعدام است بی‌آنکه تمهیدات پیش‌بینی شده در قوانین بین‌المللی در این زمینه رعایت شده باشد.

عفو بین‌الملل همچنین در ادامه موضع‌گیری‌های بی‌پایه خود به اعضای کمیته سوم گفت که از سال ۲۰۰۵ میلادی تا کنون، هیچ‌یک از مکانیزم‌های حقوق‌بشر سازمان ملل اجازه دسترسی به ایران را نیافته است در حالی که مقام‌های ایران اعلام می‌کنند که دعوت این کشور از کارشناسان بین‌المللی حقوق بشر به قوت خود باقی است.

محمد جواد لاریجانی در واکنش به صدور این قطعنامه گفت: این قطعنامه هیچ ربطی به حقوق بشر نداشت، بلکه مانند موضوع هسته‌ای یا ادعای تروریسم، ادامه تخاصم‌هایی است که اخیراً آمریکا و برخی دول اروپائی برضد ملت ایران تشدید کرده‌اند.

مشاور امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه هدف اصلی غربی‌ها از طرح چنین فشارهایی را ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: در اوضاع کنونی که ملت‌های مسلمان منطقه قیام کرده‌اند و سران دیکتاتور را یکی پس از دیگری ساقط می‌کنند، غربی‌هایی که تا دیروز از این رژیم‌ها حمایت می‌کردند، امروز برای حقوق بشر سینه چاک می‌کنند.

 

منبع: همشهری آنلاین