این مدالم را با دنیا عوض نمی کنم،‌چون خیلی برایش زحمت کشیده ام هر چقدر هم بگویم نمی توانم زجری را که برای کسب قهرمانی جهان کشیدم به زبان بیاورم

تا همین یکی، دو هفته پیش تنها ذهنیتی که از بهداد سلیمی در افکار عمومی وجود داشت، یک نام آن‌هم مربوط به وزنه‌برداری سنگین‌وزن بود که سال گذشته توانسته بود مدال طلای جهانی را به‌دست آورد و به‌جز افرادی که از نزدیک اخبار ورزش به‌خصوص وزنه‌برداری را دنبال می‌کنند خیلی‌ها حتی چهره او را هم نمی‌شناختند. این موضوع در فرودگاه امام‌خمینی(ره) تهران و زمان اعزام او به رقابت‌های جهانی پاریس کاملا مشهود بود، اما همین فرودگاه، بامداد سه‌شنبه یعنی درست یک هفته بعد سراپا شور و اشتیاق بود برای استقبال از بهدادی که تا هفته پیش چهره‌اش برای مردم غریبه بود. بهدادی که امروز هر کودک و بزرگسال ایرانی او را می‌شناسد و به ایرانی بودن او می‌بالد.

امروز ‌دیگر نام سلیمی فقط به‌عنوان وزنه‌بردار سنگین‌وزن ایران و قوی‌ترین مرد جهان مطرح نمی‌شود. او امروز رکورددار یک‌ضرب دنیای قهرمانی است. این بدان معناست که تاکنون فقط او بوده که توانسته 214کیلوگرم وزنه را در حرکت یک‌ضرب روی دستان خود برده و قدرت و توانایی ایرانیان را به دنیا ثابت کند.

بهداد در هفته‌ای که گذشت کاری کرد کارستان. بهداد تمام‌کننده حضوری موفق توسط پولادمردان ایرانی در دیزنی‌لند پاریس بود. او که به‌همراه سجاد انوشیروانی شبی به‌یادماندنی را برای ایرانیان سراسر دنیا رقم زد، امروز به‌عنوان یک ابرستاره در دنیای قهرمانی رشته وزنه‌برداری معرفی می‌شود. او وزنه‌برداری است که توانست رکورد حسین رضازاده؛ همان رکوردی که هیچکس توقع فروریختنش را حداقل به این زودی‌ها نداشت، ارتقا بخشد.

بهداد سلیمی با خلق آن شگفتی دل همه ایرانیان را برای داشتن یک شب پرافتخار دیگر در المپیک2012 لندن گرم کرد تا به مانند المپیک‌های 2000سیدنی و 2004آتن منتظر شب پایانی مسابقات باشیم؛ شبی که در آن ضمن کسب مدال طلای دسته فوق‌سنگین برای کاروان ورزشی ایران، یکی از افتخارات ارزشمند این آوردگاه بزرگ ورزشی (سریع‌ترین، بالاترین و قوی‌ترین) به یک ایرانی برسد.

او که در آستانه عید غدیر و با فریادهای یاعلی(ع) این عنوان ارزشمند را به‌دست آورد، در این خصوص می‌گوید: «هر کسی اعتقادی دارد، من هم به مولاعلی(ع) اعتقاد دارم و همیشه از او مددخواسته و خواهم خواست. خوشبختانه تا به امروز نشده که چیزی از مولای خودم بخواهم و به آن نرسم. امیدوارم نظر ایشان همیشه به زندگی شخصی و قهرمانی‌ام باشد تا بتوانم برای ایران و ایرانی افتخار بیافرینم.»

او زحماتش برای رسیدن به این جایگاه و کسب این عنوان در رقابت‌های قهرمانی جهان را این‌گونه نقل می‌کند: «شاید باورش سخت باشد اما رسیدن به رکوردهای امروز حاصل 5سال کار مداوم بود. 5سال تمرین و ممارست و حضور در مسابقات و رویدادهای مهم. در کل برای رسیدن به این رکورد خیلی زحمت کشیدم. برای این مسابقه نزدیک به 9ماه بود که در اردوهای شبانه‌روزی حضور داشتم و باور کنید از همه‌چیز زدم؛ میهمانی، گردش، دوست و حتی خانواده‌ام. خدا را شکر توانستم به چیزی که لیاقتش را داشتم برسم.»

سلیمی به محض کسب مدال طلا و ثبت رکورد جدید، این موفقیت را به همسرش اهدا کرد: «به همسرم قول داده بودم در این مسابقه رکورد بزنم. او در این مدت با تمام سختی‌ها و دوری‌های من ساخته و انصافا حمایتم کرده. باید از او و خانواده‌ام که مشوق و پشتیبانم بوده‌اند تشکر می‌کردم که ثبت این رکورد مطمئنا گوشه‌ای از زحمات و فداکاری‌های آنان را جبران کرده است.»

بهداد تاکید دارد که مدال طلایش را با هیچ‌چیزی عوض نخواهد کرد: «این مدالم را با دنیا هم عوض نمی‌کنم، چون خیلی برایش زحمت کشیدم. هرچقدر هم بگویم نمی‌توانم زجری را که برای کسب قهرمانی جهان کشیدم به زبان بیاورم.»

ستاره مسابقات پاریس، حال و هوای مسابقات و شرایط روحی‌اش در این پیکارها را این‌گونه توصیف می‌کند: «تا پیش از مسابقه و حتی زمان انجام حرکات اول یک‌ضرب سر تا پا استرس بودم. با این‌که هم از لحاظ روحی و هم بدنی به ایده‌آل‌ترین شرایط خود رسیده بودم اما استرس زیادی داشتم. حضورم روی تخته و بالای سر بردن وزنه اول برابر شد با پایان استرس و تطبیق با شرایط و جو سالن. این‌جا بود که احساس خوبی پیدا کردم و همین احساس بود که کمکم کرد تا به رکورد دنیا حمله کنم.»

قوی‌ترین مرد جهان کسب مدال طلا در المپیک2012 لندن را مهم‌ترین هدف و برنامه‌اش عنوان می‌کند: «قول می‌دهم تمام تلاشم را برای کسب این عنوان بکنم و امیدوارم لایق آن باشم و با خواست خدا بتوانم مدال طلای المپیک را هم کسب کنم. مطمئنا سطح بازی‌های المپیک بسیار بالاتر از مسابقات جهانی پاریس خواهد بود و حریفان اصلی‌ام همانند چیگیشف روس و اشتاینر آلمانی هم حضور خواهند داشت. بعد از استراحتی کوتاه مجددا تمریناتم را زیر نظر کادر فنی تیم ملی آغاز می‌کنم تا از فرصت 8ماهه‌ای که در دست دارم نهایت استفاده را ببرم.»

او معتقد است قوی‌ترین مرد جهان بودن زمانی برایش ارزش دارد که مردم او را دوست داشته باشند: «واقعا نظر مردم و نگاه آن‌ها برایم مهم است؛ امیدوارم در ادامه راه و مسیر قهرمانی نیز طوری حرکت کنم که مردم ایران همیشه به‌عنوان یک ورزشکار محبوب قبولم کنند. از این‌که لقب قوی‌ترین مرد جهان را امسال هم به خود اختصاص دادم احساس خوبی دارم و خیلی خوشحالم. اما باید از این پس خیلی موارد را رعایت کنم.»

رکورددار سنگین‌وزن جهان در خصوص رکوردشکنی‌اش گفت: «خدا را شکر می‌کنم وزنه انتخابی مربیان را توانستم روی دستانم ببرم. خیلی خوشحالم و مهم این بود که یک ایرانی توانست رکورد را بشکند. با انگیزه و روحیه خوبی که داشتم مهار وزنه سنگین‌تر از 214کیلوگرم هم برایم سخت نبود اما کادر فنی صلاح دیدند که این وزنه را مهار کنم که خوشبختانه از عهده آن برآمدم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا از شکستن رکورد رضازاده هراسی داشته یا خیر گفت:‌ «به هیچ‌وجه چنین چیزی مطرح نبوده و نیست. آن زمان که رکورد را نزده بودم یک‌سری حرف‌ها مطرح بود و امروز یک‌سری صحبت‌های دیگر. حسین رضازاده پس از رکوردشکنی به عنوان اولین‌نفر با خوشحالی تمام آن را به من تبریک گفت. مطمئنا برای او هم مهم است که رکوردش توسط یک ایرانی آن هم در فدراسیونی که خودش مسئولیت آن را بر عهده دارد، شکسته می‌شود. شکی نیست که این افتخار به نام خود او هم نوشته می‌شود و همین موضوع نشان‌دهنده این است که او راغب است تا رکوردهایش توسط وزنه‌بردارانش ارتقا یابد.»

سلیمی در پایان گفت: «خیلی‌ها برایم زحمت کشیدند. خانواده، همسرم، مربیان فدراسیون و... از همه آنان، از همه مردم ایران که دعایم کردند و از همه همشهریانم که در مراسم استقبال سنگ تمام گذاشتند تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدوارم در میادین پیش‌رو نیز بتوانم ذره‌ای از زحمات و محبت‌هایشان را پاسخ دهم.»

شخصیت‌شناسی بهداد سلیمی از زبان همسرش

من از بهداد خواستم رکورد رضا‌زاده را بشکند

حرف زدن با همسر یک قهرمان ملی که به تازگی وارد چنین فضایی شده است می‌تواند در نوع خود جالب باشد؛ از زندگی مشترک‌شان هنوز یک‌سال هم نگذشته است و همسرش در صدر اخبار قرار گرفته؛ کسی که جا پای جای رضازاده گذاشته و می‌خواهد رکورد دنیا در وزنه‌برداری را از آن خود کند. حالا باید دید همسرش چه حس و حالی دارد. خانم نصرتی زمانی بغضش ترکید که بهداد رکورد رضازاده را پشت‌سر گذاشت تا خواسته همسرش را برآورده کند. برای این‌که بیشتر با بهداد سلیمی آشنا شویم با همسرش همکلام شدیم تا او به جای بهداد برای رضازاده کری بخواند‌...

  • تصور می‌کردید بهداد در فرانسه رکورد حسین رضازاده را پشت‌سر بگذارد؟

فکرش را که می‌کردم و می‌دانستم صدرصد این کار می‌کند. چون بهداد بارها و بارها این رکورد را در تمرینات زده بود. یادم است اوایل ازدواج‌مان وزنه‌214 را بالای سر برده بود. زمانی که در فرانسه بود، قبل از مسابقه تماس گرفتم و خواهش کردم وزنه‌214 را بزند. هر‌چند او می‌گفت سخت است، اما خواهش کردم و می‌دانستم بهداد توانایی این کار را دارد.

  • حتما زمانی که رکورد را زد، شما هم مثل خیلی‌ها گریه کردید؟

خیلی خوشحال شدم، اما بغض کرده بودم. تا آخرین لحظه و وقتی وزنه را بالای سر برد و زمین انداخت، دیگر نتوانستم بغضم را نگه دارم‌.

  • قبل از آشنایی با بهداد نگاه‌تان به زندگی با یک قهرمان ملی چگونه بود؟

من در یک خانواده ورزشی زندگی می‌کنم. زمانی که بهداد قهرمان آسیا بود با برادرم که او هم وزنه‌بردار است، در اردوها با یکدیگر دوست شده بودند. بعد از بازی‌های شهریور که در آنتالیای ترکیه بود، چند‌بار به منزل‌مان در بابلسر آمدند و آن‌جا بود که با هم آشنا شدیم.

  • پس با مشکلات زندگی با بهداد آشنا هستید؟

بله، مشکلات زیاد است و بدترین آن دوری از اوست. البته زمانی که خواستیم ازدواج کنیم، از من پرسید می‌توانی دوری از یکدیگر و سختی‌های زندگی را تحمل کنی که من هم قبول کردم. دلم به همین سختی‌ها خوش است و موفقیت بهداد باعث می‌شود دوری از او را تحمل کنم.

  • به نظر می‌رسد حالا که همسرتان رکورد رضازاده را پشت‌سر گذاشته، بیشتر خوشحال باشید؟

خیلی دوست داشتم رکورد رضازاده را بزند و من از او خواستم تا رکورد رضازاده را بشکند. بهداد بارها و بارها این کار کرده بود و مطمئن بودم بعد از حتمی شدن طلا، رکورد مجموع رضازاده را هم ‌می‌زند.

  • ولی در آخرین حرکت نتوانست وزنه 260‌‌کیلو را بالای سر ببرد...

باور کنید بهداد قدرتش را داشت که وزنه‌260‌کیلوگرم را هم بالای سر ببرد، اما فکر می‌کنم از نظر روحی و انگیزه وقتی طلایش قطعی شد، افت کرده. با دعاهای مردم و تلاش خودش قول می‌دهم که بهداد بتواند در المپیک تمام رکوردهای رضازاده را بشکند.

  • این‌که جای رضازاده را بگیرد کمی سخت است؛ فکر نمی‌کنید دچار حاشیه شود؟ این‌که بهداد سلیمی مثل رضازاده به یکسری مسائل غیر‌ورزشی ورود کند، از نظر شما اشکالی ندارد؟

منظور شما را می‌فهمم، اما هر کس شخصیتی دارد؛ شاید آقای رضازاده به سیاسیون علاقه دارد و..‌.

  • ‌به نظر شما سیاسیون می‌توانند از شهرت و آوازه بهداد استفاده کنند؟ از نگاه شما، او چنین شخصیتی دارد؟

نمی‌دانم چه بگویم، اما اگر کسی بخواهد با بهداد عکس بیاندازد فکر نکنم بهداد نگذارد، اما من کاری به این‌که او چه کار می‌کند ندارم؛ البته با او مشورت می‌کنم، اما این‌که نظراتم را به او تحمیل کنم، این‌طور نیست. من فکر می‌کنم بهداد خودش را آن‌طوری که هست نشان می‌دهد و فکر نکنم شخصیتش تغییر کند.

  • از نگاه همسر بهداد سلیمی او چطور شخصیتی دارد؟

منظورتان در برخورد با من است یا جامعه؟

  • با شما و بعد هم جامعه...‌

با من که خیلی خوب است و فوق‌العاده مهربان. مهربانی‌اش مثل یک بچه 2‌ساله است و در دلش چیزی نیست.‌.. ا‌لبته حساسیت‌های طبیعی مردان ایرانی را دارد؛ منظورم را که متوجه می‌شوید.‌ رفتارش با مردم هم خیلی خوب است و مردم بابلسر خیلی بهداد را دوست دارند و برایش دعا می‌کنند.

  • پیش‌بینی شما از عملکرد او در المپیک لندن چیست؟

توکل به خدا؛ واقعا می‌گویم با دعای مردم و حمایت آن‌ها و تلاش خودش تمام طلاهای المپیک لندن مال اوست.

  • حمایت مسئولان از او چگونه بوده است؟

در مورد مسائل و مشکلات حرفی نمی‌زند‌، او به همه چیز خوش‌بین است.