درسرمقاله این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات که به قلم مدیرمسؤول و با عنوان مدیر یا تکنسین ارتباطات؟ منتشر شده، کیفیت نقشآفرینی مدیران ارتباطات سازمانها مورد توجه قرار گرفته و در بخشی از آن آمده است:
در میان بسیاری از مدیران و کارشناسان، معروف است که اکثر مدیران ارتباطات، نقش یک تکنسین را در سازمان خود برعهده دارند! نویسنده در ادامه ضمن اشاره به لزوم حضور مدیران ارتباطات در تصمیمگیریهای استراتژیک سازمان، تأکید کرده: آشنایی با مهارتهای جدید برای مدیران ارتباطات یک اصل است تا بتوانند ضمن ایجاد تغییر و تحول در اداره مثبت امور ارتباطات سازمان خویش، در کلیت سازمان در نقش مدیر تصمیمگیر ظاهر شوند.
دکتر حسن بشیر نیز در صفحات ثابت خود در این ماهنامه که با عنوان رسانههای بیگانه؛ قرائتی با تحلیل گفتمانی منتشر میشود موضوع آمریکا و توهم دموکراسی؛ دیپلماسی علیه دیپلماسی را مورد توجه قرار داده است.
او در نوشتار خود به تحلیل گفتمان پاسخهای هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا به پرسشهای مخاطبان بیبیسی فارسی درتاریخ چهارشنبه ۲۶ اکتبر ۲۰۱۱ (مصادف با چهارم آبانماه ۱۳۹۰) پرداخته است. پرسشهایی که طبق ادعای آن شبکه، از قبل جمعآوری و دستهبندی شده و به وزیر امورخارجه آمریکا برای پاسخ دادن ارائه شد.
بررسی حاشیه جنجالی مسابقه فوتبال پرسپولیس- داماش از دیدگاه قدرت رسانه یکی دیگر از موضوعات منتشر شده در نوزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، به قلم نگین حسینی و با عنوان «اخراج اجتماعی!» است.
حسینی در مقاله خود با تشریح نحوه رفتار رسانههای داخلی با این موضوع، عکسالعمل جینی موس، گزارشگر سی. ان. ان به این ماجرا را نیز مورد توجه قرار داده و آورده است: گزارشگر سی. ان. ان با اشاره به اینکه تماس بدنی افراد همجنس در ایران دارای اشکال اخلاقی است، در چرخشی نامرتبط، به این ماجرای صرفاً ورزشی بُعدی سیاسی بخشید و بخشی از صحبتهای محمود احمدینژاد در دانشگاه کلمبیا را پخش کرد که گفته بود «در ایران افراد همجنسباز وجود ندارند». نویسنده، با ذکر دو نمونه سیاسی و اجتماعی از رفتارهای نامتعارف رئیسجمهور چک و قاضی سرشناس آمریکایی به بررسی تبعات این رفتارها از دیدگاه قدرت رسانه پرداخته است.
در شماره آذرماه ماهنامه مدیریت ارتباطات، رضا قربانی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران، در باب ضرورت توجه به مفاهیم سازمان ۲.۰ نوشته و تلاش کرده با تشریح توانمندیهای وب ۲.۰ به این پرسش که چرا باید از رسانههای اجتماعی برای ارتباطات سازمانی استفاده کرد؟ پاسخ دهد.
محسن بیات نیز در ادامه مطالب خود با عنوان زبان بدن سیاستمدارن، بخش دوم روانشناسی دستها؛ حرکات ترکیبی را مورد توجه قرار داده و تشریح کرده است.
بیانیه اخیر شعبانعلی بهرامپور، بهروز بهزادی، احمد توکلی، مجید رضاییان، یونس شکرخواه، مرتضی شیرازی، فریدون صدیقی، مهدی فرقانی، سید فرید قاسمی، علیاکبر قاضی زاده، محمود مختاریان و حسن نمکدوست به پاس قدردانی از سالها تلاش دکتر حسین قندی به همراه گزارشهای کوتاهی از حضور ماهنامه مدیریت ارتباطات در نمایشگاه مطبوعات و هفتمین کنفرانس بینالمللی روابطعمومی، از دیگر مطالبی است که در این ماهنامه منتشر شده است.
اما گفتوگوی ویژه این شماره در دانشگاه پوردو آمریکا و با پروفسور یحیی کمالیپور، رئیس گروه ارتباطات و هنرهای خلاق این دانشگاه، توسط نگین حسینی انجام شده است.
پروفسور یحیی کمالیپور راوری را بیشتر افراد آشنا با علوم ارتباطات میشناسند؛ نهفقط از آن رو که سالهای درازی است پرچم افتخار ایرانیان را در عرصه دانشگاههای آمریکا و ارتباطات جهانی برافراشته است، بلکه هم از آن جهت که در عین والامقامی، والامنش نیز هست، تواضع و مهربانی کمنظیری دارد و چنان ساده و بیتکلف با دیگران برخورد میکند که هرکسی را به تعجب وامیدارد. محور این مصاحبه، آشنایی بیشتر با فعالیتهای تخصصی پروفسور کمالیپور، نقطهنظرات فرهنگی و دیدگاههای ایشان در خصوص دنیای ارتباطات و رسانهها در عصر امروز است.
بررسی مفهوم جامعه مدنی و آسیبشناسی نهادهای ارتباطی، عنوان مصاحبه سید تقی کمالی و هاجر شادمانی با تقی آزاد ارمکی است. وی در این گفتوگو اظهار داشته: رسانههای جدید در جامعه مدنی مدرن بروز مییابند و محصول نوگراییاند.
بررسی ویژگیها، مخاطبان، کارکردها و اهداف رسانههای عامهپسند از جمله پروندههای نوزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به مدیریت وحید اقدسی است. عباس رضایی ثمرین به همین بهانه نوشتاری را با عنوان «سایه سنگین بر سر سیاست» مورد توجه قرار داده، بهاره محبی، به معرفی «جکی»؛ مجله محبوب دختران دهه ۷۰ انگلیس پرداخته، وحید اقدسی در گفتوگو با دکتر مهدیزاده کارکردهای مطبوعات عامهپسند را بررسی کرده و رضا جمیلی در نوشتارش به این پرسش که روزنامهنگاری شهروندی چه تأثیری بر روند «اسطورهسازی» رسانههای عامهپسند گذاشته است؟ پاسخ داده است.
همچنین در این پرونده سپهر فرهنگ در مطلبی به بررسی ویژگیهای روزنامه «هفت صبح» پرداخته، مصطفی مسجدی آرانی، رفتار دو مجله عامهپسند موفق بعد از انقلاب یعنی چلچراغ و همشهری جوان را تحلیل کرده و فروغ فکری به گفتوگو با سید جواد رسولی، سردبیر همشهری جوان نشسته است. در مطلبی دیگر مصطفی مسجدی آرانی نوشتاری را برای آن دسته از مطبوعاتی که بدون پایبندی به اصول حرفهای و اخلاقی روزنامهنگاری، صرفاً با اتکا به عنصر جذابیت در صدد جذب مخاطب به هر قیمتی هستند را با عنوان «چراغهای قرمز برای رسانههای زرد» به رشته تحریر درآورده است.
گروه اندیشه ماهنامه مدیریت ارتباطات به مدیریت منوچهر دین پرست، پرونده این شماره را به «فلسفه رسانه موسیقی» اختصاص داده است. نقد اجتماعی موسیقی رادیویی نوشته تئودر آدورنو با ترجمه امیر کیانپور، موسیقی در آستانه روح مطلق نوشته ایمان گنجی، فهم موسیقی؛ تلخیصی از مدخل فلسفه موسیقی دایرهالمعارف اینترنتی استنفورد نوشته ایمان آقابابایی و زبان اندیشه در موسیقی نوشته مهدی شام روشن از جمله مطالب این پرونده هستند.
گروه جامعه اطلاعاتی این ماهنامه نیز به مدیریت سید تقی کمالی و همکاری الهه حسینی وهاجر شادمانی، کارکردهای نهادهای مدنی حوزه ارتباطات و اطلاعات را مورد توجه قرار داده و در پرونده مربوط به آن گفتار و نوشتارهایی ازسیدتقی کمالی، دکتر محسن حاجی زینالعابدینی، سید ناصر نوربخش، هادی خانیکی، داریوش مطلبی، حجتالله مدیریان و محمد حسنزاده منتشر شده است.
همچنین در نوزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات بخش سیزدهم ترجمه کتاب نگارش در روابطعمومی با عنوان انتشار خبر و اطلاعات عمقی با ترجمه علیرضا باستانی منتشر شده است.
علاقمندان به تهیه نوزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات میتوانند علاوه بر کیوسکهای مطبوعاتی، آنرا از طریق خرید آنلاین از سایت www.cmmagazine.ir و یا www.prshop.ir تهیه نمایند.