گروه شهری: دانش‌آموزان مدارس تهران در روزی که زنگ مانور ایمنی و زلزله برای سیزدهمین سال متوالی در تمامی مدارس کشور به صدا درآمد، روز گذشته در حضور کارشناسانی از سازمان‌ها و نهادهای متولی خدمات اضطراری و مدیریت شهری از جمله سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، ستادهای مدیریت بحران مناطق 22 گانه، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، جمعیت هلال احمر و اورژانس به تمرین آموزه‌هایی پرداختند که رعایت آنها می‌تواند به نجات جان و حفظ ایمنی، در برابر زلزله منجر شود.

در مانور روز گذشته که زنگ آغاز آن در 22 مدرسه تهران همزمان با سایر مدارس به دست شهرداران مناطق 22 گانه نواخته شد، دانش‌آموزان به تمرین روش‌های پناه‌گیری و تخلیه امن اضطراری پرداختند. بر مبنای سناریوی اولیه، این مانور به‌دنبال فعال شدن گسل نیاوران و وقوع زلزله‌ای با قدرت 6 ریشتر و فرضیه بروز حوادث در بخشی از مدارس، دانش‌آموزان پس از پناه‌گیری صحیح به فضای باز منتقل شدند.
همچنین طی این مانور، دانش‌آموزان در تمرین عملی، نصب چادر، اطفای حریق، امداد و نجات و ارائه کمک‌های اولیه به حادثه‌دیدگان فرضی را تمرین کردند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به برگزاری مانور زلزله در 22 مدرسه تهران، از اجرای طرح سراسری آموزش مدیریت بحران برای همه دانش‌آموزان تهران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: آموزش سراسری مدیریت بحران و مقابله با زلزله با همکاری آموزش و پرورش به‌زودی برای همه دانش‌آموزان شهر تهران اجرایی خواهد شد.عزیزالله رجب‌زاده با اشاره به برگزاری مانور سراسری زلزله در مدارس کشور اظهار داشت: همه‌ساله در روز هشتم آذرماه، مانور سراسری زلزله در سراسر کشور برگزار می‌شود و به‌دنبال آن سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در ستادهای مدیریت 22گانه شهرداری تهران این مانور را در 22 مدرسه تهران برگزار می‌کند. وی با بیان اهداف این مانور افزود: آشنایی دانش‌آموزان با زلزله و چگونگی مقابله با آن، تمرین عملی و کاربری آموزش‌هایی که داده شده است، ارتقای آمادگی سازمان‌های تخصصی که با مجموعه ستادهای بحران مناطق همکار ی دارند، هماهنگی با سازمان‌ها برای مواقع بروز زلزله و بحران، ایجاد فرهنگ ایمنی و مقاوم‌سازی‌ و کاهش تلفات ناشی از زلزله از اهداف مهم این مانور است.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران تصریح کرد: پناه‌گیری صحیح که آموزش آن به دانش‌آموزان داده شده و همچنین تخلیه اضطراری از رویکردهای مهمی است که با اجرای این مانور دنبال می‌شود.
رجب‌زاده با بیان اینکه این مانور با همکاری همه سازمان‌های تخصصی برگزار می‌شود، گفت: ستاد مدیریت بحران شهر تهران، هلال احمر، اورژانس و سایر سازمان‌ها در برگزاری این مانور همکاری دارند و در همه 22 مدرسه‌ای که این مانور انجام می‌شود تیم‌های نظارت و بازرسی به‌منظور شناسایی نقاط ضعف و قوت مستقر شده است تا مشکلات احتمالی برای برنامه‌ریزی‌های آتی برطرف شود.
وی همچنین از امضای تفاهمنامه‌ای با اداره کل آموزش و پرورش استان تهران خبر داد و افزود: از ماه‌ها پیش این برنامه‌ریزی انجام شد تا یک میلیون دانش‌آموزشهر تهران تحت پوشش آموزش مدیریت بحران قرار گیرند و از این‌رو امکانات و لوازم مورد نیاز با کارشناسی آموزش و پرورش به این منظور تهیه شد.

رجب‌زاده تصریح کرد: پیش از این نیز برنامه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان اجرا می‌شد اما در این طرح دانش‌آموزان به‌طور مستمر آموزش می‌بینند و با اتصال به پرتال سازمان، آموزش‌ها را دائم دریافت می‌کنند و درنهایت برای آنان کارنامه اموزشی صادر می‌شود و کارت‌های عضویت گروه‌های دوام را نیز دریافت خواهند کرد.به گفته وی، آموزش سراسری مدیریت بحران و مقابله با زلزله با همکاری آموزش و پرورش به‌زودی برای همه دانش‌آموزان شهر تهران اجرایی خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین