گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود با اقدامی سؤال‌برانگیز، نام بورس تهران را از فهرست اعضای خود خارج کرد.

به گزارش همشهری، فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار که شامل بورس‌های معتبر دنیاست، یک نهاد رسمی بین‌المللی است که بورس‌های متشکل دنیا را تحت یک استاندارد و قواعد مشخص می‌پذیرد، اعضای این فدراسیون شامل موسسات مالی معتبر دنیا هستند که بخش بزرگی از دارایی‌های بازار‌های مالی دنیا را در اختیار دارند. طبق گزارش بولتن ماهانه فدراسیون جهانی موسوم به فوکس، در حال حاضر54 بورس بزرگ دنیا با 50 هزار میلیارد دلار دارایی عضو این فدراسیون هستند، این رقم، تقریبا مجموع کل دارایی بورس‌ها را در سراسر دنیا شامل می‌شود. بورس تهران از 2 دهه پیش با رعایت استاندارد‌ها و قواعد این فدراسیون به عضویت فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار درآمد و نام بورس تهران نیز هر ماه با انتشار گزارش آماری این فدراسیون منتشر می‌شد. بورس تهران از سال 1995 عضو این فدراسیون جهانی است.

این فدراسیون تا ماه گذشته یعنی اکتبر 2011، گزارش عملکرد بورس تهران را منتشر می‌کرد و نام بازار سهام تهران را در ذیل فهرست اعضای خود در گزارش‌های ماهانه‌اش قرار می‌داد اما در گزارش نوامبر 2011، که عصر روز چهارشنبه منتشر شد، این فدراسیون در اقدامی بی‌سابقه نام بورس تهران را از فهرست اعضای خود در ماه نوامبر حذف کرد و به جای آن نام 3 بورس دیگر را اضافه کرد. هنوز دلایل این اقدام سؤال‌برانگیز و مشکوک فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار روشن نیست. در اکتبر 2011، معادل 52 بورس معتبر جهان، عضو فدراسیون جهانی بودند. همزمان با خروج نام بورس تهران، در نوامبر 2011 نام فرابورس تایوان، بورس مبادلات آتی (فیوچرز) تایوان و همچنین بورس آر.‌تی. اس روسیه به فهرست اعضای فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار اضافه شد.

در همین رابطه حسن قالیباف‌اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با همشهری از دلایل حذف نام بورس تهران از میان فهرست اعضای فدراسیون جهانی ابراز بی‌اطلاعی کرد اما در عین حال تاکید کرد: این موضوع را در اسرع‌وقت پیگیری و ظرف چند روز آینده نتایج آن را اعلام خواهد کرد. ابوالفضل شهر آبادی مدیر امور بین‌الملل بورس اوراق بهادار تهران هم در گفت‌وگو با همشهری موضوع اخراج بورس تهران از فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار را تایید نکرد، اما در عین حال تاکید کرد:

این موضوع نیاز به بررسی دارد و پس از بررسی موضوع و پیگیری دلایل حضور نداشتن نام ایران در فهرست اعضای فدراسیون جهانی بورس‌ها، گزارش دقیقی ارائه خواهد شد. او در توضیح دلایل خروج نام بورس تهران گفت: فعلا نمی‌توان نظر دقیقی در این باره داد اما در چند روز آینده با انجام مکاتباتی با مسئولان فدراسیون جهانی، موضوع مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت. این گزارش حاکی است: با توجه به تعطیلی فدراسیون جهانی در روز‌های شنبه و یکشنبه و همچنین تعطیلی بورس تهران در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه احتمال دارد دست‌کم تا پایان هفته واقعیت ماجرا روشن نشود.

منبع: همشهری آنلاین