اختصاص مبلغ 49 میلیارد تومان یارانه حملونقل عمومی به مردم تهران در آستانه دهمین ماه سال در حالی صورت میگیرد که روزبهروز بر تعداد استقبال شهروندان تهرانی از شبکه مترو و ناوگان اتوبوسرانی افزوده میشود.براساس اعلام آخرین اطلاعات سرشماری نفوس و مسکن،8.5میلیون نفر در پایتخت تمرکز دارند که با توجه به اعلام اختصاص مبلغ 49 میلیارد تومان به مردم تهران، سهم هر شهروند تهرانی از یارانه حملونقل عمومی از ابتدای سال 90 تنها 22 تومان در روز بوده است!
اختصاص روزانه 22 تومان یارانه حملونقل عمومی به مردم تهران در حالی اعلام میشود که حدود 9 ماه از سال گذشته است. در این میان اختصاص قطره چکانی اعتبارات متروی تهران از سوی دولت که در واقع مطالبات مردم تهران محسوب میشود، در حالی صورت میگیرد که قطارهای مترو و اتوبوسهای شرکت واحد هر روز شلوغتر شده و پذیرای تعداد بیشتری از شهروندان هستند.
موضوع اصلی، تأمین فاینانسمترو
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه با گذشت حدود9 ماه از سال میبایست 75 درصد اعتبارات اتوبوسرانی و مترو پرداخت میشد، اعلام کرد: از 100 میلیارد تومان اعتبار شرکت واحد تنها 20 میلیارد و 900 میلیون تومان یعنی 21 درصد و از 90 میلیارد تومان اعتبار مترو نیز تنها 28 میلیارد تومان یعنی 31 درصد پرداخت شده است.سیدجعفر تشکری هاشمی با اعلام اینکه همین میزان کمک از سوی وزارت کشور که بهرغم تاخیر 9 ماهه به تهران پرداخت شده، جای قدردانی دارد، تاکید کرد: در حال حاضر موضوع اصلی حملونقل عمومی تامین فاینانسهای خطوط 2، 3، 6 و 7 متروست که بهدلیل تعللهایی که صورت گرفته دچار مشکل شده و نیاز به حمایت جدی و فوری دارد.
نیاز 90 میلیاردی مترو به یارانه
از سوی دیگر مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران با اشاره به اینکه مترو حداقل به 90 میلیارد تومان یارانه نیاز دارد، گفت: این در حالی است که مسئولان دولتی بعد از گذشت حدود 9 ماه از سال تصمیم دارند تنها 28 میلیارد تومان از یارانه بلیت مترو را بپردازند.علی محمدقلیها با تاکید بر اینکه متأسفانه در پرداخت یارانه بلیت مترو تعلل و کم کاری کردند، افزود: مدیریت شهری برای بازگشایی 110 میلیارد تومان فاینانس مترو اقدامات لازم را انجام داده و حتی 11 میلیارد تومان از آن را نیز پیشپرداخت کرده است.محمد قلیها با بیان اینکه قرار بود درصورت پرداخت بموقع یارانه بلیت مترو از سوی دولت مابقی پیشپرداخت سررسید متروی تهران در مهر ماه پرداخت شود، تصریح کرد: اکنون مدیریت شهری در حال تلاش و رایزنی برای بازگشایی مجدد اسناد اعتباری است.وی با تاکید بر اینکه متروی پایتخت در شرایط بحرانی قرار گرفته، اضافه کرد: تعداد زیادی از واگنهای مترو در گمرک مانده و خاک میخورند و بهدلیل عدمبازگشایی فاینانسها، تجهیزات و قطعات مورد نیاز مترو برای تعمیرات واگنهای مترو وارد کشور نشده است.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران در پایان با اعلام اینکه پس از بازگشایی مدارس و سرد شدن تدریجی هوا بر تعداد مسافران مترو اضافه شده و تعداد مسافران مترو به مرز 3 میلیون مسافر در روز نزدیک میشود، خاطرنشان کرد: ظاهرا دولت اعتقادی به پرداخت کامل اعتبارات مترو ندارد و مبلغ 20 میلیارد تومانی را هم که تصمیم به پرداخت آن گرفته، بههیچعنوان مشکلات مترو را حل نمیکند.
در سال 89 نیز دولت تنها 43 میلیارد تومان بابت یارانه بلیت مترو پرداخت کرده بود، درحالیکه در سال گذشته کمک پرداختی از سوی شهرداری تهران بابت یارانه بلیت مترو 79 میلیارد تومان یعنی نزدیک به دو برابر سهم پرداختشده از سوی دولت بود.