مقام‌های دولت عراق در مراسمی‌ ویژه سرانجام پس از ۹سال به‌صورت رسمی خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را جشن گرفتند تا فصل جدیدی در تاریخ این کشور آغاز شود.

این مراسم رسمی در چارچوب سلسله اقدامات قبل از خروج نهایی نیروهای آمریکایی که روند آن تا پایان سال میلادی تکمیل می‌شود با حضور جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق، نوری مالکی نخست‌وزیر این کشور، تعدادی از وزرا، اعضای پارلمان عراق و جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، همچنین سفیران و فرماندهان نظامی در کاخ«الفاو» در منطقه الخضراء بغداد برگزار شد. در این مراسم معاون رئیس‌جمهور آمریکا که به نوعی می‌کوشید ناراحتی خود را از عدم موفقیت آمریکا در عراق پنهان کند، اذعان کرد: عراق هم‌اکنون استقلال کامل خود را به‌دست آورده است.

در این مراسم همچنین نوری‌مالکی در سخنانی به حضور مربیان نظامی آمریکایی در عراق اشاره کرد. این در حالی است که پیش از این ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی فاش کرد که دولت این کشور قصد دارد توافقنامه‌ای را با آمریکا امضا کند که طی آن از نیروهای آمریکایی برای دفاع از حریم هوایی عراق استفاده کند.

تحویل مرکز فرماندهی نظامیان آمریکا

روز گذشته مقام‌های نظامی آمریکا به‌صورت رسمی اعلام کردند که مرکز فرماندهی نظامیان آمریکا در عراق موسوم به «اردوگاه پیروزی» تحت مسئولیت دولت عراق قرار گرفته است. سرهنگ باری جانسون، سخنگوی ارتش آمریکا در عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: این پایگاه دیگر تحت کنترل آمریکا نیست و مسئولیت کامل آن به‌عهده دولت عراق خواهد بود.پس از اشغال عراق توسط نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در سال 2001، آمریکایی‌ها محوطه یک مجتمع بزرگ مسکونی متعلق به صدام حسین واقع در نزدیکی فرودگاه بغداد را به‌عنوان مرکز فرماندهی خود برگزیدند و آن را اردوگاه پیروزی نامیدند. در اوج حضور نظامی آمریکا در عراق، بیش از ۴۶هزار نظامی آمریکایی در این اردوگاه مستقر بودند و نماد حضور نظامیان آمریکا در عراق به حساب می‌آمد.

این اردوگاه که مجموعه‌‌ای از کاخ‌های صدام به حساب می‌آید به‌قدری وسیع است که نیروهای آمریکایی آن را به بخش‌های مختلف تقسیم کردند و یک خط اتوبوسرانی برای رفت‌وآمد نظامیان در محوطه آن راه انداختند. درصورتی که نظامیان آمریکایی از غذاهای رستوران داخل این اردوگاه خسته می‌شدند می‌توانستند از شعبه‌های چند رستوران زنجیره‌ای آمریکا که درون این اردوگاه تاسیس شده ‌بود، استفاده کنند.
علاوه بر این، در آنجا آمریکایی‌ها کارخانه‌ای برای تولید آب آشامیدنی برای نیروهای خود با توانایی تولید ۵۰۰هزار بطری راه‌اندازی کرده بودند و از هر طریقی می‌کوشیدند به نوعی ناامیدی سربازان آمریکایی را جبران کنند.

بایدن: ادعای پیروزی نداریم

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا پس از برگزاری مراسم رسمی پایان حضور نیروهای آمریکایی در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفت: ما ادعای پیروزی در عراق نداریم. وی با اشاره به اینکه دولت عراق توانایی دفاع از این کشور را دارد اعلام کرد: آنچه ما مدعی آن هستیم این است که کاری که دولت آمریکا قرار بوده انجام دهد صورت گرفته است.

۸کشته در تیراندازی و انفجار

مقامات امنیتی عراق اعلام کردند حداقل 8نفر در عراق بر اثر انفجار بمب و تیراندازی کشته شده‌اند. به گفته مقام‌های امنیتی 4نفر بر اثر انفجار 2بمب کنار جاده‌ای در منطقه تاجی در شمال بغداد کشته شدند. همچنین گزارش‌ها از حمله به یک پاسگاه بازرسی و انفجار 2بمب دیگر در ۷۵کیلومتری شهر کرکوک خبر می‌دهد.

مذاکرات بایدن در ترکیه

معاون رئیس‌جمهور آمریکا پس از پایان دیدار خود در عراق راهی ترکیه شد تا با مقام‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.بایدن روز گذشته با رئیس پارلمان و رئیس‌جمهور ترکیه مذاکره کرد؛ مذاکراتی که گفته می‌شود محور اصلی آن مسائل مرتبط با سوریه بوده است. بایدن به محض رسیدن به ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه حریت با تقدیر از مقام‌های ترکیه، این کشور را «یک رهبر واقعی» خواند.وی تأکید کرد که آمریکا به همکاری‌های خود با ترکیه برای رسیدن به اهداف مشترک در خاورمیانه و شمال آفریقا ادامه خواهد داد. اردوغان به‌دلیل عمل جراحی با بایدن دیدار و گفت‌وگویی نداشته‌است.

منبع: همشهری آنلاین