گروه اجتماعی: فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خبر داد: در برخی از موارد خودروسازان خارجی استانداردهای جعلی به پلیس ارائه کرده‌اند.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم که در آغاز اجرای طرح زمستانه در جاده‌ها با حضور رئیسان پلیس راهور کشور سخن می‌گفت و ایسنا خبر آن را منتشر کرد، درباره تولید برخی خودروهای غیرایمن توضیح داد: در این خصوص بحث تحریم‌ها وجود دارد که به همین دلیل ما با خودروسازان مساعدت می‌کنیم.

احمدی‌مقدم ادامه داد: در حال حاضر آنان ملزم شده‌اند روی خودروهای تولیدی خود ترمز ضدقفل و کیسه هوا نصب کنند که امیدواریم این کیسه‌ها بادکنکی نباشند و به موقع عمل کنند.

او با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات پیش آمده در این زمینه بررسی درست عمل کردن این تجهیزات است، گفت: در کشور مرکز استاندارد تست خودرو نداریم که باید این مراکز در کشور ایجاد شود چرا که در برخی از موارد خودروسازان خارجی استانداردهای جعلی به پلیس ارائه کرده‌اند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در قانون جدید اختیاراتی به پلیس راهنمایی و رانندگی داده شده است، گفت: در قانون جدید اگر خودرویی بر اثر ضعف ایمنی حادثه ببیند خودروساز مقصر است و اگر دستگاه‌های امدادی دیر به محل برسند آنها مقصرند. از سوی دیگر اگر وزارت راه در انجام وظایف راهسازی خود کوتاهی کند وزارت راه مقصر بوده و اگر پلیس وظایف خود را به درستی انجام ندهد این دستگاه مقصر است و باید خسارت پرداخت کند.

فعلا هر دو جریمه نوشته می‌شود

احمدی‌مقدم با بیان اینکه اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی به توضیح احتیاج دارد، تاکید کرد: ممکن است بر اثر اجرای این قانون برخی از اقشار ضعیف جامعه دچار مشکلاتی شوند بنابراین برای آگاهی‌بخشی به مردم این قانون را با یک‌ماه تاخیر از ابتدای دی‌ماه آغاز خواهیم کرد.

به گفته فرمانده ناجا در روزهای ابتدایی اجرای این قانون نرخ جدید و قدیم جریمه‌ها در برگه‌های جریمه برای متخلفان درج می‌شود تا آنان از تفاوت نرخ جریمه‌ها در قانون جدید باخبر شوند.احمدی‌مقدم با بیان اینکه ممکن است با افزایش مبلغ جریمه‌ها عده‌ای بخواهند با رشوه دادن از اعمال جریمه فرار کنند خاطرنشان کرد: البته این موارد در حال حاضر به حداقل رسیده است اما وجود دارد و در همین راستا باید نظارت خود را توسعه دهیم و اعمال قانون را تا جایی که ممکن است بر عهده دستگاه‌ها و سیستم‌های الکترونیک بگذاریم که قابل مذاکره نیستند.

جریمه‌ها کجا می‌رود؟

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه درآمد ناشی از جریمه‌های رانندگی تاثیری بر درآمد ناجا ندارد، گفت: جریمه‌های رانندگی به حساب درآمد دولت و خزانه واریز می‌شود؛ یعنی اگر ما کسی را جریمه کنیم یا نکنیم در بودجه ما تاثیری نخواهد داشت.احمدی‌مقدم روز شنبه در همایش روسای پلیس راهور درخصوص چگونگی اجرای مرحله رسیدگی به قانون تخلفات رانندگی و آغاز طرح زمستانه پلیس‌راه گفت: مقصود ما این نیست که مردم جریمه شوند چرا که از جریمه شدن مردم نیروی انتظامی منتفع نمی‌شود.

هفته گذشته نیز رئیس پلیس راهور ناجا توضیحی در این باره داده بود.سردار اسکندر مومنی در نشست خود با خبرنگاران گفت: تاکنون تمامی مبالغ جرایم رانندگی به حساب خزانه واریز می‌شد و جزو درآمدهای عمومی کشور بود، اما براساس قانون جدید که از سال آینده (قانون بودجه سال 91) اجرایی می‌شود 20 درصد از مبلغ جریمه به حساب صندوق دیه، 60درصد در راه‌های برون‌شهری برای رفع نقاط حادثه‌خیز در اختیار وزارت راه و به همین میزان در راه‌های درون‌شهری برای توسعه معابر و بهسازی آن در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، 15 درصد برای ایجاد سامانه‌های هوشمند و تجهیزات ترافیکی در اختیار پلیس راهور و 5 درصد نیز برای فرهنگسازی عمومی درخصوص آمد‌‌وشد قرار خواهد گرفت.

19 هزار و 175 تیم، 40 بالگرد

مومنی هم در رزمایش پلیس راهور که آغازکننده طرح زمستانه بود، حضور داشت.رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به آغاز طرح زمستانه پلیس راهور در 25‌استان کشور از شنبه 12آذر گفت: بر این اساس 200 هزار نفر نیروی عملیاتی در بخش‌های مختلف در این طرح مشارکت دارند.

سردار اسکندر مومنی با بیان اینکه از امروز طرح زمستانی آغاز می‌شود گفت: سازمان راهداری با استقرار 19 هزار و 175 تیم در سراسر کشور در این طرح شرکت می‌کند. همچنین اورژانس کشور با 3‌هزار و 600‌تیم، هلال احمر 2 هزار تیم، پلیس‌راه با 2 هزار تیم و پلیس درون شهری با 599‌تیم در این طرح حضور دارند.

او با بیان اینکه 40 فروند بالگرد توسط نیروی انتظامی، هلال‌احمر و اورژانس این طرح را پشتیبانی می‌کنند، گفت: 99 نقطه برفگیر هم در گردنه‌های کشور شناسایی شد که علاوه بر ایستگاه‌های ثابت، در این نقاط نیز با هماهنگی تمامی دستگاه‌ها حضور خواهیم داشت.

در حادثه سفارت انگلیس پلیس به وظیفه ذاتی خود عمل کرد

فرمانده نیروی انتظامی گفت: 12نفر در رابطه با حادثه سفارت انگلیس بازداشت شده و به مقام‌های قضایی معرفی شدند.س

ردار اسماعیل احمدی‌مقدم شنبه در حاشیه رزمایش طرح زمستانی پلیس راهور در گفت‌وگو با خبرنگاران ادامه داد: در این حادثه پلیس تمام کسانی را که وارد این سفارتخانه شده بودند، خارج کرد و براساس وظیفه ذاتی خود حفاظت پیرامونی در اطراف این سفارتخانه را نیز افزایش داد.

او با بیان اینکه عملکرد نیروی انتظامی باعث شد از اشتباهات بیشتر جلوگیری شود، ادامه داد: مأمورین سفارتخانه به خاطر افزایش حفاظت‌ها و اینکه هیچ کدام از کارکنان این سفارتخانه مورد آسیب قرار نگرفتند، از پلیس تقدیر و تشکر کردند.

منبع: همشهری آنلاین