دوازدهمین دوره رقابت‌های جام جهانی والیبال در ژاپن با قهرمانی ششم روس‌ها و صعود 3 تیم روسیه، لهستان و برزیل به بازی‌های المپیک لندن و مقام نهمی تیم ایران به پایان رسید.

تیم ملی والیبال ایران در آخرین بازی خود در مصاف با ایتالیا 3 بر یک مغلوب شد و در نهایت با 5 برد و 6 باخت به‌کار خود در این جام خاتمه داد. با وجود آنکه پیروزی تیم ایران مقابل تیم‌های لهستان، آرژانتین و صربستان نقطه عطف حضور شاگردان خولیو ولاسکو در جام جهانی بود، شکست مقابل چین تنها نقطه منفی در کارنامه قهرمان جدید جام ملت‌های آسیا بود که موجب شد تا تیم ایران فرصتی تاریخی را برای قرار گرفتن در جمع 8 تیم برتر جام جهانی از دست بدهد؛

مقامی که می‌توانست حداقل 25 امتیاز را برای تیم ملی کشورمان در جدید‌ترین رده‌بندی فهرست تیم‌های برتر جهان از سوی FIVB به همراه داشته باشد و برای نخستین بار ایران را در رتبه دهم و بالاتر از سایر تیم‌های آسیایی قرار دهد. تیم ایران در حالی به‌تدریج از مکان پنجمی در جدول این رقابت‌ها به مقام نهمی نزول کرد که برخلاف درخشش در مراحل اول و دوم جام در شهرهای ناگویا و اساکا، در مراحل سوم و چهارم در شهرهای فوکواوکا و توکیو در رویارویی با تیم‌های مطرح جهان (آمریکا، روسیه، برزیل و ایتالیا) و همچنین چین شکست خورد و تنها بردش برابر مصر قهرمان جام ملت‌های آفریقا به‌دست آمد.

ایتالیای با انگیزه

دیدار ایران و ایتالیا در آخرین روز بازی‌های جام جهانی ژاپن به دلایل بسیاری، متفاوت با بازی سال پیش این دو تیم در میلان ایتالیا و در چارچوب مسابقات قهرمانی جهان بود. ایتالیایی‌ها برخلاف بازی قبلی دو تیم که صعودشان از دور مقدماتی از قبل قطعی شده بود و حتی در میانه راه آناستازی مربی این روزهای لهستان پس از برتری در 2 ست، نفرات جوان‌تر را به میدان فرستاده بود، این بار با تمام وجود به‌دنبال یک برد قاطع برای راهیابی به المپیک در رقابت با تیم برزیل بودند و به همین دلیل مائورو ست هرگز همانند آناستازی ریسک نکرد.

با این اوصاف همان یک ست از دست داده در برابر ایران در ست سوم کار دست ایتالیایی‌ها داد و بخت صعود به المپیک را از دارنده مدال نقره المپیک‌های 1996 آتلانتا و 2004 آتن گرفت. آتزوری‌ها برای صعود به المپیک حتی دوباره ماسترانجلو و آلساندرو فی را به‌رغم خداحافظی پس از مسابقات جهانی ایتالیا به تیم ملی فراخواندند تا جایی که از وجود «فی» در این بازی‌ها در پست دفاع وسط استفاده کردند. ایتالیایی‌ها مقابل ایران ست‌های اول و دوم را خیلی راحت با نتایج 25 بر 13 و 25 بر 17 روی درخشش ساوانی و میشال لاسکو بردند، اما در ست سوم این تیم ایران بود که روی سرویس‌های غفور، موسوی و فیاضی ایتالیا را با پیروزی 25 بر 20 در اضطراب شکست فرو برد.

مائورو در ست چهارم با چند جابه‌جایی تیمش را دوباره به بازی برگرداند و خیلی زود به برتری اولیه تیم ایران در این ست با برتری 25 بر 18 خاتمه داد. شادی ایتالیایی‌ها دیری نپایید و خیلی زود به فاصله چند ساعت برزیل با شکست مطلق ژاپن، جواز صعود به المپیک را به‌دنبال تیم‌های روسیه و لهستان گرفت و ایتالیا با همان یک ست از دست داده برابر ایران از رسیدن به لندن باز ماند.

قهرمانی روس‌ها

در آخرین روز رقابت‌های جام جهانی، روسیه با پیروزی 3 بر 2 مقابل لهستان انتقام شکست چند ماه پیش خود در بازی رده‌بندی جام ملت‌های اروپا را گرفت و برای ششمین بار فاتح جام جهانی شد. لهستان با این شکست دوم شد. برزیل در بازی با ژاپن با اطلاع از نتیجه بازی ایران و ایتالیا با شکست 3بر صفر میزبان به‌عنوان تیم سوم راهی المپیک شد. در سایر بازی‌های روز آخر صربستان با برتری 3 بر صفر برابر آمریکا جای تیم ایران را در مکان هشتم جدول گرفت.آرژانتین 3 بر یک بر چین غلبه کرد و کوبا نیز 3 بر یک از سد مصر گذشت.

رده بندی نهایی

1- روسیه 2- لهستان 3- برزیل
4- ایتالیا 5 - کوبا 6 - آمریکا 7- آرژانتین 8- صربستان 9- ایران 10- ژاپن
11- چین 12- مصر

منبع: همشهری آنلاین