گروه بورس: معاون مالی و اداری شهرداری تهران ضمن اعلام آمادگی برای احداث مرکز مالی ایران اعلام کرد:

شهرداری تهران برای فراهم‌کردن مقدمات احداث یک منطقه آزاد مالی آمادگی دارد و در طرح جامع تفصیلی فضای کافی برای ایجاد مناطق مالی وجود دارد.به گزارش همشهری، طرح احداث مرکز مالی ایران که4 سال پیش توسط علی رحمانی مدیرعامل سابق بورس اوراق بهادار ارائه شده بود، طرحی است که براساس آن یک مرکز مالی بین‌المللی با شرایط اقتصادی ویژه در تهران تاسیس می‌شود و این مرکز به مقر اصلی بازار سرمایه و بازار مالی ایران تبدیل می‌شود. اما این طرح به‌دلیل برخی مخالفت‌ها هرگز اجرا نشد.

طرح مرکز مالی ایران پس از خداحافظی علی رحمانی از بورس تهران به دلایل نامعلوم و اعلام‌نشده‌ای به دست فراموشی سپرده شد. این موضوع باعث شد بازار سرمایه ایران به‌دلیل پراکندگی جغرافیایی متحمل هزینه‌های سنگینی شود و از سوی دیگر هزینه‌های بیشتری را به فضای شهری تحمیل کند.

براساس این طرح قرار بود با همکاری نظام پولی کشور و بازار سرمایه، نخستین مرکز مالی ایران در کنار برج میلاد افتتاح شود اما حسن قالیباف اصل که پس از پایان تصدی علی رحمانی مدیریت شرکت بورس را برعهده گرفت در دومین مجمع سالانه شرکت بورس اوراق بهادار اعلام کرد: مرکز مالی ایران به‌عنوان پوسته‌ای بود که ایجاد شد و افزایش سرمایه شرکت بورس به همین دلیل مطرح شد و مذاکراتی با شهرداری برای اختصاص زمین برای مرکز مالی انجام شد که متأسفانه نتیجه‌ای دربرنداشت. پس‌از آن شهرداری تهران مجوز ساخت ساختمان جدید بورس تهران را در منطقه 2 صادر کرد.

سازمان بورس و اوراق بهادار نیز معتقد بود این طرح باید از سوی بخش خصوصی اجرا شود نه یک سازمان حاکمیتی و نظارتی.
بر همین اساس این طرح هرگز اجرا نشد و با وجود تشکیل شرکت مرکز مالی ایران و اعلام آمادگی حداقل 3‌سرمایه‌گذار خارجی برای این طرح هیچ اقدامی برای اجرای طرح انجام نشد.

اعلام آمادگی شهرداری

اما در تازه‌ترین رویداد، حسین محمدپورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری ضمن اعلام آمادگی شهرداری تهران در پاسخ به اینکه پروژه مرکز مالی بین‌المللی که بنا بود در کنار برج میلاد احداث شود در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ گفت: با مساعدت شهرداری یک زمین در منطقه 2 به بورس اوراق بهادار داده شد اما در زمینه احداث منطقه آزاد مالی هم شهرداری کاملا آمادگی دارد و مخصوصا اینکه در طرح جامع تفصیلی فضای کافی برای ایجاد مناطق تجاری و مالی وجود دارد و اگر دوستان در این زمینه جدی وارد عمل شوند شهرداری استقبال می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا زمین خاصی برای این کار اختصاص خواهد یافت، گفت: این امکان برای شهرداری وجود دارد تا همه امکانات شهری را در این زمینه در اختیار متولیان پروژه قرار دهد ضمن اینکه می‌توانیم امکان بارگذاری تجاری را هم در چنین پروژه ای لحاظ کنیم اما از آنجا که حجم پروژه‌های شهری بالاست، شهرداری نمی‌تواند به‌عنوان متولی وارد عمل شود اما آمادگی داریم پتانسیل لازم را ایجاد کنیم تا بخش خصوصی این پروژه را اجرا کند.

منبع: همشهری آنلاین