متروپلیس جایزه ویژه برترین شهر جهان را به شهرداری تهران اعطا کرد.

دهمین اجلاس متروپلیس (اتحادیه کلانشهرها و پایتخت‌های جهان) که امسال در کشور برزیل بر پا شد پایتخت جمهوری اسلامی ایران را یکی از 10شهر برتر جهان در زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مورد تقدیر قرار داد.براساس این گزارش، دیروز در چهارمین جشنواره نوآوری و پژوهش در حوزه مدیریت شهری و با حضور دکتر محمد باقر قالیباف از این جایزه جهانی و تقدیر بین‌المللی رونمایی شد.

این جایزه جهانی که 3سال یک بار به یکی از 162 کلانشهر جهان تعلق می‌گیرد، امسال به‌دلیل تلاش مدیریت شهری در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی و بهره‌گیری از روش‌های مناسب نظیر سامانه اتوبوس تندرو(BRT)، دوچرخه‌های عمومی و... به تهران اختصاص یافت.

این جایزه به فعالیت شهرداری در سال‌های 2009 تا 2011 اعطا شده‌‌است. شهرداری تهران در کنار شهرداری‌های کلانشهرهایی نظیر مونترال، ملبورن، ریودوژانیرو، مکزیکوسیتی و سئول انتخاب شده‌است.پیش از این و در سال2008 نیز شهردار تهران - که ریاست مجمع شهرداران آسیایی را برعهده دارد - موفق شد در بین 820 شهردار جهان در جمع 8 شهردار برتر قرار گیرد.

سال گذشته هم جایزه اجلاس حمل‌ونقل پایدار در واشنگتن که با مشارکت سازمان ملل متحد و تشکل‌های تخصصی حوزه حمل‌ونقل برگزار شده بود، به شهردار تهران تعلق گرفت و تهران در زمره 5 شهر برتر جهان در این حوزه معرفی شد.
به همین مناسبت روز گذشته رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در جشنواره نوآوری و پژوهش در حوزه مدیریت شهری، کسب عنوان در کنفرانس «مترو پلیس» را گامی در جهت توسعه شهر و ارتقای زندگی شهروندان تهرانی دانست و این افتخار را به همه شهروندان تهرانی تبریک گفت.

مرتضی طلایی عملکرد شهرداری تهران در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی را قابل‌قبول و گسترده ارزیابی کرد و افزود: در مجموعه مدیریت شهری تهران اعم از شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران یکی از اولویت‌های جدی توسعه حمل‌ونقل عمومی است و این توسعه از مسیر ایجاد و گسترش سیستم‌های متنوع حمل‌ونقل اعم از ریلی، اتوبوس و تاکسی به دست می‌آید.

طلایی ضمن اشاره به سامانه اتوبوس‌های تندرو (بی آر تی) به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم در دست مدیریت شهری گفت: امروز شاهد هستیم که در تهران هر چند هفته یک بار یک ایستگاه جدید مترو راه‌اندازی می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده عزم جدی مدیریت شهری در توسعه حمل‌ونقل عمومی است و باید از طرف دولت حمایت شود.

عنوان جهانی، مایه مباهات تهرانی‌ها

خسرو دانشجو سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: به‌عنوان یک شهروند تهرانی و عضو شورای اسلامی شهر تهران کسب عنوان شهر برتر در دهمین کنفرانس متروپلیس از سوی شهرداری تهران را مایه افتخار و مباهات برای هر شهروند تهرانی می‌دانم. وی با بیان اینکه فعالیت شهرداری تهران در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه طی چند سال اخیر قابل‌قبول و به سمت شاخص‌های توسعه بوده است، افزود: گذشته از ایرادات جزئی که در ایجاد، راه‌اندازی و فعالیت سامانه اتوبوس‌های تندرو وجود دارد، باید گفت که این سامانه یکی از نقاط قوت شهر تهران در زمینه حمل‌ونقل عمومی است.

دانشجو افزود: همه می‌دانیم که امروز فعالیت و تلاش شهرداری تهران در زمینه توسعه شبکه حمل‌ونقل به‌ویژه در گسترش مترو بسیار خوب و قابل‌قبول است؛ همچنین سیستم‌هایی نظیر بی‌آر‌تی هم توانسته به‌عنوان یک محرک در این زمینه در کنار مترو عملکرد خوبی داشته باشد.

حرکت در جهت صحیح

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در مورد انتخاب پایتخت کشورمان به‌عنوان یکی از 10 شهر برتر جهان در دهمین اجلاس مترو پلیس گفت: انتخاب تهران این پیام را دارد که نگاهی منطقی، اصولی و منطبق با یافته‌های روز دنیا در مدیریت شهری حاکم است.

سید جعفر تشکری هاشمی اظهار کرد: تا چند سال اخیر حمل‌ونقل عمومی از توسعه یافتگی لازم برخوردار نبود اما مدیریت شهری تلاش کرد که این تفکر را تغییر دهد و نوع نگاه به مسائل شهری را عوض کند به همین دلیل حمل‌ونقل عمومی در اولویت قرار گرفت و ساخت‌و‌ساز مترو به‌رغم همه محدودیت‌ها با شتاب فزاینده انجام شد.

تشکری هاشمی گفت: به موازات توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسعه حمل‌ونقل پاک نیز مورد توجه قرار گرفت که توسعه پیاده راه‌ها و مسیر‌های دوچرخه‌سواری در این راستا بوده، چنانچه امروز در تهران بیش از 10 هزار نفر عضو مجموعه دوچرخه‌سواری فقط در 2 منطقه شهر هستند که امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده طی ماه‌های آتی شاهد پیشرفت و تحولات بسیار خوب و گسترده در این زمینه نیز باشیم.

مدال افتخاری بر سینه پایتخت

بنا براین گزارش، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی نیز از شنیدن خبر قرار گرفتن تهران در میان 10 کلانشهر برتر دنیا ابراز خرسندی کرد و گفت: تلاش‌های شهرداری تهران، مدال افتخار خدمت را نصیب پایتخت ایران کرد.پرویز سروری با اشاره به انتخاب تهران در اجلاس متروپلیس گفت: به شهرداری تهران برای کسب این موفقیت بسیار ارزشمند تبریک می‏گویم و معتقدم این حق شهر تهران است که این مدال افتخار را دریافت کند. نماینده مردم تهران افزود: طی سال‌های اخیر در کلانشهر تهران شاهد ارتقای چشمگیر خدمات شهری هستیم که این مهم برای مردم نیز کاملا محسوس و رضایت‏بخش بوده، لذا این انتخاب حق شهرداری تهران است.

وی تصریح کرد: توسعه و افزایش ظرفیت حمل‌ونقل عمومی در کنار نوآوری در این حوزه، کیفیت ترافیک را بهبود بخشید و این یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‏های شهرداری تهران بوده که امروز نقش بسیار مؤثری در جابه‌جایی شهروندان تهرانی ایفا می‌کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: احداث تونل توحید به‌عنوان عظیم‏ترین پروژه شهری خاورمیانه، احداث تونل صدر- نیایش، راه‏اندازی خطوط بی‏آر‏تی و اقداماتی از این دست، بزرگ‌ترین بارزه‌های این دوره مدیریت شهری است که تهران را متحول کرد.

رمز موفقیت شهرداری تهران

مهدی کوچک‌زاده، نماینده مردم تهران در مجلس نیز با تبریک به شهرداری تهران به مناسبت دریافت جایزه برتر در اجلاس متروپلیس گفت: رمز موفقیت شهرداری تهران انجام امور شهری و رضایتمندی مردم تهران است.مهدی کوچک‌زاده تعیین زمان‌بندی پروژه‌های عمرانی را ابداعی مؤثر در مدیریت شهری پایتخت دانست و گفت: از زمانی که دکتر قالیباف مدیریت شهری تهران را برعهده گرفت، روشی را ابداع کرد که تحویل پروژه‌های عمرانی در همان زمان اعلام شده در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: این کار باعث شد تا مردم به مدیران اعتماد کنند و در مقابل، مدیران نیز با اطلاع‏رسانی به مردم حق آنها را ادا کنند.
اوج این اتفاق به گفته ا ین نماینده مجلس در مورد بوستان ولایت بود.

شهردارتهران: پیشرفت کشور، همواره در گرو تحقیق و پژوهش است

محمد باقر قالیباف شهردار تهران با حضور در چهارمین جشنواره پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری تاکید کرد: پیشرفت کشور در گرو تحقیق و پژوهش است. شهردار تهران گفت: مهم‌ترین اولویت برای تحقیق و پژوهش در جامعه شهری ما و به‌ویژه در شهر تهران توجه به توسعه معنوی شهر است و در این حوزه بیش از هر زمینه دیگری نیازمند کار هستیم. به گفته قالیباف همه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در حوزه معنوی شهر دچار آسیب هستیم.

وی دغدغه‌های همیشگی جوامع را پیشرفت دانست وتاکید کرد: پیشرفت زمانی اتفاق می‌افتد که بتوانیم دسترسی خوبی به علم پیدا کنیم و پیشرفت علمی ضمانت پیشرفت هر جامعه‌ای است که این امر ریشه در تحقیق و پژوهش دارد. قالیباف خاطرنشان کرد: در این زمینه نظام جمهوری اسلامی جایگاه و پیشرفت خوبی داشته است اما به خاطر عقب ماندگی‌های گذشته تا امروز، باید در حوزه تحقیق و پژوهش تلاش کنیم. شهردار تهران در ادامه گفت: ما مدیران اجرایی نباید احساس کنیم که از همه چیز آگاهیم زیر انحراف از زمانی پیدا می‌شود که بگوییم بر همه چیز آگاهیم و به مطالعه و تحقیق نیاز نداریم و نتیجه این می‌شود که کارها را با سعی و خطا انجام دهیم.

منبع: همشهری آنلاین