همشهری آنلاین: وزیر آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که ترسیم چشم‌انداز نظام تعلیم و تربیت در افق 1404 است، راهکارهای زیادی برای این نظام تعریف شده است.

 

به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجی‌بابایی در مراسم "رونمایی از سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش " که با حضور رییس‌جمهور و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد،این روز را یکی از بزرگترین روزهای آموزش و پرورش خواند و گفت: نظام تعلیم و تربیت برای اولین‌بار صاحب فلسفه تعلیم و تربیت مبتنی بر آموزه‌های دینی، اسلامی و قرآنی وسیره اهل بیت می‌شود.

وی گفت: امروز آموزش و پرورش دارای سند تحول است؛ سندی که برگرفته از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی بوده و در طول دوسال گذشته با تاکیدی که مقام معظم رهبری و رییس جمهوری داشتند تدوین شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی این سند مهم را نهایی کرد و امروز رونمایی شد.

به گفته حاجی‌بابایی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طی هشت ماه در صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی و هفت ماه در صحن کمیسیون سه‌جانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و رییس‌جمهور در طول این مدت تمام زمینه‌ها را در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نهایی شدن این سند آماده کرد تا امروز این سند با این محتوا به نتیجه برسد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: رتبه‌بندی معلمان همانند اساتید دانشگاه از اتفاقات خوب سند تحول بنیادین است و آنچه که در این سند و در تعریف و تدوین دانشگاه فرهنگیان دیده شده یک دانشگاه تمام عیاری است که معلمان را درخور نظام جمهوری اسلامی ایران تربیت می‌کند.

به گفته حاجی‌بابایی، جایگاه مدرسه بحث بسیار ویژه‌ای در چشم‌انداز 1404 است و اولویت‌های مجتمع‌ها و استمرار تربیت از ویژگی‌های منحصر به فرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مبانی دینی، توجه به قرآن، توجه به نماز، رابطه دانش‌آموز با خدا و ائمه اطهار از ویژگی‌های دیگر مهم این سند است.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های قابل توجه سند تحول بنیادین جایگاه خانواده است، خاطرنشان کرد: در این سند خانواده به عنوان شریک اصلی و مهم نظام تعلیم و تربیت دیده شده که علاوه بر رابطه تعاملی با مدرسه و یکی از بنیان‌های اصلی تربیت باید به عنوان شریک نظام تعلیم و تربیت دیده شود.

حاجی‌بابایی گفت: از ویژگی‌های تعیین‌کننده در سند تحول توجه به اهداف تعلیم و تربیت، تفکرمحور کردن دانش‌آموزان، خلاقیت و نوآوری، نگاه به دانش‌آموز، نگاه به معلم، نگاه به نظام تعلیم و تربیت است.

وی خاطرنشان کرد: در یکی از راهکارهای سند تحول بنیادین بر متناسب‌سازی ساعات درسی روزها و کتب دانش‌آموزان تاکید شده و نگاه به سند درس ملی به عنوان یکی از اسناد ذیل این سند که نقشه راه کلاس، مدرسه و ارزشیابی را تعیین می‌کند از مباحث دیگری است که مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیرآموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در این سند به عنوان مهمترین نهاد مولد سرمایه اجتماعی و نهاد حاکمیتی تعریف شده و هیچ نکته‌ای را امروز در آموزش و پرورش پیدا نمی‌کنیم که در سند به آن توجهی نشده باشد.

وی تاکید کرد: تحول بنیادین به تمام زوایای آموزش و پرورش خواهد تابید و با حمایت همه‌جانبه دولت به سمت اجرایی شدن خواهد رفت.

وزیرآموزش‌وپرورش مهمترین اتفاق را اجرای این سند عنوان کرد و گفت: در طول دوسال گذشته 70 برنامه برای آماده کردن زیرساخت‌های این سند انجام گرفته که از آن جمله می‌توان به تغییرات ساختار ادارات کل آموزش و پرورش در استان‌ها،‌ایجاد فناوری‌های جدید و همچنین تغییر ساختار در بخش‌های مختلف اشاره کرد.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های این سند تحول بنیادین در ساختار محتوای نظام تعلیم و تربیت است؛ گفت: در جریان شش سال تمامی کتب و ساختار نظام تغییر خواهد کرد و برای این کار ستاد‌ها و کارگروه‌های مختلفی در سطح ادارات کل آموزش و پرورش و وزارتخانه شکل گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این اطمینان را به همه ملت ایران می‌دهم که آموزش و پرورش با قدرت، عشق و همکاری فرهنگیان این سند را قدرتمندانه در کشور اجرا خواهد کرد تا مطالبات رهبری، ریاست جمهوری، شورای عالی انقلاب فرهگی و مردم را پاسخ بدهند.

وی گفت: طی 10 روز گذشته با 6500 مدیر مدرسه در جلسات و کارگروه‌های مشترک صحبت‌هایی داشتیم تا همه زمینه‌ها برای آغاز اجرای این سند مهیا شود.

حاجی‌بابایی در پایان گفت: از امروز که این سند رونمایی می‌شود، همایش سه روزه‌ای را با حضور مسئولین آموزش و پرورش استان‌های مختلف در اردوگاه شهید باهنر تهران خواهیم داشت چرا که سال آینده باید کتب پایه دوم ابتدایی تغییر و ششم ابتدایی به نظام تعلیم و تربیت افزوده شود؛ لذا باید تمامی راهکارها با حضور مدیران و مسئولین بررسی شود.