تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۱

حبیب‌الله صادقی*: در قرن حاضر، هنر دغدغه عموم مردم و شیفتگان کمال و زیبایی است. از قرن هفدهم میلادی به بعد و پس از وقوع جنگ‌های جهانی، هنر وارد بدنه اجتماع شد و هنرمندان سعی کردند آثار خود را در مواجهه با عموم مخاطبان و شهروندانی که در کنار آنها زندگی می‌کردند محک بزنند.

 اما متأسفانه نگرش‌ها و اندیشه‌های مجعولی چون «کمونیسم» و «مارکسیسم» این هنر اجتماعی تازه‌شکل‌یافته را به انحراف کشاندند و فقط در این میان هنرمندانی توانستند به جریان‌سازی‌ اجتماعی یاری رسانند که خود را به هیچ مسلک و مرامی وابسته نکرده و فقط برای مردم به خلق آثار هنری همت گماردند. داستان‎هایی که پیرامون مقاومت در برابر پلیدی و پلشتی، زشتی و سیاهی، فساد و زورگویی، اسارت و بردگی قد برافراشته‎اند، در اساطیر ادبی و افسانه‎های ملل مختلف همواره حضور پررنگ و چشمگیری داشته است.

شخصیت‎های مختلف داستانی که از میان آثار ادبی و هنری گوناگون سر برآورده‎اند، به بخشی از باورها و اعتقادات مشترک در میان مردم جهان درباره مفهوم مقاومت منجر شده‎ که درواقع حافظه جمعی تاریخ بشریت را شکل می‎دهد. در طول تاریخ هنر در نقاشی، ادبیات، مجسمه‎سازی، تئاتر، سینما، موسیقی و حتی معماری آثاری پدید آمده‎اند که نشانی از مقاومت در خود داشته‎اند. می‎توان گفت هنرمند با خلق اثرش سعی در مقاومت در برابر هژمونی امری بیرونی دارد یا با به چالش‌کشیدن واقعیت، ‎ سعی می‎کند نگرشی نو به مفاهیم تثبیت‌شده بیافریند. هنرمند دغدغه‎مند نمی‎تواند به اتفاقات و تحولات پیرامونش بی‎تفاوت باشد و اثرش از اندیشه و ماهیت هستی‌شناختی تهی باشد.

چنین هنرمندی با هنرش روح مخاطب را صیقل می‌دهد و دیدگان او را روی زوایا و ابعادی از هستی می‎گشاید که شاید در ملال زندگی روزمره کمتر به چشم آید. هنر مقاومت، هنری است انذاردهنده و بشارت‌دهنده؛ هنری هوشیار‌کننده و آگاهی‌دهنده؛ هنری که وحدت اصول زیبایی‎شناختی و مضامین متعالی و آرمان‎های والای انسانی را مد نظر دارد و بر خود مسلم و وظیفه می‎داند که بر مخاطب نهیب بزند و او را از قیود دست و ‌پا بندی که توسط ظالمان و ستمگران بر او تحمیل شده، برهاند. هنر دینی و اسلامی در ایران به‌ویژه در دوران شکوهمند پس از انقلاب متاثر از آموزه‌های قرآن مجید به‌عنوان کتاب آسمانی و هدایتگر مسلمانان است. جشنواره هنر مقاومت به‌عنوان یک رخداد فرهنگی، حاصل مطالعه، ‌پژوهش و تجربه هنرمندانی از نسل انقلاب و میزبان هنرمندان داخلی و بین‌المللی از 3نسل متفاوت است که پیرامون یک موضوع واحد به خلق آثار پرداخته‌اند.

بی‌اغراق و با افتخار می‌توان گفت که بزرگ‌ترین چراغ هدایت این هنرمندان در راه اعتلای هنر مقاومت، آموزه‌های حضرت امام خمینی(ره) است. جشنواره هنر مقاومت مروری دارد بر آثار هنرمندان ایرانی و به‌ویژه نسل جدید هنرمندان متعهد و خوش‌ذوق که در حقیقت آینه تمام‌نمای اعتلای هنرها در کشور اسلامی و انقلابی به‌شمار می‌رود. در حوزه هنر بسیاری از مردم کشورهای مختلف نسبت به بسیاری از مفاهیم ارزشمند انسانی درکی همسان و مشابه دارند و صفات عالیه اخلاقی و انسانی و باورهای والای معنوی و دینی را ارج می‌نهند. در شرایط کنونی مردم ما نسبت به کسانی که تحت ظلم و ستم مستکبران و مستبدان قرار دارند، احساس همدردی دارند و برهمین اساس، ملت‌های مظلوم را دوست و برادر خود می‌دانند. خوشبختانه یکی از اهداف این جشنواره نزدیک ساختن ملت‌ها به یکدیگر و یافتن یک زبان مشترک برای مقابله با پلیدی و پلشتی بود که به لطف خدا با حضور هنرمندان کشورهای مختلف در کنار هنرمندان ایرانی به این مهم دست یافتیم.