همشهری آنلاین- سهیلا نیاکان: ارزش هنر، به خصوص در هنرهای تجسمی به تاثیرگذاری آنی و لحظه‌ای آن نیست.

هنر ارزشمند نه در صف طولانی گیشه‌ها شناخته می‌شود و نه در تعداد بی‌شمار اخبار رسانه‌ای؛ بلکه در طول زمان و یادهاست که هنر جادوی ماندگاری‌اش را به رخ می‌کشد.

از سوی دیگر تنوع و نو‌آوری در عرصه هنری تنها با محک گذشت زمان است که شیوه و سبک و مکتب می‌شود و رواج می‌یابد و مقصد هنرجویان راهی نو در هنر می‌شود.

به این دو گرایش بیافزایید وظیفه منتقد، کارشناس هنری و محقق تاریخ هنر در کشور را که باید پل ارتباطی باشند بین آنچه در گذشته شروع شده و تا امروز باقی مانده و آنچه امروز خلق می‌شود و در فردا ثمر می‌دهد.

از این رو فصلنامه "هنر فردا" ریشه در گذشته دارد، در امروز محک می‌خورد تا در فردا بماند.

"هنر فردا" هر قدر نو باشد و تازه؛ می‌خواهد همچون اسلاف خود بماند و جاودانگی کند.

آنچه در فصلنامه "هنر فردا" و در پنج شماره آن گردآوری و انتشار یافته نه تنها حرکتی وظیفه‌شناسانه است، بلکه ایجاد کننده فضای آرام و به دور از دغدغه‌های روزمره برای درک هنر ناب است؛ هنری که فردا را پیش رو می‌بیند و امید دیده شدن را به جوانان آرتیست (هنرمند) و به یاد ماندن را به پیشکسوتان نوید می‌دهد.

"هنر فردا" هنرمند را تنها و تنها در قالب هنری‌اش و نه رسانه ای آن می‌بیند.

اخبار روز را نه جدا از خود می‌داند و نه تاج سر، بلکه ضمیمه‌ای است در خور خبر که باید باشد؛ همین و آنچه اصل است، هنر است، هنر است و هنر.

اصل"هنرفردا"، بر اساس احترام به اثر هنری و خالق آن است.

کیفیت مثال‌زدنی این فصلنامه در انبوه نشریات موجود، دقت نویسندگان و ویراستارانش و گستردگی دید دبیران تحریریه "هنر فردا"، آنچه در این فضای به شدت رسانه‌ای و متاثر و نه تاثیر‌گذار و هنری کمبودش را احساس می‌کنیم؛ به خواننده ارمغان می‌دهد.

هنر زنده است و با امید؛ به فردایش چشم دوخته.

تمرکز بر هنر ایران و منطقه

هدف" هنر فردا" که اکنون حدود یک سال از انتشار آن می‌گذرد، به گفته دست‌اندرکاران آن، شامل بررسی هنر ایران و منطقه خاورمیانه است و از سویی دیگر قصد دارد به معرفی هنر و هنرمندان خاورمیانه نیز بپردازد؛ بر همین اساس نیز این مجله به دو زبان فارسی و انگلیسی و به صورت گسترده در مراکز هنری معتبر دنیا عرضه می‌شود.

دکتر حمید کشمیرشکن سردبیر"هنر فردا" می گوید:"در این فصلنامه سعی کرده‌ایم تعریفی بینا‌بینی از یک مجله آکادمیک و هنری داشته باشیم.

با در نظر گرفتن تم و موضوعی در هر شماره فصلنامه، بر اساس آن به طرح مسئله و انتخاب مقالات علمی مرتبط با آن تم می‌پردازیم و مسائل روز جامعه هنری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

از سویی دیگردر کنار مباحث هنری معرفی هنرمندان ایران و منطقه را نیز داریم و بر همین اساس رویکرد آکادمیک و هنری خود را حفظ می‌کنیم و دو نوع مخاطب بین‌المللی و ایرانی را در نظر گرفته ایم".

همچنین دست‌اندرکاران نشریه، سه رویکرد را در"هنر فردا" عنوان کرده‌اند: رویکرد اول؛ به هنرمندان تثبیت شده ایرانی مرتبط است که کمتر در خارج از مرزها شناخته شده‌اند و در مورد آثار آنها نیز کمتر نوشته شده است.

این افراد اغلب از هنرمندان مدرنیست هستند که بر اساس ضرورت‌ها معرفی می‌شوند.

دسته دوم هنرمندان جوان و نسل در حال ظهور هنر ایران هستند که اغلب این هنرمندان به هنر معاصر توجه دارند و در هر شماره فصلنامه دو هنرمند از این نسل یکی از میان نقاشان و یکی از میان هنرمندان مفهومی معرفی می‌شوند.

معرفی هنرمندان منطقه خاورمیانه نیز همچنان که اشاره شد، مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که به گفته مسئولان نشریه، این هنرمندان در حوزه فرهنگی با ایران قرار دارند و در سطح بین‌الملل، از آنجا که جریان هنر مرز جغرافیایی نمی‌شناسد؛ هنر ایران و منطقه به یک شکل دیده می‌شوند.

اما نکته دیگری که مورد توجه این نشریه قرار گرفته است، طرح مسائل نظری هنر است.

به کارشناسان هنر فردا، شهر تهران به تنهایی بیشتر از 20 کشور حوزه منطقه خاورمیانه، دارای گالری و دانشگاه‌های هنری است، بنابر‌این طرح مسایل نظری هنر که درکشورهای منطقه ضعیف است، می‌تواند در این نشریه مورد توجه قرار بگیرد.

شاید رویکرد اصلی"هنر فردا"در زمینه فعالیت هنرمندان، به معاصر بودن است و نه شیوه مدرنیستی.

همچنین هر شماره از نشریه، همراه با یک ضمیمه شامل گفت وگو، رویداد، بازدید، گزارش تصویری و برنامه گالری‌ها منتشر می‌شود که این ضمیمه از نظر گفتار مطبوعاتی سعی دارد بیشتر قالب ژورنالیستی داشته باشد.

"هنر فردا" هنوز سیستم توزیع مشخصی برای عرضه مجله ندارد، اما در مراکز هنری مهمی در جهان همچون مرکز ژرژ پمپیدو و موزه مدرن آرت نیویورک در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

فصلنامه "هنر فردا" به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی زهرا زهتاب به سردبیری دکتر حمید کشمیرشکن و زیر نظر شورای نویسندگان انتشار می‌یابد.