همشهری‌آنلاین: یک مقام مسوول اعلام کرد با تشدید پدیده لایه وارونگی، وضع هوای تهران فردا پنجشنبه اول دی نسبت به امروز بدتر خواهد بود.

به گزارش ایرنا،‌ مجید آزادی مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیکی و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی گفت: لایه پدیده وارونگی هوا در تهران امروز چهارشنبه 30 آذر نسبت به روز گذشته بدتر بود و این وضع فردا شدیدتر خواهد شد.

وی افزود: به طور کلی در شرایط معمولی هوای مجاور زمین گرم است اما زمانی که این هوا سرد می شود پدیده وارونگی رخ می‌دهد که معمولا در ماههای آذر، دی و بهمن ماه با سرد شدن هوا شرایط مساعدی برای بروز این پدیده ایجاد می شود و معمولا در این فصول شاهد بروز این پدیده هستیم.

لایه پدیده وارونگی هوا به لایه مجاور سطح زمین که در آن با افزایش ارتفاع، دما نیز افزایش می‌یابد، گفته می‌شود. به گونه‌ای که در شرایط معمولی این وضع برعکس است یعنی هرچه ارتفاع بیشتر می شود دما کاهش می‌یابد.

وی اظهار داشت: وقتی هوای نزدیک زمین سرد شود امکان جابجایی آن سخت تر می‌شود بنابراین آلودگی که بر اثر ترافیک یا صنایع ایجاد شده در سطح 100 تا 200 متری زمین باقی می ماند که این ماندگاری مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: پدیده وارونگی اوایل صبح همزمان با طلوع خورشید شدیدتر می‌شود اما در برخی روزها لایه وارونگی خیلی عمیق نیست و ممکن است با تابش خورشید در مدت یکساعت از بین برود.

آزادی گفت: امروز چهارشنبه لایه وارونگی به گونه‌ای بود که برای از بین رفتن نیاز به چهار تا پنج ساعت تابش خورشید داشت، به عبارتی امروز لایه وارونگی بالا بود و پیش بینی می‌شود فردا - پنجشنبه - شدیدتر شود بنابراین مدت زمان از بین رفتن آن با تابش خورشید نیز بیشتر می‌شود.

وی اظهار داشت: راه از بین رفتن آلودگی ناشی از وارونگی، حاکم شدن جوی ناپایدار است تا آلودگی های ایجاد شده در اطراف و یا در بخش بالاتری از سطح زمین پخش شود.

مدیرگروه پژوهشی و هواشناسی دینامیکی و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی گفت: علت اینکه در زمستان شاهد بروز پدیده وارونگی هستیم این است که دراین فصل جو پرفشار که دارای حرکات نزولی آرام است در کشور حاکم می‌شود، بنابراین آلودگی‌های ناشی از صنایع یا ترافیک در شهرهای بزرگ حبس می‌شوند به جز مواقعی که جوی ناپایدار بر کشور حاکم شود.

وی افزود: پبش بینی‌ها نشان می‌دهد که تا فردا - اول دی ماه - شرایط جوی کشور پایدار است و از جمعه - دوم دی ماه - به تدریج یک سیستم جوی ناپایدار به کشور می‌رسد و برای روزهای شنبه و یکشنبه ( چهارم و پنجم دی ماه) جو ناپایدار بر کشور حاکم و هوای تهران بهتر می‌شود.

  بارش برف و باران از 3 دی

آزادی در پایان تاکید کرد: تنها راه مقابله با این شرایط، کنترل ترافیک، جایابی مناسب برای صنایع و کارخانجات، انجام ساخت و سازها به صورت اصولی به گونه‌ای که ساز و کارهای طبیعی برای تخلیه شهر از آلودگی را دچار اختلال نکند، است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها