گروه اقتصادی: با اجرای مرحله نخست قانون هدفمندی یارانه بسیاری از تولید‌کنندگان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اجرایی نشدن بسته‌های حمایتی بخش تولید گلایه‌مند هستند.

این در حالی است که دست‌اندرکاران بخش صنعت روند تخصیص منابع به بخش تولید را مطلوب ارزیابی کرده و از پیش‌بینی سناریوهای جدید پرداخت این تسهیلات در مرحله دوم اجرای این قانون خبر می‌دهند. با محمود دودانگه، مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

  • به‌طور مشخص چه تسهیلات حمایتی برای بخش تولید در مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده است؟

برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها دو سناریو مدنظر سیاستگذاران قرار گرفته است. براساس سناریوی نخست قرار است تا حامل‌های انرژی در بخش تولید به‌ویژه بخش‌هایی که نیازمند فرصت زمانی بیشتری برای آماده‌سازی‌ اجرای این قانون هستند، با قیمت‌های ترجیحی عرضه شده و فرصت لازم برای فراهم شدن زیرساخت‌ها با استفاده از تسهیلات این بنگاه‌ها و تسهیلات پرداختی دولت فراهم شود. در واقع نرخ حامل‌های انرژی کمتر از مصارف خانگی خواهد بود. سناریوی دیگر آن است که دولت زمان بیشتری را برای آماده‌سازی زیرساخت‌های بخش تولید درنظر گیرد یعنی آنکه مرحله دوم اجرای این قانون در واحدهای تولیدی را به پس از فراهم شدن بسترهای لازم مانند اصلاح خطوط تولید، جایگزین کردن دستگاه‌ها و... و پس از کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری این بنگاه‌ها اجرایی کند. یعنی با مستثنی شدن بخش تولید از اجرای مرحله دوم این قانون، واحدهای تولیدی با نرخ جدید حامل‌های انرژی فعالیت کرده و پس از افزایش بهره‌وری مشمول اجرای این مرحله از قانون شوند.

  • این سناریوها در مرحله نخست اجرای این قانون نیز برای بخش تولید مد نظر قرار گرفته بود، چه تفاوت مشخصی در مرحله دوم وجود دارد؟

مراحل مختلف پیش‌بینی شده برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برای آن است که نرخ حامل‌های انرژی به مبنای پیش‌بینی شده که درصدی از قیمت‌های فوب خلیج‌فارس است برسد. بر این اساس با اصلاح مجدد نرخ حامل‌های انرژی در مرحله دوم شرایط تازه‌ای را پیش روی بخش تولید قرار خواهد داد که باید تدابیر لازم برای حمایت از واحدهای تولیدی درنظر گرفته شود. ممکن است میزان پرداخت تسهیلات انرژی افزایش یافته یا زمان اصلاح فرایند تولید، افزایش بهره‌وری و مصرف انرژی طولانی‌تر شده و سپس مرحله دوم اجرای این قانون در بنگاه‌های تولیدی اجرایی شود.

  • به‌نظر شما اجرای کدام یک از این دو سناریو برای بخش تولید محتمل‌تر است؟

هنوز دولت تصمیم خاصی برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش‌های مختلف اتخاذ نکرده است. سناریوهای مختلف در دست بررسی بوده و دولت به‌دنبال آن است که با کمترین آثار منفی و بیشترین جنبه‌های مثبت، این قانون را که تکلیف شده اجرا کند اما هنوز تصمیم خاصی در زمینه نحوه اجرای مرحله دوم این قانون برای بخش تولید اتخاذ نشده است.

  • گلایه‌های تولید‌کنندگان از اجرایی نشدن مرحله نخست بسته‌های حمایتی موجب شده تا دست‌اندرکاران بخش تولید نسبت به اجرای مرحله دوم این قانون چندان خوشبین نباشند، آیا راهکار اجرایی و مشخصی برای مرحله دوم پیش‌بینی شده است؟

دغدغه تولید‌کنندگان همان دغدغه دولت است و در مرحله نخست اجرای این قانون نیز دولت همه تلاش خود را کرده تا حمایت‌های مختلفی را از بنگاه‌های تولیدی به عمل آورد. بر این اساس بسته‌های حمایتی مختلفی در قالب کمک‌های بلاعوض برای بنگاه‌های انرژی‌بر و بازسازی‌های بنگاه‌های کوچک و بزرگ اجرایی شده است.

منبع: همشهری آنلاین