گروه اقتصادی: توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی مسافری و باری ازجمله اهداف پیش‌بینی شده در قانون برنامه چهارم توسعه است.

از سوی دیگر با توجه به افزایش تقاضا مخصوصا در بخش حمل و نقل ریلی  مسافری به نظر می رسد ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای توسعه این بخش ضروری است.

در این زمینه با محسن پور سید آقایی مدیر عامل شرکت قطار‌های مسافری رجاء گفت و‌گو کرده ایم.

***

  • روند تخصیص اعتبارات مصوب توسعه حمل و نقل ریلی مسافر در چارچوب قانون بودجه سال جاری چگونه بوده است؟

در چارچوب قانون بودجه سال 85 برای تحقق اهداف پیش بینی شده در سال دوم اجرای قانون برنامه چهارم توسعه در بخش حمل و نقل ریلی مسافر از محل منابع عمومی دولت مبلغ 319 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت این در حالی است که رقم پیشنهادی وزارت راه و ترابری در چارچوب لایحه بودجه سال جاری بیش از این میزان بود اما این میزان در لایحه دولت کاهش یافت.

از سوی دیگر تاکنون تنها یک سوم این رقم که در قانون بودجه مصوب شده، تخصیص یافته است و امیدواریم تا پایان سال جاری بقیه این اعتبار پرداخت شود.

  • در لایحه بودجه سال آینده چه میزان اعتبار برای توسعه ناوگان ریلی مسافری پیش بینی شده است؟

برای تحقق اهداف پیش بینی شده توسعه ناوگان حمل و نقل مسافری ریلی  شرکت رجاء در قانون برنامه چهارم توسعه در چارچوب موافقتنامه سال گذشته در سال 86 مبلغ 35 میلیارد تومان اعتبار در چارچوب لایحه بودجه پیش بینی شده است گرچه پیشنهاد اولیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی تخصیص مبلغ 44 میلیارد تومان بدین منظور بود اما این رقم در لایحه بودجه به 35 میلیارد تومان کاهش یافته است.

این در حالی است که برای  تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه در این بخش در سال آینده نیازمند 158 میلیارد تومان اعتبار هستیم.

  • با این روند اهداف پیش بینی شده در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی مسافر در قانون برنامه توسعه تا چه حد محقق خواهد شد؟

بدیهی است که اعتبارات تخصیص یافته در چارچوب لایحه بودجه سال جاری برای تحقق اهداف پیش بینی شده در بخش توسعه حمل و نقل ریلی مسافر کافی نبوده و این اعتبارات به هیچ وجه تکافوی نیازهای موجود را نمی کند. 

امیدواریم دولت  به این موضوع توجه نموده یا این که مجلس شورای اسلامی مانند سالهای 84 و85  که اعتباراتی را برای توسعه حمل‌ونقل ریلی در نظر گرفت، در بودجه سال جاری نیز اعتباراتی را به این امر اختصاص دهد.

گرچه وزارت راه و‌ترابری در چارچوب لایحه بودجه سال جاری رقم 158 میلیارد تومانی مورد نیاز توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی شرکت رجاء را پیشنهاد کرده بود اما این رقم در دولت به 35 میلیارد تومان کاهش یافته است.

  • آیا خصوصی سازی و توجه به سیاست‌های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی، راهکاری برای استفاده از توانمندی بخش غیر دولتی در تامین اعتبارات مورد نیاز توسعه ناوگان ریلی مسافری نخواهد بود ؟

معتقدم طی برنامه چهارم توسعه به تدریج بخش عمده ای از جابجایی ریلی مسافر به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. باید گفت گرچه  در سیاست های ابلاغی خود شرکت رجاء از واگذار‌‌ی‌ها مستثنی شده اما تا کنون بسیاری از فعالیت های تصدی این شرکت واگذار شده یا در حال واگذاری است.