گروه اجتماعی - مینا شهنی: حمایت از جوانان بیکار با اجرای قانون بیمه بیکاری ممکن خواهد شد.

هادی مقدسی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اعلام این نظر گفت: قانون بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار یکی از بهترین روش‌ها برای حمایت از جوانان بیکار و جویای کار در کشور است.

او با اشاره به اینکه بررسی این قانون روز یکشنبه در صحن علنی مجلس به پایان رسید توضیح داد: بار مالی مترتب از این قانون باصرفه‌ترین نوع سرمایه‌گذاری در تاریخ کشور است. ‌باید به این نکته توجه کنیم که عایدات این سرمایه‌گذاری در واقع حفظ و حراست از جامعه و جوانان است.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، بار مالی ناشی از اجرای این قانون را سبب ایجاد کسری بودجه در کشور عنوان کرده‌است اما مقدسی در پاسخ به این ایراد گفت: جواب من این است که دولت که بحمدالله دارد تلاش می‌کند که شغل ایجاد کند اگر این وعده‌ها تحقق پیدا کند و ضریب بیکاری به زیر 10درصد برسد این قانون بار مالی آنچنانی نخواهد داشت اما آنقدر این بار مالی ارزشمند هست که به‌عنوان یکی از بهترین نوع سرمایه‌گذاری‌ها بهترین بازده را که همان حفظ و مصونیت بخشیدن به جوانا‌نمان در مقابل توطئه‌های دشمن هست را در پی خواهد داشت.

او درباره مشکلات احتمالی که ممکن است بر سر راه اجرای ا ین قانون پیش بیاید توضیح داد: اجازه بدهید که شورای نگهبان هم در ارتباط با این قانون اظهارنظر بکند اگر ان‌شاء‌الله مورد تایید شورای نگهبان هم قرار بگیرد مانعی برای اجرای این قانون وجود ندارد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به اینکه آیا دولت می‌تواند به شکل سلیقه‌ای با اجرای این قانون برخورد کند گفت:در این قانون هیچ اختیار تامی به دولت داده نشده و براساس این قانون دولت مکلف است که جوانان جویای کار را دریابد و با تامین منابع این صندوق از این دسته از جوانان حمایت لازم را به عمل آورد. طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار در تاریخ 29 تیرماه 1389 در مجلس شورای اسلامی تهیه شد و پس از بررسی آن توسط کمیسیون اجتماعی مجلس و تصویب یک فوریت آن در صحن علنی بالاخره طی2 هفته گذشته بررسی شد و در روز یکشنبه4 دی‌ماه تصویب آن به اتمام رسید.

مخالفت دولتی

محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، این طرح مجلس را باعث کسری بودجه و معطل ماندن طرح‌های کشور عنوان کرد.

او در مخالفت با این طرح گفت: «طرح‌های قانونی و پیشنهاد‌ها و اصلاحاتی که نمایندگان درخصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی می‌انجامد، درصورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد. با عنایت به اصل 75 قانون اساسی طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار مطرح شده در مجلس دارای اشکالات و ایرادات اساسی است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: اهم ایرادات وارده به این طرح را در 3محور، تخصیص و استفاده از 2 درصد بودجه عمومی کشور، استفاده از محل 50درصد درآمدهای موضوع ماده 7 قانون هدفمندی یارانه‌ها و تامین اعتبار از محل 90درصد درآمد حاصل از دریافت خسارات و جرائم ناشی از اشتغال اتباع خارجی است که استفاده از محل مزبور (2 درصد بودجه عمومی کشور) به‌عنوان یکی از منابع تامین مالی طرح بیمه بیکاری مطرح شده در مجلس، ضمن افزایش وابستگی بودجه عمومی کشور به درآمد‌های نفتی، با سیاست‌های کلان کشور و برنامه پنجم مغایرت دارد، زیرا سیاست‌های کلان اقتصادی کشور بر کاهش وابستگی بودجه جاری کشور به درآمد‌های نفتی تاکید دارد از سوی دیگر چنین منبع درآمد متغیر و غیرثابت و غیرقابل پیش‌بینی چگونه می‌تواند منبع قابل اطمینانی برای تامین بار مالی ناشی از اجرای قانون باشد درحالی‌که برداشت 2 درصد از بودجه عمرانی به همان میزان نیز موجب کسری بودجه و در نتیجه معطل و معوق ماندن سایر طرح‌ها و پروژه‌های ضروری خصوصا طرح‌های عمرانی کشور خواهد بود.

حمایت از بیکاران

یکی از مهم‌ترین ماده‌های این قانون برخورداری زنان و دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست از بیمه بیکاری است. در ماده سوم این قانون آمده است: بیکار متقاضی کار موضوع فصل سوم این قانون فرد ذکوری است که به سن 25 سالگی رسیده و یا فرد اناثی است که سرپرست خانوار، بدسرپرست یا خودسرپرست است و حرفه یا مهارتی دارد که به تایید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای رسیده‌است و در مراکز کاریابی دولتی تعیین شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده و حداقل به‌مدت یک سال پیگیر اشتغال خود بوده باشد و پرداخت حق بیمه یا سابقه اشتغال برای وی الزامی نیست.

به این ترتیب زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست نیز درصورت داشتن شرایطی که در قانون آمده مادامی‌که شغل پیدا نکرده‌اند مقرری بیکاری دریافت خواهند کرد و فصل جدیدی در حمایت از زنان گشوده خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین