همشهری آنلاین: مقامات بهداشتی چین می‌گویند یک راننده اتوبوس در جنوب این کشور که به ویروس آنفلوآنزای پرندگان مبتلا شده بود، روز شنبه ۳۱ دسامبر درگذشت؛ این اولین مورد گزارش شده ابتلای انسانی به این بیماری مرگبار در ۱۸ ماه گذشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این مرد به نام چن در شهر شن‌زن- یک شهر در حال شکوفایی در مرزهای هنگ‌کنگ درگذشته است. هنگ کنک در میانه دسامبر پس از آنکه آزمایش سه پرنده مرده از لحاظ H5N1 مثبت شدند، هزاران مرغ در این منطقه را معدوم کرد.

اداره بهداشت شنزن، شهری با 10 میلیون جمعیت، می‌گوید این بیمار در 21 دسامبر دچار تب شده بود و چهار روز بعد به بیمارستان انتقال یافت، و تشخیص ذات‌الریه شدید در او داده شد.

این اداره اعلام کرد آزمایش این مرد 39 ساله از لحاظ ویروس H5N1 مثبت شده است، و افزود این مرد در این ماه پیش از بیمار شدن با هیچ پرنده‌ای تماس نداشته است، و شهر را هم ترک نکرده است.

ویروس H5N1 عامل آنفلوآنزای پرندگان در انسان‌ها در 60 درصد موارد مرگبار است.

اما این ویروس به سادگی در میان انسان‌ها منتقل نمی‌شود، و سازمان جهانی بهداشت می‌گوید از هنگام ظهور مجدد این ویروس در سال 2003 هیج موردی ا ز "انتشار مداوم انسان به انسان این ویروس" را شناسایی نکرده است.

وزارت بهداشت ایالت گواندونگ که شنزنگ در آن قرار دارد، روز شنبه اعلام کرد که این راننده اتوبوس پس از کار افتادن ریه، قلب و کبد درگذشته است.

این وزارت در اغلامیه‌اش افزود: "تا به حال در هیچکدام ا ز120 نفری که با این بیمار تماس نزدیک داشته‌اند علائم غیرطبیعی ظاهر نشده است."

برچسب‌ها